Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (371)

gogo76 

všechny recenze uživatele

Na prime Max som si konečne odškrtol jeden z oscarovo úspešných filmov, ktorí je mimochodom i vysoko hodnotený v Top 300 csfd. I po toľkých rokoch stále pozerateľný film, napriek čiernobielej farbe, ktorá pravdepodobne mnohých odradí, čo by bola škoda. Podľa plagátu k filmu som nečakal čiernobiely film, je možné, že existuje i farebná verzia. Ja som však posledný komu by to vadilo. Veľmi príjemný film s ľahkým humorom a jemnou love story, ktorá naplno prupukne až v samom závere a to krásnou scénou - hranie kariet. Shirley Mclaine vyzerala veľmi sympaticky. Billy Wilder už x- krát dokázal, že to bol výnimočný režisér. 80%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem, že nemám rodinu, neřekl jsem, že mám prázdný byt“ Asi nejpravdivější ze všech Wilderových komedií, která šikovně kombinuje romantiku se společenskou satirou. Život starého mládence je prezentován se stejným nadhledem a stejnou neochotou moralizovat jako vztah mezi mužem a ženou. Pracovní a soukromá linie jsou do sebe mistrně zaklíněné, jedna postrkuje dopředu druhou, aby mohlo v závěru dojít k jejich naprosto přirozenému splynutí. Wilder sám sebe označoval za „pouhého řemeslníka“, za komerčního režiséra. Byt tomuto tvrzení neodpovídá. Přestože by z dnešního pohledu potřeboval přidat na tempu a ubrat ze schematičnosti při vykreslování ženských figur (labilní, žárlivé, na mužích závislé), pro žánr romantických komedií jde o podobně přelomový film, jakým bylo Psycho pro thrillery. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, pshimi, Nathalie, Eddard ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Miloučký, v mnoha ohledech nadčasový snímek o jednom těžce vytěžovaném apartmánu, který patří do zlatého fondu naprosto po zásluze. Úžasná je postava Jacka Lemmona, uvězněná v osidlech svého zaměstnání a po uši zamilovaná do dívky svého nadřízeného. Úžasná je Wilderova režie, ač prosycená klasickou romantikou, přesto zbytečně nepřeslazená, vtipná a originální- ať už mluvíme o jedinečném nastínění amerického úřednictva coby stereotypního vězení, kde si papalášové se jmenovkou na dveřích vodí dle rozpisu i přítelkyně do bytu, nebo o vyústění romantické zápletky, které s ohledem na dnešní měřítka jistě kdekoho překvapí. Přesto se mi příčí dát pátou hvězdu. Takové hodnocení už jsem přeci jenom dal spoustě filmům (i těm romantickým), které mě jednoduše bavily o dost více. Až se ze mě jednou stane profesionální hnidopich, hvězdičkové povýšení Byt jistě nemine:-) 85% ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Milá komedie se sympatickým hlavním hrdinou a úsměvným příběhem. Jediným, ale o to větším kazem tohoto snímku je přepálená stopáž, která způsobuje směrem ke konci filmu mírnou nudu, takže celkově jsou to slabší 4*. "Proč všechny dámy žijí v Bronxu?" - "Ty si sem vodíš jiné slečny?" - "Ovšemže ne. Jsem šťastně ženatý muž." ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Príjemná romantika natočená originálnym a neopozeraným spôsobom, bez pátosu a cukrových kudrliniek, proste ako zo života. Nezabudlo sa ani na humor a citlivé vykreslenie prirodzenej ľudskej povahy. Billy Wilder sa nezaprie, čoho sa chytil, to sa premenilo na nevšedný filmový kúsok, je jedno aký žáner si vybral. A mladá Shirley MacLaine bola veľká kočanda, nečudujem sa, že z nej boli všetci chlapi vo filme paf. Výborná vec, na príjemný víkendový večer ako stvorené. 80/100 ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Časopis Premiere zařadil v roce 2006 snímek mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)
  • Nosní sprej, který Jack Lemmon (C.C. Baxter) užívá, byl ve skutečnosti mléčný. (Kulmon)

Reklama

Reklama