Reklama

Reklama

Dům plný rukojmí a čas ubíhá tak pomalu... Nejznámějším dílem spisovatele Josepha Hayese, jenž se specializoval na kriminální tematiku, byl román Hodiny zoufalství (1954) o předměstské rodině, terorizované trojicí uprchlých gangsterů. Hayes tento incident, založený na skutečné události, upravil pro jeviště a stejnojmenná dramatizace se s velkým úspěchem představila na Broadwayi a získala Cenu Tony 1955 za nejlepší hru. Další Tony si odnesl režisér divadelního představení Robert Montgomery (známý především jako herec). Od jevištní podoby k filmovému přepisu to byl už jen malý krůček, i když bylo třeba upravit hlavní postavu kriminálníka Glenna Griffina pro Humphreyho Bogarta (jako mnohem mladšího hrál Griffina na Broadwayi Paul Newman). Hayes sám napsal scénář filmu a režie se ujal William Wyler, který v zájmu větší autentičnosti natáčel černobíle, přičemž ovšem využil nového širokoúhlého systému VistaVision.

Vedle Bogarta se v rolích gangsterů objevují Dewey Martin (mladší z bratrů Griffinů Hal) a Robert Middleton (brutální Kobish). Jejich protihráči jsou Fredric March v úloze usedlého otce rodiny Dana Hilliarda a Martha Scottová jako jeho žena Eleanor. Kvalitní herecký soubor ještě doplňují mj. Arthur Kennedy (zástupce šerifa Bard) a začínající Gig Young (nápadník Hilliardovy dcery, advokát Chuck Wright). Snímek i po letech udrží diváka v napětí díky dobře napsaným dialogům a díky hereckému umění obou hlavních představitelů, kteří své role hrají s velkou vnitřní intenzitou. Wylerovo filmové drama už se na obrazovce ČT objevilo, ale Hayesova knižní předloha u nás nevyšla. Jevištní dramatizace Hodin zoufalství se v polovině 70. let hrála na prknech královéhradeckého divadla pod názvem Dům rukojmí. Z televize a z videa je u nás také známý filmový remake režiséra Michaela Cimina z roku 1990, v němž hlavní role vytvořili Mickey Rourke a Anthony Hopkins. (Česká televize)

(více)

Recenze (76)

classic 

všechny recenze uživatele

„Komu by sa vlastne páčilo, že by sa mu Bogart nasáčkoval do baráku” ? Ale, ak by mal prísť legendárny gentleman Rick Blaine, tak by sme si dali po káve, len to by ale nesmel byť, ako kriminálnicky Glenn Griffin, ktorý spolu s jeho bandou kumpánov, vtrhnú „do priazne” rodiny Dana Hilliarda, a týchto milých dobrákov budú určitý čas terorizovať_ Môj obľúbený herec bol schopný stelesniť buď odpudivého hajzliska prvej svietivosti, alebo totálneho gavaliéra. Vynikajúci je i Fredric March, ktorý taktiež perfektne ovláda obidve herecké polohy- par excellence ! Pod filmom je podpísaný William Wyler, ktorý je absolútny režisérsky kráľ ! PS: Finále je splnením sna každého filmového cinefila... ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Funny Games Humphrey Bogart.. Host do domu, Bůh do domu? Kdepak. To spíš platí rčení, že host i ryba začnou po třech dnech smrdět a třeba taková Griffinova zločinecká parta ve složení: tupec, pragmatický vůdce a jeho dobrosrdečný bratr, začne páchnout ihned, co překročí domovní práh. Napínavé noir-krimi s do detailu propracovaným scénářem, inteligentně se chovajícími oběma stranami zákona i rukojmími a brilantním koncem, který mi připomíná neodvratné zakončení šachové partie. Bogart jako osamocený král zatlačený do kouta šachovnice a proti němu královna policie s taťkou věží Hilliardem - zhasněte reflektor, šach, mat.. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu určitě výrazně nadprůměrný film, a to nejen ve svém žánru. Těží z profesionálního přístupu scénáristy i studia a z letitých zkušeností hvězdného Humphrey Bogarta, pro kterého byla účast na snímku jednou z posledních rolí. Svého ostříleného zločince zahrál přesvědčivě, ostatně i díky scénáři, který se snažil jít cestou v rámci možností realistického příběhu. Přesto nedám maximální hodnocení vzhledem k tomu, co dobře popsal uživatel Oskar. Ten film měl zkrátka větší potenciál a zatímco ve spoustě snímků toho hodně přebývá, tady mi naopak něco chybí, protože Hodiny zoufalství by mohly být mnohem zajímavější jako psychologicko-sociální drama než jako běžná kriminálka. Celkový dojem: 80 %. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Na divadle to asi fungovalo (Griffina hrál Paul Newman, ale pro film byl moc malá hvězda, tehdy). Film bohužel kodrcá pomalu dopředu, a všechny ty dějové kličky a zápletky jsou až moc "na sílu". Wyler se snaží postavit pomník americké rodině s "taťkou" v čele a de-mytologizovat Bogartova romantického gangstera. Jenže je to docela nuda. Zajímavější je soudní rozhodnutí v procesu, ve kterém ta skutečná terorizovaná rodina žalovala časopis Time propagující pod rouškou skutečného příběhu tento film. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Zkusímli si na nečisto něco tomu filmu vytknout, tak zjistím, že nemám co. Od počátku do posledního záběru napínavé drama plné humoru, který nezlehčuje závažnost základního motivu rodinné lásky pociťované a hájené z obou stran konfliktu. March i Bogart jsou naprosto výteční, scénář nemá ani dírečku, příběh odehrávající se povětšinou v jednom domě prochází nečekanými a těžko předvídatelnými zvraty, aniž v jediném momentě postrádá logiku. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (8)

  • Bogartovi se do role moc nechtělo, tvrdil Wylerovi, že je na gangstera příliš starý. (Kulmon)
  • Hudbu, ktorú pre tento film zložil Gail Kubik, považovali manažéri Paramountu za príliš modernú. Z toho dôvodu požiadali Daniela Amfitheatrofa, aby časť z nej prerobil. O dva roky neskôr boli všetky hudobné práva vrátene Kubikovi. (Reverse01)
  • Poslední hlavní role Humphreyho Bogarta. (Kulmon)

Reklama

Reklama