Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

sochoking 

všechny recenze uživatele

Nechal som sa zlákať hodnotením a aj pokušením vidieť niečo staršieho dáta po dlhej dobe. Hned začiatok mi upútal pozornosť a to je vždy dobré znamenie. V týchto starých filmoch vypadajú všetci rovnako, chlapi na päťdesiat a baby na štyridsať a tie ženské normálne nerozprávajú, ale pištia alebo spievajú. Do hodiny filmu som nechápal to vysoké hodnotenie. Dokonca som ani len netušil, čo komické by ma malo rozosmiať, či inak rozveseliť, ale s príchodom pani Dreyfusovej a facky doktora Dreyfusa... tak to nemalo chybu a jazda začala. No a ked sa na scéne objavil drsňák Karel Matouška, tak som šiel do kolien! Napadlo mi, aký by asi bol remake tohto skvostu. Romantické komédie sa jednoznačne v polovici minulého storočia ponímali inak, ale mne sa to lúbilo dosť, i ked' zástanca tohto žánru bohvieký nie som. Mimochodom, špageta by uschla už behom pár hodín, takže by si ju okolo prsta len tak neobmotal. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Na prime Max som si konečne odškrtol jeden z oscarovo úspešných filmov, ktorí je mimochodom i vysoko hodnotený v Top 300 csfd. I po toľkých rokoch stále pozerateľný film, napriek čiernobielej farbe, ktorá pravdepodobne mnohých odradí, čo by bola škoda. Podľa plagátu k filmu som nečakal čiernobiely film, je možné, že existuje i farebná verzia. Ja som však posledný komu by to vadilo. Veľmi príjemný film s ľahkým humorom a jemnou love story, ktorá naplno prupukne až v samom závere a to krásnou scénou - hranie kariet. Shirley Mclaine vyzerala veľmi sympaticky. Billy Wilder už x- krát dokázal, že to bol výnimočný režisér. 80%. ()

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

"U Budyho se nikdy nezavírá." Že by opravdu ne ? Moc milá romantická komedie s moc milým Jackem Lemmonem a moc milou Shirley MacLayneovou. Osobně považuji za velké plus, že to nebyla až tak sladká romantika, ale i trochu toho smutku při pohledu do dvou osamělých dušiček Budyho a slečny Kubelíkové. Všechno bylo velmi vkusně vyvážené, jen ta délka mohla být klidně o něco kratší. Celkově jsem s nimi ale strávila velmi příjemné nedělní odpoledne. 80% ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Brilantní romantická komedie, která má šťávu, chuť i aftertaste, jak říkají Angličané. Prvních zhruba deset, patnáct minut nebylo nějak extra záživných, ovšem brzy se snímek změnil v parádní podívanou s decentním humorem, příjemnou hudbou, dobrými dějovými zvraty, sympatickými herci v hlavních rolích (C. C. Baxter, Fran Kubeliková, Jeff Sheldrake, ale také dr. Dreyfuss ve vedlejší úloze) a dobře napsanými postavami. Ani mi nepřišlo, že je Byt dlouhý 120 minut, protože jsem neměl ani chvilku prostor pro nudu. Vynikající oddechovka na večer, jejíž pohodovou a příjemně romanticko-komediální chuť cítím ještě dlouho po zhlédnutí. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem, že nemám rodinu, neřekl jsem, že mám prázdný byt“ Asi nejpravdivější ze všech Wilderových komedií, která šikovně kombinuje romantiku se společenskou satirou. Život starého mládence je prezentován se stejným nadhledem a stejnou neochotou moralizovat jako vztah mezi mužem a ženou. Pracovní a soukromá linie jsou do sebe mistrně zaklíněné, jedna postrkuje dopředu druhou, aby mohlo v závěru dojít k jejich naprosto přirozenému splynutí. Wilder sám sebe označoval za „pouhého řemeslníka“, za komerčního režiséra. Byt tomuto tvrzení neodpovídá. Přestože by z dnešního pohledu potřeboval přidat na tempu a ubrat ze schematičnosti při vykreslování ženských figur (labilní, žárlivé, na mužích závislé), pro žánr romantických komedií jde o podobně přelomový film, jakým bylo Psycho pro thrillery. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, pshimi, Nathalie, Eddard ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Na začiatku filmu v byte, keď Bud Baxter (Jack Lemmon) telefonuje, si je možné na stene všimnúť obraz  "I and the Village" od Marca Chagalla. (filipjj)
  • Jméno na dveřích vedle Baxterovy (Jack Lemmon) kanceláře je T.W. Plews. Tom Plews byl rekvizitář. (Kulmon)
  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)

Reklama

Reklama