Režie:
James WhaleHudba:
Bernhard KaunHrají:
Colin Clive, Mae Clarke, John Boles, Boris Karloff, Edward Van Sloan, Frederick Kerr, Dwight Frye, Cecilia Parker, Arletta Duncan, Pauline Moore, Jack Curtis (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Boris Karloff ztělesnil nejproslulejší monstrum filmové historie ve snímku, kteří mnozí považují za bezkonkurenčně nejlepší horor všech dob. Dr. Frankenstein (Colin Clive) je odhodlán vzepřít se koloběhu života a smrti a z kusů lidského těla sestaví živé monstrum. Zručná adaptace novely Mary Shelleyové, pod kterou je podepsán režisér James Whale, a Karloffův procítěný portrét monstra toužícího nalézt svou vlastní identitu povýšil Frankensteina na jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (213)
Druhým diskem z kolekce Universalu věnované klasickým černobílým hororům je právě Frankenstein. Prvním byl Dracula, a jestliže u Draculy si udělal jméno Bela Lugosi, u Frankensteina se to samé podařilo Borisi Karloffovi. A ostatně i režisér James Whale, který tímto tehdy natočil teprve svůj třetí film a stal se poté odborníkem na hororové filmy. Příběh napsala spisovatelka romantické éry Mary Shelley a snad každý zná touhu mladého vědce Frankensteina, který z částí mrtvých lidských těl stvoří nového člověka, oživí ho, ale tím nedosáhne triumfu, naopak množství otázek, zvláště pokud jde o vztah stvořitele s jeho monstra. Film se drží této linie dokonale a – nejen na svou dobu – zobrazuje i tragickou snahu o chápání lidí a jejich zákonů ze strany monstra. Film je černobílý, má obrazový formát 1,33:1 (4:3) a zvuk v Dolby Digital 2.0 – obojí restaurované a digitálně vyčištěné. Komentář k filmu tentokrát obstarává filmový historik Rudy Behlmer, který skutečně zasvěceně mluví o okolnostech vzniku filmu, jednotlivých hercích, ale i o vystřižených scénách a zásazích ze strany cenzorů. Rudy Behlmer navíc mluví nejen dost zasvěceně, ale i vtipně, takovým tím suchým smyslem pro humor, takže je radost ho poslouchat. Dokumentární film Jak Hollywood stvořil monstrum prozradí ještě další podrobnosti o vzniku filmu, ukáže některé vystřižené scény, a dozvíme se, jak vznikala maska Frankensteinova monstra a jaké další díly s tímto monstrem vznikly a o čem byly. Možná ani sami netušíte, kolik těch pokračování bylo. Krátký černobílý film Boo rovněž nepostrádá vtipný komentář – jde o dobovou legrácku, která si z hororových filmů dělá legraci, a to také mistrně sestříhanými záběry z nich. Na závěr pak se můžete podívat na přehršel fotografií a plakátů, a také na trailer. ()
Zvykli jsme si, že "západní" filmy mají jednotné vyznění, nějakou zápletkou se dostane k poučení. Tedy např. nedělej nemorální věci, protože na tebe dojde. Nevysmívej se těm, co mají menší kliku, protože se to může stát i tobě. Snaž se a makej, a tvůj sen se splní. Anebo chmurný příběh s odstrašujícím koncem. Atd., prostě většinou má film zápletku a pointu a (happy)end. Pokud narazím na většinou asijský film, kde je toto schéma popřeno, je to občas zajímavý zážitek. Zde se stalo totéž, ale zjevně kvůli stáří filmu. Scénář resignuje na stavbu knihy a morální témata v ní výborně podaná. Ukazuje, jako bývalo obvyklé, takový cirkus, estrádu (viz můj komentář ke Zloději z Baghdádu), hrbáče, zrůdy, mordy, šokézní pokusy na lidech, žoviálního barona, příliš málo charakterního doktora, lůzu... A nemá to pořádný dramatický oblouk. Z dnešního pohledu, čert vem technické provedení, je to slabé, protože málo vyhraněné do jakékoli polohy. ()
I když si vypomáhá všemi myslitelnými žánrovými vychytávkami (noc, hřbitov, bouře, vědecký experiment), připomíná dnes původní Frankenstein spíše psychologické drama než praotce hororu. Důmyslně se v něm pracuje zejména s kontrastem (velké monstrum, malé dítě – ve svém vztahu ke světu na stejné úrovni) a se zvukem, který vytváří tísnivější atmosféru, než by kdy dokázal (absentující) hudební doprovod. Na zadek vás už Frankie asi neposadí, ale chcete-li mít ukončené základní filmové vzdělání, neměli byste ho ignorovat. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, Subjektiv, berg.12, Trainspotter ()
Presne 3000 hodnotením na čsfd mohla byť Annabelle 3, ale akosi z toho zišlo, pretože únava po namáhavej práci spraví svoje a okrem toho ešte treba stíhať aj iné povinnosti. Nakoniec tak voľba padla na Frankesteina 1931, aj keď som film už videl kedysi dávno, pred vstupom do zradných vôd čsfd. Minimálne dva momenty by sa dostali do pomyselného prestrihu najlepších filmových scén, ktoré ak by som vytvoril obsahovaliby to najlepšie čo sa na filmovom plátne odohralo. Zrod Frankensteina, teda jeho prvý pohľad na nočnú oblohu a moment v ktorom sedliak nesie telo svojej mŕtvej dcéry Marie do dediny počas svadobného obradu Henryho Frankensteina a jeho snúbenice. Tentokrát to okolnosti zariadili tak, že okrúhle hodnotenie nedosiahlo plný bodový zisk kvôli niekoľkým slabým momentom v deji. Snáď to vyjde pri 3333 hodnotení a snáď to bude v kine. ()
Tento notoricky známý příběh Frankensteina stvořitele byl sice na filmovém plátně později překonán brilantní verzí hororového studia Hammer pod režijní taktovkou Terence Fishera a s Peterem Cushingem v hlavní roli, nicméně tato černobílá literální adaptace románu Mary Shelleyové je taktéž zaslouženě uznávaným filmovým skvostem. Skvělé druhé místo si zaslouží a určitě se před ni už další z početných frankensteinovských filmů jen tak nedostane. 70% ()
Galerie (143)
Zajímavosti (84)
- Velké protesty byly proti dvěma scénám - 1. oživení Netvora. Odtud pochází Colinovo slavné: "In the name of God? Now I know what it feels like to be God!" Právě tato věta vzbudila velké pobouření, pochopitelně ve vrstvách církve. V žádném traileru tato věta není slyšet a buď je (s)prostě vypípnutá, nebo ji přehlušují blesky. Vzpomeňte na scénu ve videopůjčovně z filmu Vřískot; záběr na Colina křičícího do nebes "It´s alive!!!" Přibíhají jeho dva společníci, a Colin říká: "In the name of God? Now I know...a nastává ticho." Druhá scéna, se kterou měli cenzuroři problém, byla ta, ve které Dr. Waldman přibíhá k Netvorovi zezadu a do ramene mu zabodne injekci s koňskou dávkou jedu, kterou ho chce zabít. (Alfréda)
- Henryho Frankensteina mohl hrát také Leslie Howard a Elizabeth Bette Davisová. (džanik)
- Obsazení monstra bylo nejnáročnější částí castingu. James Whale jednou zahlédl Borise Karloffa v zázemí studia Universal a nabídl mu kamerové zkoušky. (džanik)
Reklama