Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

swed 

všechny recenze uživatele

Wilder se dokázal pohybovat napříč žánry, takže nepřekvapí, že svůj příspěvek má i ve vězeňské ("útěkové") kategorii, která v následujících letech čítala například "Motýlka", "Velký útěk" a svým způsobem i nadčasového "Frajera Luka". "Stalag 17" byl jedním z prvních filmů tohoto typu, možná proto postavy i příběh působí na začátku schematicky a šablonovitě. Tím, co diváka zaručeně drží v napětí, je scénáristický trumf, kdy my (stejně jako aktéři příběhu) neznáme identitu udavače. Zápletka tak získává s každou další minutou na atraktivnosti, na čemž má zásluhu i chlapácký Holdenův výkon v roli vojenského spoluvězně - solitéra. 8/10 ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Nemecký zajatecký tábor som si predstavoval ako miesto, kde sa žije veľmi ťažko, preto ma dosť zaskočila miera optimizmu a humoru hlavne v prvej polovici filmu. Rádio, ďalekohľad, cigarety, "koňské" dostihy...éj, dobre im tam bolo...Dvojica klaunov pobaví, ale niekedy to až preháňali a ich kúsky dostali až nečakane veľký priestor. Musím ale uznať, že náter vápnom ma fakt skvele pobavil. Nemeckí oficieri sú v podstate zábavný chlapíci, ktorí majú k bezcitným nacistom trochu ďaleko. Sú milý, vtipný, zajatcom doprajú aj odvšivovací program a vianočné stromčeky, ale inak vedia o všetkom a sú vždy o krok vpred pred zajatcami. Niekto donáša...W. Holden nad všetkými výrazne trčí a je to aj chlapáckou postavou, ktorá priťahuje sympatie. ------ Inak , čo by sa stalo napr. v Osvienčime, keby niekto hodil do mláky kameň, rovno pred oficierov? Nechcem si ani predstaviť...80%. ()

Reklama

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Film z prostředí zajateckého tábora za druhé světové války. Film který se řekl bych až příliš snaží dělat z Američanů ty nejinteligentnější, nevyzrálejší, nejzkušenější a nejodvážnější na úkor Němců, z kterých dělá na druhou stranu naprosté idioty neschopné ničeho, toto mi prostě hodně vadilo. Těžko říct jak tento film brát, pokud ale jako komedii, no moc do smíchu mi nebylo. William Holden je asi jediný který mě tam opravdu zaujal, jinak ve všech směrech docela zklamání. 60%. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Filmařsky a herecky skutečně dobré - ne vynikající, prostě jen řemeslně dobré. Celé to komediální pojetí mi sem ale vůbec nesedlo. (Ha ha, zabili jsme vám dva kamaraden. - Ha ha, Schulz, du bist so vtipálek! Nechceš cígo?) Protože ve chvíli, kdy dojde na vážné drama a hledání udavače, by to mělo být drama. Toho odlehčení je přespříliš. Až je to hrozně nerealistické - vězni měli nějak moc úlev, řekl bych. Komunistické lágry na ně! Navíc je znát, že Američané si chtěli z Němců udělat komedianty, hloupé křupany, šašky, takže to celé vyznívá tak nějak prvoplánově a černobíle. Nemusím vidět znova, nic mi to nedalo, nejsem patriotický Američan pár let po vyhrané válce. ()

Wormboy 

všechny recenze uživatele

Wilderova detektivno komedialna variacia na Renoiarove Velke iluzie, prave svojim nadhladom prekonava francuzsku inspiraciu. Wilder sa nam nesnazi prehnanym premoralizovanim predkladat utrpenie zajatcov v nemeckych taboroch, ale skor "primitivizuje" vztahy (skvele sa to prejavuje pri scene s begmintonom:)) a na absurdny zivot v tabore nahliada ako na grotesku. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Režisér Billy Wilder natáčel snímek v obrovském stresu Jeho předchozí film Eso v rukávu (1951) totiž propadl a studio Paramount tlačilo na Wildera, aby jeho nový snímek ztráty vynahradil. Stalag 17 u diváků uspěl, spolupráce autora se studiem však skončila. (Vodnářka)
  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)

Reklama

Reklama