Reklama

Reklama

Pět hrobů u Káhiry

  • USA Five Graves to Cairo
Trailer

Je červen 1942. Osamělý voják, který přežil německý masakr britských jednotek u Tobruku, se vleče pustinou. Blouznící desátník John J. Bramble se tak dostane až k osamocenému hotelu uprostřed pouště, kde se ho ujímá jeho egyptský majitel a podmračená francouzská pokojská. K desátníkovu překvapení se z hotelu na trase k Suezu brzy stává hlavní stan německého nejvyššího velení a z Brambleho, který se vydává za hotelovou obsluhu, důvěrník samotného polního maršálka Erwina Rommela přezdívaného Pouštní liška. Domnělý číšník se tak dovídá o chystaném dobytí zbytku Egypta. Dokáže desátník Bramble včas odhalit detaily tajemného plánu s krycím názvem Pět hrobů u Káhiry a zastavit tak postup německé armády? (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (35)

Flego 

všechny recenze uživatele

Moj obľúbený režisér Billy Wilder sfilmoval hru ( od Lajosa Biroa ) a podarilo sa mu vytvoriť vtipné vojnové dobrodružstvo odohrávajúce sa v priestoroch púštneho hotela v Egypte. Zaujímavá zápletka nabaľuje nové motívy, až príde ku skratkovitému záveru, čo je veľký problém. Za zmienku stojí aj kvalitná hudba. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k době vzniku je určitá naivita a scenáristická roztříštěnost pochopitelná, ale přesto bych od Billyho Wildera ve válečném prostředí čekal něco rafinovanějšího a trvalejšího. Takhle totiž snaha britského desátníka slibuje něco, čeho se dočkám jen v několika zdrženlivých prostřizích. Třetí hvězdu tak navzdory jasnému zklamání zachraňuje hlavně sympaťák Farid v perfektně úslužném podání Akima Tamiroffa. 50% ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Billy Wilder do poslední chvíle sice točil filmy jako Zuzanka v nesnázích, ale Pěti hroby u Káhiry se přihlásil k aktuální válečné propagandě. Adaptoval klasickou hru Lajose Biróa Hotel Imperial: Színmű négy felvonásban (1917) a jako polního maršála Erwina Rommela obsadil Ericha von Stroheima. Výsledek je pozoruhodný. ()

M.E.J.L.A. 

všechny recenze uživatele

Cameron Crowe tento Wilderův raný film označil za předchůdce Indiana Jonese a věřte nebo ne, toto přirovnání je docela výstižné. Jedná se o směs válečného, dobrodružného a romantického filmu, ve kterém jsou chytře smíchána historická fakta s fikcí podobně jako právě v Indyho příbězích. Třešničkou na dortu je pak lahůdkový Erich von Stroheim jako polní maršál Erwin Rommel. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Sotva se přeživší britský desátník Bramble dopotácí přes poušť k hotelu, kde hodlá nabrat síly, dozví se, že se zde chce ubytovat samotný maršál Rommel se svou suitou. Bramble převezme identitu pajdavého hotelového sluhy, kolaboranta, o němž Němci netuší, že je mrtev, a v této naoko loajální roli chce proniknout do tajných plánů nepřátel... Z takové zápletky s falešnou identitou, záměnou a několika nedorozuměními by mohla klidně být pěkná odbojářská komedie, ale na něco takového asi v roce 1943 ještě neuzrál čas. Přesto film na vlasteneckou strunu brnká velmi vkusně a v míře, která neobtěžuje, čekáte-li od něj čistou zábavu. Tou totiž nejméně ze dvou třetin je. Srovnávání s Indianou Jonesem se mi moc nezdá, osobně v tom vidím spíš romantickou Casablancu, kombinovanou s některou špionážní šarádou Alfreda Hitchcocka. Jak je u Wildera zvykem, film má poctivý scénář, opřený o divadelní hru. Jasně rozdané karty i cíl usilování každé zúčastněné postavy, uvěřitelné herecké výkony (Franchot Tone je pro mě překvapením) a lehkonohé dialogy ho na míle vzdalují od těžkopádných válečných kanonád patosu, jaké se točily okolo. Vlastně mi docela imponuje, že v době, kdy ještě válka trvala, Billy Wilder s Charlesem Brackettem zacházeli tak střízlivě třeba s postavou Erwina Rommela. Je snadné ukazovat Němce vždycky jako uřvané humpolácké blbce, ale trochu to snižuje kredit kladných postav a cenu jejich úsilí. V Pěti hrobech u Káhiry je Rommel respektuhodný nepřítel. I díky hypnotickému podání Ericha von Stroheima je to spíš prohnaný kombinátor a stratég než jen hysterický megaloman. Potřebné napětí vytváří zdánlivě vyrovnaným vnějším projevem a neplýtvá skopčáckým štěkotem, dokud k tomu nedostane opravdu vážný podnět. Zdaleka ne nejlepší Wilderův film, ale i po letech hodný doporučení. 70% ()

Galerie (26)

Reklama

Reklama