Reklama

Reklama

Okupace

  • Slovensko Okupace (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jedna noc, jeden bar. Ospalý večírek herců po představení naruší návštěva nezvaného hosta. Namol opilý ruský důstojník přišel prodat kanystr armádního benzínu, jenže obchod se zvrhne v závody v pití vodky a Rus, zaujatý nejen pohlednou Miladou, ale hlavně komickou zbabělostí všech přítomných mužů, se k odchodu nemá. Atmosféra houstne spolu s oblaky cigaretového dýmu, charaktery se lámou, Rus se skvěle baví. Tak skvěle, že nakonec vytáhne zbraň... Večírek v rytmu kosmické psychedelie kultovních Kill the Dandies! se rozjíždí víc, než je osazenstvu milé. Hra se mění v past, hrdinové ve zbabělce a zbabělci v hrdiny. A z okupovaného baru vede jen jediná cesta: revoluce! Po téhle pitce nikdo nezůstane jako dřív. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (186)

Kothy 

všechny recenze uživatele

Tento snímek si ocenění rozhodně zaslouží. Poskytuje jakýsi pohled do pocitů lidí v Československu po roce 1968. Celé se to odehraje v budově divadla, kde po skončení představení zůstanou herci na pár skleniček. Vše se se ale změní, když se tam objeví ruský důstojník a začne dělat problémy. Nastanou nepříjemné situace a jeden zvrat střídá druhý. Kdo je vlastně na čí straně? Kdo je vlastenec a kdo zrádce? Naši hrdinové rozhodně zažijí krušné chvilky. Hlavně konec je dost silný. Je tam taky hodně dobrá hudba. "Co pro vás znamená hrdinství?" ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Naprosto nesmlouvavý pohled na lidskou (českou?) povahu v netradičním snímku. Čekal jsem víc tragikomický zážitek a dostal tuhle hutnou studenou sprchu, po které mi dobře po těle nebylo. Výborný songy. Moc děkuju za obsazení Otakara Brouska ml., který si i přes svůj nesporný talent takových rolí moc neužil. A na Vlastimila Venclíka bychom taky zapomínat neměli. Michale Nohejle, rychle natočte další film! 70% ()

Reklama

Rybizek 

všechny recenze uživatele

Nevím proč, ale zápletky v novodobějších českých filmech mi přijdou nějakým způsobem stupidní (hlavně ten humor) a mladí herci čím dál horší. Zasmála jsem se asi 3x a to bylo tak vše. Navíc mladá slečna Formanová hrála naprosto příšerně, naštěstí to zachraňovali její starší parťáci, takže můj celkový dojem z filmu stačí na lepší průměr, 60%. (LFŠ 2021) ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Pár dní se mi nedařilo přijít na to, co je na tom filmu tak moc špatně. Atmosféra je neustále působivá, tísnivá, okupující člověka/diváka na mnoho způsobů, suverénně budovaná, je vidět, že režisér si je vědom svých silných stránek. Ale pak mi konečně došlo, že snímek vlastně nenabízí nic jiného než to, že jenom kope do lidí, kteří se ocitají v morálních dilematech, neumějí si s nimi poradit a snaží se z toho vyvléknout. Že je to vlastně takový snímek-hajzlík, který se vyžívá v cizím trápení se, či ještě spíše v trápení cizích, v tom, že někdo morálně neobstojí - ovšem právě a jen podle měřítek filmu a jím konstruovaných situací, které ani zdaleka neotevírají problematiku do dostatečné hloubky; pokud jde o postavy a jejich motivace, zůstává film na úplně obecném plytkém povrchu, a tedy také u zcela jalového a banálního souzení. Je znát, že autorovi postavy nejsou blízké, že je dobře nezná, že mu slouží jen jako políčkovací panáci. A z toho mi bylo zle, proto jsem se cítila okupovaná, že za snímkem - při tom, co si bere za téma a jak chce šít do tzv. české národní nehrdinské povahy  - nebyla znát vyšší mravní síla, soucit, nadhled, empatickou existenciální zkušeností zformované porozumění, a právě ani osobní odvaha. Bylo to jen takové to trochu sviňačinské bažení po tom přistihovat lidi v trapných a tísnivých situacích, jak se kroutí, a jenom jim ještě víc a víc zatápět. Bylo to samoúčelově kruté pasení se na cizích rozpacích a selhávání, bylo to týrání postav (za účasti zajatých diváků) z moci režiséra pro vlastní uspokojení, pro laciný pocit nadřazenosti. A bylo mi z toho zle. Paradoxně přesně v intencích filmu, ježto jsem se po celou dobu promítání cítila násilně okupovaná člověkem fascinovaným svou mocenskou pozicí tvůrce, který je mnohem méně citlivý než já i než jeho vlastní postavy, ale přitom se (falešně) cítí dostatečně morálně nadřazený, aby si připadal oprávněn dovolit si vůči nim i vůči divákům tak násilnické, sadistické, neurvalé chování. ****  Kdosi tu v jednom komentáři přirovnával snímek kvalitou k Samotářům - ale právě pro to, nač upozorňuji, to nemůže být dál od skutečnosti. Samotáři jsou ironičtí, mají nadhled i soucit. Tento film je naopak aktem ryzí škodolibosti a samolibého tyranství uplatněného s gustem jak na slabých postavách, tak i na divácích, kteří se mu na chvíli s důvěrou vydali všanc. Je to ale naopak autor, kdo se tu odkopává jako reprezentant té tzv. české národní povahy, pro niž má být typické bez hlubšího pochopení se navážet do druhých a sám si připadat jako hrdina, aniž by to člověk musel jakkoli dokázat. (Kino Pilotů, 22. 8. 2021.) *~ ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jednoduchá otázka - o čem to vlastně bylo? O Češích, kteří mají plnou hubu hrdinských řečí o odboji a vzpouře (až to slovně připomíná extrémní přístup nacistů), ale když mají k něčemu takovému příležitost, zaleknou se, neudělají nic a div před nepřítelem (platí vážně i v uvozovkách) nepokleknou? Cynická kritika Čechů obecně a la raný Forman? Jenom o ruské okupaci? O nebezpečnosti dualistického smýšlení? O tom, že svině můžou být i "ti hodní" a naopak? O tom, že ti spojenci varšavské smlouvy, co sem v 68 přijeli, nebyli všichni zrůdy, jak se o nich občas mluví? Či naopak, šlo o jakousi lehce drsnou filmovou pomstu těmto lidem, jakou by v realitě nikdo jen tak neudělal, jelikož by to bylo protizákonné? Pokus o Vyšší princip 2, přičemž SSSR je na úplně stejné úrovni jako nacisté? Nebo to byla jen samoúčelná artová onanie, co jen na oko rozehrává víc témat, aby působila jakože chytře? A je správná jen jeden z mých možných výkladů děje, nebo větší počet z nich dohromady? Nebo dokonce všechny? Vyzněním je to totiž strašný bordel. Naprosto souhlasím s větou z komentáře jednoho mého oblíbeného uživatele, který píše o tom, že je to film interpretačně hodně otevřený. Ano, je, a je v tom zároveň jeho největší slabina, jelikož netuším, co z toho vlastně mám mít. Zároveň v tom ale je určitý klad, protože kdyby se to zvrtlo v jednu z interpretací, jejíž vyznění by mi vadilo, určitě bych hodnotil níž. Možná v tom byl nějaký vychcaný účel, protože jsem se tak víc zajímal o atmosféru a filmařskou a hereckou stránku, než o obsah. Ten se totiž dost rozpadá, protože jeden symbol vyvrací druhý, jednu vystavenou myšlenku popírá druhá a jednu scénu vykládá další jinak. Nicméně musím uznat, že natočené je to skutečně zručně včetně stylizací jednotlivých scén, většinu času mě bavilo to sledovat, rozhodně je to na českou kinematografii dost netypické a originální, sedly mi zde i ty thrillerové prvky (ačkoli se s nimi myšlenkově moc nepracovalo) a líbily se mi herecké výkony - když teda pominu otřesnou prkennou Antonii Formanovou, na které evidentně Nohejl asi dost ujíždí, jelikož jako jediná zde má kladnou roli a její obličej je přes celý plakát. A co cením nejvíc je to, že z toho nevypadl klasický český film o době za komunismu. Sice je to takový patvar, u kterého člověk netuší, čím to vlastně chce být, ale mezi současnými českými filmy je taková strašná bída, že i tohle jsem částečně schopný hodnotit jako klad. Ačkoli s postavami se určitě dalo pracovat víc, protože tu často jednají přehnaně a až moc impulzivně. Plus mě ještě vytáčely ty záběry, kdy jednotlivé postavy byly sólo před oponou a jen tam stály a nějak se tvářily. Jsou totiž samoúčelné, jen na efekt, ale na mě spíš působily směšně, stejně jako ukázky bytů postav ve Vlastnících. Každopádně moje hodnocení chápejte v rámci současného českého filmu, natočit něco takového třeba Rumuni, jsem pochopitelně kritičtější. Btw bylo by určitě dost zajímavé o záměru a myšlence filmu diskutovat, mohla by z toho být skutečně rozsáhlá debata, ale obávám se, že by už předem vedla jen a pouze do slepé uličky. A kdybyste se mě zeptali, jestli se mi to líbilo, tak bych řekl, že spíš ano, protože z toho mám aspoň nějaký silnější dojem - a ze spousty současných českých filmů často nemám žádný dojem. 3* () (méně) (více)

Galerie (24)

Zajímavosti (5)

  • Herec Alexej Gorbunov se dle slov štábu filmu velice vžil do role i kvůli tomu, že je ukrajinského původu a nemá rád Rusy. (vyfuk)
  • Prvotním impulsem k napsání scénáře k filmu byla historka jistého Zdeňka Vaňury, zvaného Koza, který byl otcem spolužáků režiséra Nohejla ze základní školy. Podle této historky vzali dva čundráci v německých uniformách namol ožralého ruského vojáka do sklepa a tam ho zabili. (raininface)
  • Film byl natočen v kulturním domě v Novém Strašecí. (raininface)

Související novinky

Na cenách kritiky zabodovaly Arvéd i BANGER.

Na cenách kritiky zabodovaly Arvéd i BANGER.

04.02.2023

V letošním roce se nominace na Cenu české filmové kritiky za rok 2022 dočkalo celkem sedmnáct filmů. Našli jste mezi nimi nejen snímky promítané v loňském roce v kinech, ale i seriály, minisérie,… (více)

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

15.03.2022

Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava začína 16. marca do kinosál uvedie 75 filmov. Tie budú rozdelené v 8 sekciách – V strede Európy-súťaž krátkych filmov; V strede Európy – mimo súťaž,… (více)

29. ročník Českých lvů ovládl Zátopek

29. ročník Českých lvů ovládl Zátopek

05.03.2022

Dnešní večer se nesl mimo tradičního oceňovaní české filmové tvorby rovněž v duchu sounáležitosti s válkou zpustošenou Ukrajinou. Vystoupil například i ukrajinský velvyslanec v Praze Jevhen… (více)

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

05.02.2022

Sdružení českých filmových kritiků dnes v pražském Divadle Archa předalo výroční Ceny české filmové kritiky v rámci svého 12. ročníku a ocenilo tak výjimečné české filmové počiny roku 2021 i jejich… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno