Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

iamek 

všechny recenze uživatele

Dokonalý romantický příběh, který v dnešní době neuvidíte. Díky bohu za, že existuje něco jako internet a dvd, protože nevidět tyhle klenoty by byl hřích. Musím souhlasit s uživatelem Boss321 a jeho tvrzení, že Lemmon a MacLaine předváději herecký galakoncert. Wildera si píšu na seznam režiséra od kterého chci vidět vše. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Viděno v druhém dabingu (ČT 1995), který je také dobrý (Sváťa Skopal nemůže být špatný), ale dává jen tušit, jak geniální by to muselo být v prvním z Barrandova 1963 (Bek jako sukničkář Sheldrake, mňam). Film Billyho Wildera právem patří do TOP ČSFD, i když... umím si představit i jiný konec, zhruba o půl hodiny dřív, když Badíček mrsknul s klíčem (abych nenapovídal). Za dabingové čachry film nemůže, takže 5*. ()

Reklama

Scrytcher 

všechny recenze uživatele

Tak tohle se mi trefilo přímo do noty. Wilder představuje příběh plný inteligentních vtipů, smutných okamžiků a milé atmosféry. To co v první půlce podává Billy Wilder jako komedie obratně a zručně transformuje do dramatu. Jack Lemmon se role zhostil opravdu na výbornou a z celého příběhu je krásně cítit vánoční atmosféra. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelné "útrapy" starého mládence , který si dělá dobré jméno u nadřízených půjčováním svého bytu pro jejich milostné hrátky. A který nakonec sám propadá tak vytouženému milostnému vzplanutí. Neuvěřitelně roztomilý Jack Lemmon v roli mile nervózního pracovitého ne příliš sebevědomého chlapíka. Pasáže, kdy v noci vysedává v parku na lavičce, zatímco je jeho byt využíván k úplně jiným účelům, jsou opravdu k "usmání". ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Typický západný kapitalizmus vo veľkej firme – manipulační šéfovia a podriadení povýšujúci či prepúšťaní na základe často tajných zásluh, protekcií či podrazov a škandálov. Prakticky opačný extrém oproti byrokracii, systém založený na medziľudských vzťahov. Len toľko kancelárskych fasciklov v najrôznejších podobách (napr. úplne originálna databáza kartičiek klientov v tvare kotúču) už nahradili počítače, téma aj spolu s neverou a hľadaním správneho partnera zostáva nadčasová. BYT je skvelým príkladom toho, že aj žáner romantickej komédie môže priniesť plnohodnotnú filmovú zábavu. Výborný scenár s pekne vypointovaným záverom a presným vymedzením vedľajších postáv, milé komediantstvo Jacka Lemmona. (85%) [Kino Úsmev, Košice - Projekt 100 ] ()

Galerie (95)

Zajímavosti (35)

  • Jméno na dveřích vedle Baxterovy (Jack Lemmon) kanceláře je T.W. Plews. Tom Plews byl rekvizitář. (Kulmon)
  • Poslední věta ve filmu byla vymyšlena v posledním okamžiku přímo na place. (Kulmon)

Reklama

Reklama