Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (371)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších romantických filmů - 100 Greatest Romance Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Lemmonův svérázný humor se projevuje i zde, ale tentokrát s hodně smutným a sarkastickým podtónem. Ale co se bude dít, když se i starý mládenec s prázdným bytem zamiluje? ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Miloučký, v mnoha ohledech nadčasový snímek o jednom těžce vytěžovaném apartmánu, který patří do zlatého fondu naprosto po zásluze. Úžasná je postava Jacka Lemmona, uvězněná v osidlech svého zaměstnání a po uši zamilovaná do dívky svého nadřízeného. Úžasná je Wilderova režie, ač prosycená klasickou romantikou, přesto zbytečně nepřeslazená, vtipná a originální- ať už mluvíme o jedinečném nastínění amerického úřednictva coby stereotypního vězení, kde si papalášové se jmenovkou na dveřích vodí dle rozpisu i přítelkyně do bytu, nebo o vyústění romantické zápletky, které s ohledem na dnešní měřítka jistě kdekoho překvapí. Přesto se mi příčí dát pátou hvězdu. Takové hodnocení už jsem přeci jenom dal spoustě filmům (i těm romantickým), které mě jednoduše bavily o dost více. Až se ze mě jednou stane profesionální hnidopich, hvězdičkové povýšení Byt jistě nemine:-) 85% ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Co by to bylo za podřízeného, kdyby šéfům nenabídl plnou ledničku jídla i pití a hlavně přichystanou postel. Jenže tenhle byznys se zvrhnul a tenhle řadový zaměstnanec v oddělení běžného pojištění, naivní mladík chycený do vlastní slušnosti, musí mnohdy v zimě trpět před vlastním bytem. Jelikož se z něho stal hodinový hotel jeho šéfů. Je neschopný odmítat jejich prosby (mnohdy i příkazy), a tak několikrát týdně uklízí prázdné lahve doufajíc, že ho to vynese do vyššího patra (vyšší číslo je důkazem úspěchu). „Cestou vzhůru“ ho provází i obsluha výtahu, do které se zakouká, jenže záhy zjistí, že i ona prochází jeho bytem coby důvěřivá milenka jednoho z šéfů, který se ne a ne rozvést. Výtečný námět, zdůrazňuji. Billy Wilder nešetří sarkastickým humorem, výborně dávkuje drobné pointy, jeho snímek je melancholický až chladný (dojem odosobněného podniku) a dokonale využívá hereckého umu Jacka Lemmona, který nikdy nesklouzává ke karikatuře (to Shirley MacLaine mi až tolik nesedla). A je fajn, že si Wilder dovolil být lehce jízlivý: velké firmy degradují jednotlivce ve snadno nahraditelné „kusy“. Obecně se toho nebál, když vytáhl témata nevěry nebo pokusu o sebevraždu. Právě jeho kombinace romantiky se společenskou satirou je výtečná. Romanticko-komediální drama trvalé hodnoty. Těsně pod vrcholem. ()

ajuska 

všechny recenze uživatele

Zábavný, ale zároveň trochu nostalgický film, který toho má hodně co nabídnout i mnoho let po svém vzniku. Všechno tady funguje takřka dokonale, atmosféra je perfektní, scénář je chytrý, netuctový, inteligentně vtipný a zároveň nenásilně dojemný, dialogy jsou vybroušené a herecké výkony (v čele s roztomilým Lemmonem) bezchybné. Tohle je zkrátka můj šálek kávy, která časem rozhodně nezatuchne. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že Byt vyluxoval Oskarové nominace. Na svůj rok působí dost pamětnicky, jak staré české filmy pro pamětníky, ale pořád má v sobě takového laskavého ducha, který nenuceně baví a hlavně nic a nikoho neuráží, jak je u dnešních komedií zvykem. Jedná se vlastně o absolutně klasické a totálně omšelé téma, ale natočené milou a zábavnou formou. Trošku v tom cítím tu prášky vyhnanou pozitivní atmosféru tehdejšího Hollywoodu, ale s laskavými rysy, které ani urazit nemůžou. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

Reklama

Reklama