Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

honajz 

všechny recenze uživatele

Mě to nebavilo. Základní premisa je brzy jasná a pak máme litovat úředníčka, který chudáček se musí uskrovňovat kvůli práci, aby u něho v bytě mohli šéfové ve firmě nad ním souložit s milenkami. Docela mě překvapilo, že zrovna Una111, u jiných a daleko lepších filmů tak punktlich na morálku, zrovna tomuhle amorálnímu kousku dala pět hvězd. Osobně bych tady morálku nijak neřešil, ale mně to přijde na víc jak dvě hodiny unylé, bez vtipu a nápadu, a jestli se mám smát, jak vodičkou do nosu pocáká kytku v klopě nebo na stůl šéfa vysype posmrkané kapesníčky , to mi vážně veselé nijak nepřišlo. Skoro hodinu se dopracováváme k nějaké konečně zápletce. která pak velmi rychle odezní, aby se pak vše na Nový rok vysvětlilo a urovnalo. Mimochodem se divím, že z té práce neodešel daleko dřív, za takových podmínek, a proč ze sebe dělal celou dobu blba. Jo, v tom mám ten problém s tímhle filmem - nejenom že ta ha ha zápletka na celý film nevystačí a je slabá, ale ani jedna z postav vlastně není kladná: úředníček je ťulpas, Fran je milenkou ženatého šéfa a je to v poho (fakt budete milovat někoho, o kom víte, že ji klátí váš šéf?), takže ani jedna z postav mi nesedla. Btw, nevěřím, že si sousedi za celou dobu nevšimli, že Baxter byt půjčuje a naivně si fakt mysleli, že takhle řádí sám. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

"U Budyho se nikdy nezavírá." Že by opravdu ne ? Moc milá romantická komedie s moc milým Jackem Lemmonem a moc milou Shirley MacLayneovou. Osobně považuji za velké plus, že to nebyla až tak sladká romantika, ale i trochu toho smutku při pohledu do dvou osamělých dušiček Budyho a slečny Kubelíkové. Všechno bylo velmi vkusně vyvážené, jen ta délka mohla být klidně o něco kratší. Celkově jsem s nimi ale strávila velmi příjemné nedělní odpoledne. 80% ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Brilantní romantická komedie, která má šťávu, chuť i aftertaste, jak říkají Angličané. Prvních zhruba deset, patnáct minut nebylo nějak extra záživných, ovšem brzy se snímek změnil v parádní podívanou s decentním humorem, příjemnou hudbou, dobrými dějovými zvraty, sympatickými herci v hlavních rolích (C. C. Baxter, Fran Kubeliková, Jeff Sheldrake, ale také dr. Dreyfuss ve vedlejší úloze) a dobře napsanými postavami. Ani mi nepřišlo, že je Byt dlouhý 120 minut, protože jsem neměl ani chvilku prostor pro nudu. Vynikající oddechovka na večer, jejíž pohodovou a příjemně romanticko-komediální chuť cítím ještě dlouho po zhlédnutí. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Pre Billyho Wildera je ženské srdce a všetky jeho zložité zákonitosti akoby jeho najlepším kamarátom. Fascinuje ma, s akou opovážlivosťou sa vrhá do štúdie nepochopeného ženského vnútra a s precíznou jemnosťou ho vydáva na povrch. A aká bolestná príčina uvádza slečnu Kubelikovú do stavu duševného rozpoloženia? Muž. Jack Lemmon sa chopil hlavnej úlohy, priestor sa snaží kradnúť hlavne pre seba ( je vynikajúci! ), ale slečna Kubeliková je tak perfektne napísaná postava, že sa mi nechce veriť, že svetlo sveta uzrela práve vďaka Wilderovi. Skvelá romantická komédia, ktorá zaručene zlepší náladu a prinúti diváka dívať sa na veci z pohľadu nesmrteľného optimistu. Zároveň je to snímka o nás, o našom každodennom živote, o našich nehynúcich výstrelkoch, o veľkých hrdinoch, z ktorých láska robí krehké poddajné bytosti, o našej večnej (ženskej) viere, že sa muž pre nás postaví na hlavu a bude ospevovať našu veľkoleposť, o veciach, ktorým chceme veriť, hoci si uvedomujeme, že sú nesplniteľné. Pán Wilder, dojali ste ma na plnej čiare, vaše zručnosti s prácou ženského vnútra sú pohladením najmä pre dušu. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Co by to bylo za podřízeného, kdyby šéfům nenabídl plnou ledničku jídla i pití a hlavně přichystanou postel. Jenže tenhle byznys se zvrhnul a tenhle řadový zaměstnanec v oddělení běžného pojištění, naivní mladík chycený do vlastní slušnosti, musí mnohdy v zimě trpět před vlastním bytem. Jelikož se z něho stal hodinový hotel jeho šéfů. Je neschopný odmítat jejich prosby (mnohdy i příkazy), a tak několikrát týdně uklízí prázdné lahve doufajíc, že ho to vynese do vyššího patra (vyšší číslo je důkazem úspěchu). „Cestou vzhůru“ ho provází i obsluha výtahu, do které se zakouká, jenže záhy zjistí, že i ona prochází jeho bytem coby důvěřivá milenka jednoho z šéfů, který se ne a ne rozvést. Výtečný námět, zdůrazňuji. Billy Wilder nešetří sarkastickým humorem, výborně dávkuje drobné pointy, jeho snímek je melancholický až chladný (dojem odosobněného podniku) a dokonale využívá hereckého umu Jacka Lemmona, který nikdy nesklouzává ke karikatuře (to Shirley MacLaine mi až tolik nesedla). A je fajn, že si Wilder dovolil být lehce jízlivý: velké firmy degradují jednotlivce ve snadno nahraditelné „kusy“. Obecně se toho nebál, když vytáhl témata nevěry nebo pokusu o sebevraždu. Právě jeho kombinace romantiky se společenskou satirou je výtečná. Romanticko-komediální drama trvalé hodnoty. Těsně pod vrcholem. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Scény v obrovské kanceláři pojišťovny se točily v ateliéru pomocí jednoduchého triku. Kvůli perspektivě byly v zadních řadách kanceláře použity menší stoly a úředníky hráli trpaslíci. (dopita)
  • Poslední věta ve filmu byla vymyšlena v posledním okamžiku přímo na place. (Kulmon)
  • Nosní sprej, který Jack Lemmon (C.C. Baxter) užívá, byl ve skutečnosti mléčný. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno