Režie:
Simon WestScénář:
Scott RosenbergKamera:
David TattersallHrají:
Nicolas Cage, Colm Meaney, Mykelti Williamson, Nick Chinlund, Renoly Santiago, John Malkovich, Ving Rhames, Dave Chappelle, Rachel Ticotin, Steve Eastin (více)Obsahy(2)
Průzkumník americké armády Cameron Poe si odseděl osm let za zabití opilce, jenž ohrožoval jeho těhotnou ženu. V den svého propuštění na svobodu se ocitne ve vězeňském letounu spolu se zločinci nejhrubšího zrna. Ti se pod vedením inteligentního, ale psychopatického vraha Cyruse pokusí o hromadný útěk. Cameron, považovaný ostatními trestanci za spojence, je jediným mužem v letadle, který může celé akci zabránit. Kromě nastolení spravedlnosti mu jde především o to, aby se po letech odloučení shledal se svou ženou a s dcerkou, kterou ještě nikdy neviděl. Cameronovi se podaří navázat spojení s policistou Larkinem, ale souboj s vyvrheli toho nejhrubšího zrna musí podstoupit jen on sám! (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (785)
Mr. Blockbuster Jerry Bruckheimer vyprodukoval bombastickou mocninu rčení "tak špatné až je to dobré". Con Air působí jako unikátní úkaz - film, který je současně neskonale debilní, řemeslně dokonalý a nese všechny znaky áčkového bijáku, ale v souladu s namachrovaností svého autora (Simon West byl pouze zručnou námezdnou silou) je ještě nesoudně hrdý a velikášský. Ale ono to na druhou stranu není unikátní, ale naopak zcela vlastní éře vzniku, protože vše řečené na úkor filmu platí o devadesátkách. Nadcházející dekáda z toho také těžila, jen dokázala absurditu svých konceptů sofistikovaněji maskovat. Ostatně Bruckheimer byl průkopníkem tendencí, na nichž v novém tisíciletí postavily úspěch vychytralí producenti marveláren. Ti také skvostně nabubřelé podívané legitimizovali angažováním charakterních herců, kteří čistě svou přítomností a hvězdnou aurou dodali zdánlivý rozměr dvourozměrným figurám. I když je na místě dodat, že marveláčtí showrunneři si počínají s větší důmyslností a nepřicházejí už s tak vyšňupanými nápady jako udělat z pompézního metodického herce Nicolase Cage akční hvězdu a jako parťáka na telefonu mu dát amorfního Johna Cusacka. V době dospívání jsem na Con Air (nahraný na video od spolužáka disponujícího HBO) koukal s otevřenou hubou a v souladu s dobovými texty v Cinemě to velebil jako příspěvek nového lepšího stylu akčňáků (vybavuju si článek avizující novou krev Hollywoodu v podobě režisérů odkojených na reklamách, který do jednoho pytle házel Michaela Baye, Davida Finchera a Simona Westa). Dnes se Con Air jeví jako grandiózní trash, který právě svou sveřepou bombastičností zavdává k ještě většímu pobavení, obzvláště v kině ;) Už se těším, až se za dvacet let budeme stejnou osvobozující optikou koukat na některé současné blockbustery. ()
Bezkonkurenčeně jeden z nejlepších akčáků druhé poloviny devadesátých let. Skvělé tempo, skvělé záběry kamery, skvělá muzika a hlavně skvělé herecké výkony. Nedokážu si představit nikoho jinýho v roli Camerona Poea, než práve Nicka Cage, který svou roli zvládl s galancí sobě vlastní. Moc se mi líbilo představování jednotlivých postav, jakožto zločinců. Tudíž se z filmu nestala druhořadá střílečka a mlátička, ale film co má příběh, co má i svoje dobře ukryté poselství. A jedním z nich je síla přátelství, to pouto co vám leckdy zachrání život, co vám dokazuje den co den, že na tomhle světě nejsme sami a že je někdo, na kom nám záleží. Stejně jako Cameronovi na svým kámošovi. A pak, druhým pohledem, druhým posláním je síla rodiny, ta síla co dokáže člověku pomoci překonat nepřízeň osudu, co ho žene dál a dál, ať už je k němu osud kdoví jak nespravedlivý. Film je plný kultovních scén, kultovních hlášek a to nejen od Johna Malkoviche. Jen škoda, že Dany Trejo opustil letadlo a něco možná nepodstatnýho tam zapomněl. Přistání s tímtéž letadlem uprostřed Las Vegas, průlet odtržené vrtule skrz trup letadla, to sou zcela vrcholové okamžiky. Navíc rozbít bank se dá několika způsoby, ale ten s nárazem čumáku onoho letadla zdá se být neojriginálnější. Na závěr lze říct ještě jednou škoda, že Cyrus nestudoval ve vězení taky na kuchaře, neb by se mu recpt na klasickou tlačenku hodil. Tenhle film lze buď zbožňovat a nebo nikoliv, asi neexistuje třetí varianta. ()
Výborně obsazená akční jízda (i když Skála se mi líbila více). Cage, Cusack, Buscemi, Malkovich, Trejo.... Především Buscemi je skvělý a scéna s holčičkou nemá chybu. Cage tímto filmem zakončil období tří let, kdy natočil samé výborné filmy(Leaving Las Vegas, Skála a Tváří v tvář). Výborné a mohu každému jen doporučit. Trochu mě zaráží pouhých 75%, protože tohle je prostě akčňák jak má být....... ()
Tohle je klasika akčních filmů. Má to zkrátka vše. Klaďáka, extra záporáka a dalších padouchů plné letadlo... O výbuchy a akci zde opravdu není nouze a při neustélém vyšlehování plamenů a ohnivých hřibů budete neustále mhouřit oči. Tenhle snímek je možno vidět i vícekrát a přesto ho dokoukáte do konce. * * * * ()
Výborné obsazení, z filmu i po letech teče testosteron po litrech. Atmosféra není špatná, akce vypadá také dobře, ale problém je ve scénáři. Ten neobsahuje žádnou chytrou kličku ani náznak hlubší promyšlenosti. Působí spíš jen jako improvizace namakaných alfasamců v upnutých tílkách. Navíc samotné charaktery jsou až příliš polarizované - hodného poldu nedoplňuje zlý polda, ale naprosto dementní polda a Nicolas Cage je místy až komický dobrák. Jen tomu Malkovichovi padla role jako hrnec na prdel. Con Air určitě není nuda, ale konkurence v podobě Skály, či Tváří v tvář je příliš silná... 7/10 ()
Galerie (80)
Photo © 1997 Touchstone Pictures
![Con Air - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/719/164719435_d6e25f.jpg)
Zajímavosti (42)
- V úvodu filmu je ke speciálním jednotkám USA uvedeno: "Jednotky zvláštního určení mají bohatou historii. Od 17. století se nasazovaly při všech významných konfliktech, v nichž se Spojené státy octly..." Spojené státy však vznikly až v roce 1776, čili v 18. století. (A7X92)
- Keď auto priviazané lanom k lietadlu preletí cez dispečerskú vežu, odtrhne sa a letí k zemi, pričom k autu nie je priviazané lano, ale v zábere, keď dopadne na zem je už k nemu opäť priviazaný kus lana. (ČSFD)
- Film byl věnován památce svářeče Phila Swartze, který se podílel na jeho tvorbě a při jeho natáčení také zemřel - poté, co na něj spadlo letadlo. (KucC)
Reklama