Poslední recenze (2 987)
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/000/441/441937_0b3926.jpg)
Předtucha (1947)
Jak vznikla tak silná předtucha? Jak se pubertální vzdor změnil v předtuchu? Vždyť se tu řešilo jen jedno: odolat či neodolat. Jaké vlaky se tu srazily (při sklence whisky)? Bylo "chuligánství" už tehdy tak silný fenomén? Závěrečný rozhovor (či pohovor) na mostě tomu dal poslední kapku.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/162/602/162602340_284777.jpg)
Ieodo (1977)
Mystika plození z jiného než "našeho" kulturního okruhu. Vím o tom, co se děje kolem, zde je to více problém praktický (nejen u lidí, ale i u zvířat), než mystický. Veselíčko, kde nyní žiju, je malá ves, ale i zde kvůli početí dokáže obloudil třicátnice (skoro) sedmdesátníka; stačí když to, co ukáže a co může nabídnout, vede k žádoucímu. Zajímavé je ovšem (jako v tomto případě), když narozené dítě chtějí oba - potom nastává "mystika", která do našeho kulturního okruhu patří. Možná by se tento film dal uchopit v souvislosti s dnešním feminismem. Pokud jej dobře chápu, měly by mít stejná práva (zastoupení, odměňování atd.) všechny gendery, a to bez ohledu na jejich anatomii. A v tom je podle mě (podobně jako pro Freuda) kamenem úrazu. Sám bych chtěl totiž komunikovat se svými dětmi ještě v prenatálním stavu. Sám při své nevědomosti ani nevím, zda by to šlo, kdybych se předělal na ženu. Ale proč bych to měl dělat? Každopádně bych za to dal své volební právo, polovinu výdělku či neúčast na válkách.
![plakát](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/163/861/163861250_d62325.jpg)
Ve znamení štíra (1969)
Ti Taviani mají ale fantazii! Zatímco v jiných filmech ji dávkují uměřeně, tady ji vypustili z celého pytle. A to jsme si ještě měli představovat, co se dělo při zatmívačkách. Pozadí je celkem jednoduché: jedna tlupa bez žen se střetne s jinou tlupou s ženami na území druhé tlupy. Přirozený boj o ženy, - přičemž o ženách lze předpokládat, že jsou neutrální -, se však nekoná. Část nájezdníků je deponována v díře, ze které by mohli snadno utéct; muži se připravují do boje za rachotu kravských zvonců, ženy páchají hromadnou sebevraždu; dohromady to zkrátka jaksi nepasuje... a tak raději přejdu na "Štíra" od Sofie Gubajdulinové, samozřejmě ne s tím účelem, abych něco pochopil.
Poslední deníček (1)
111 evropských dramatických režisérů
Seznam ve formátu Excel (i za účelem vlastních úprav) mohu zaslat na libovolnou e-mail adresu.
Pro ujasnění především svých "kinematografických" postojů jsem sestavil seznam režisérů (viz nadpis). Přitom jsem se snažil řídit následujícími parametry:
- neupřednostňovat ani neupozaďovat žádné režiséry, proto se sem někteří nedostali (z našich třeba Menzl a Chytilová, Forman jen s odřenýma ušima, ale i jiní známí a proslulí).
- seznam je tedy určen pouze pro ty, kteří: nesledují filmy (jen) proto,
a) aby se pobavili
b) aby se poučili
c) aby žasli nad krásou obrazu
d) preferovali filmy s konkrétním dějem
d) aby vypnuli a nemuseli přitom přemýšlet
Důvodem, proč se tedy dívat na filmy je tichá a pohodlná meditace.
Časově jsem přece jen dal přednost režisérům, kteří tvořili za mého života, a střední mu proudu, tak ak ho chápu; filmové umění je pro mě definováno jmény Bergman, Visconti.
Jsem si jistý, že jsem v seznamu neuvedl nikoho, koho bych tam nechtěl mít. Pochybuji však, že jsem v něm uvedl všechny, které bych ta m mít chtěl.
To, co jsem zde stvořil chci ale zároveď odvolat. Ke každému filmu je třeba přistupovat nevinně a nevědomě, bez balastu jakýchkoli předběžných informací. Tohle je jen rámec, v němž je možno se pohybovat, ale určitě je ho třeba překročit.
Zohledněny jsou pouze hrané, celovečerní filmy, pokud dokumentární, tak pouze pokud se jim blíží.