Režie:
Joachim TrierKamera:
Kasper TuxenHudba:
Ola FløttumHrají:
Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Herbert Nordrum, Maria Grazia Di Meo, Hans Olav Brenner, Deniz Kaya, Vidar Sandem, Olav Stubberud, Gisle Tveito (více)Obsahy(1)
Brzy třicetiletá Julie stále hledá své místo ve světě a experimentuje, zatímco její starší přítel Aksel by se rád usadil a začal novou životní etapu. Věci se zkomplikují, když zvídavá Julie pronikne na večírek, na kterém potká mladého a okouzlujícího Eivinda... Film na pomezí dramatu a komedie vypráví vtipně, pravdivě a s citem o vztazích a životě v době, kdy můžeme mít téměř nekonečné možnosti, a přesto si připadat jako nejhorší člověk na světě. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (244)
To, čo chvíľu vyzeralo ako komédia sa zmenilo v trpkú drámu o jednej frnde, čo nevie, čo so sebou. Raz šuká s jedným, potom s druhým. Nevie, koho chce. Raz chce deti, raz nechce. Do toho všetkého nevera z každej strany a výsledné nešťastie. Môže byť jej chovanie niekomu sympatické? Len ťažko. Plus tie halucinogénne predstavy, ako má hnusne vráskavé, povislé prsia starej ženy a celkovo neúčelná nahota. Ľudsky som nakoniec neprial ani jednej postave. ()
Šel jsem na vztahovku o nevěře a dostal jsem bolavý close to home portrét života dnešních třicátníků. U nevěry příběh nezůstává, pluje dál ke strachu ze závazků, k utíkání před smrtelností, k mnohosti voleb ve které se spousta z nás dnes tak plácá. Film je skvělý v psychologické drobnokresbě, ale trochu mi vadilo, že scénář má takové plytké zátočiny, které tu jsou, ale nic se v nich nestane, nikam neposunou ani děj, a ani poznání našich hrdinů (třeba scéna týpka a jeho ezo přítelkyně na treku, kde potkají soba, nebo strhující sekvence o tom, jak Julie napsala článek na web, o kterém už nikdy neuslyšíme). Ale i přes tuhle výtku nejde popřít, že měl pro mě Nejhorší člověk takové bolavé a povědomé kouzlo, díky kterému rozhodně zvedám palec. ()
Tak co jsem to vlastně viděl? Vztahovku nebo spíš psychologické vykreslení hlavní hrdinky? Nejspíš kombinaci obou možností, faktem ale je, že jsem měl chuť po úvodních patnácti minutách sledování ukončit a jít od toho, protože jsem se poněkud nudil. Vydržel jsem a k mému neskonalému údivu se na film dalo i přes neměnně pomalé tempo dívat. Pravda, snímek mě ničím neohromil, ale nebyl hloupý a se spoustou v něm vyjádřených myšlenek mohu s klidem souhlasit. Celé záležitosti ale silně škodí příliš rozmáchlá stopáž, takže zůstanu na kulantních třech hvězdičkách, čímž jasně vyjadřuji fakt, že se u mě zklamání nedostavilo. / Poučení: Než někoho odsoudíš, popřemýšlej. ()
Pocitově v tom vnímám návaznost na francouzskou novou vlnu, potkávám zmodernizovaného Lelouche, zintenzivněného Godarda, hrajícího si Gondryho, odvázaného Truffalta a možná i kousek pozdního Chabrola. Rozjezd byl pomalý, ale pro představení Julie nutný. Ale přežvýkání prvních dvaceti minut se velmi vyplatí. Kdo vydrží, dostane skvostný filmový zážitek plný ožehavých témat současnosti, o kterých se nemluví. To vše zabaleno do výsostně povedené formy. ()
Film dlhší, ako by sa patrilo na 129 minút. Film, ktorý ma príliš nezaujal. Ťažko mi bolo uveriť, že tridsaťročná žena sa hľadá, ako zvykne väčšina dvadsiatok. Bol to film, ktorého premietanie som mohol v ktorejkoľvek chvíli posunúť o desať minút a pravdepodobne by som o nič neprišiel. Film, na ktorom je vidno, aký význam pripisujú ľudia bezvýznamnostiam, keď sa nemusia starať o holé živobytie. Pripadal som si, ako keď som sa v šesťdesiatych rokoch snažil pochopiť, čo to tí ľudia na Západe majú s odcudzením. ()
Galerie (28)
Zajímavosti (3)
- Filmovalo sa na viacerých miestach v Nórsku a Švédsku. (MikaelSVK)
- V kapitole 11 Aksel (Anders Danielsen Lie) spomína filmy Kmotor II (1974) a Psie popoludnie (1975), ktoré by si opäť rád pozrel. (BOURQUE)
- Zástupcovia Nórska zvolili snímku ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na 94. ročník Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2022. (MikaelSVK)
Reklama