Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Horor
  • Sci-Fi

Poslední recenze (2 207)

plakát

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024) 

´Mad Max´ je australský kulturní poklad, který měl zůstat jenom u tří, respektive čtyř dílů. První hodinu mi to přišel jako takový sled mini-příběhů, kde nechutně přehrávající Hemsworth sebou škube jako holub, když zrovna zobe zrní a svým (ne)herectvím z toho dělá vlastně takové na sebe navazující polo-komediální skeče, které fakt v sáze Mad Maxe vídat nechci. On tu byl nejslabším článkem filmu. Tím dalším tu byla přemíra zřetelného greenscreenu a přestylizovaných barviček. Tehdy před lety, u prvních dvou dílů jsem obdivoval tu punkovost, která z nich čišela. Punkovost, která souvisela s nízkým budgetem, kdy se všechno dělalo takříkajíc na koleně, kdy wastelandery hráli skuteční motorkáři, policajty skuteční policisté, rekvizity se vymýšleli v pauzách při natáčení a čišela z toho divokost a opravdovost, kterou Miller částečně oživil ve stejně divoké ´Fury Road´. Tohle má spíše blíže ke třetímu ´Dómu hromů´, který byl rovněž přestylizovaný a nevěrohodný v zobrazení postapo světa. Nevěřil jsem tomu. Šílenému Maxovi nesluší nabobtnalý rozpočet, protože pak se Miller neudrží a ve snaze tam narvat toho co nejvíc, je to s ním jako v té pohádce o pejskovi a kočičce, co vařili dort s tolika ingrediencemi, až se z toho poblinkali (scéna z lomu je příliš over the top). Postupem času zjišťujete, že vás osud Furiosy vlastně ani moc nezajímá, protože pro vás, na rozdíl od Mela Gibsona, není stěžejní určující postavou, neprožíváte to s ní a k tomu se celou dobu modlíte, ať tam je co nejméně Hemswortha. Vlastně jediné, co stojí za vyzdvihnutí, je desetiminutové dobývání cisterny, protože z něho je cítit ta punková opravdovost, kde si poctivě mákli kaskadéři společně s těmi, co vymýšleli choreografii. A to mi přijde málo, Georgi. Moc málo.

plakát

Robinson Crusoe na Marsu (1964) 

V 50.letech a v 1.polovině 60.let se v Hollywoodu natočilo zhruba 270 nízko a vysoko-rozpočtových scifíček a tenhle kousek je jeden z posledních zástupců té ´Zlaté éry vintage sci-fi´, kdy už začala poptávka po tomhle typu filmů postupně uvadat. Produkčně velice pěkně zajištěn, s hezkými triky a cinemascope formátem, který u sci-fi filmů nebyl standartem. Je to vlastně takový dědeček ´Marťana´ od Ridleyho Scotta, o 50 roků starší. I tady se ztroskotaný osamocený kosmonaut snaží přežít na nehostinném Marsu a vlastně celé první půle je takovým sólem pro něho, jeho opičího společníka a jednu k životu vybavenou jeskyni. Je to všechno samozřejmě úměrné vědeckým znalostem té doby, takže náš hrdina se po Marsu producíruje bez kyslíkové masky, dopřává si občerstvující koupel, tedy zkrátka věci, o kterých se Mattu Damonovi mohlo jenom zdát. Ke konci se to zvrtne do totální fantasmagorie, s domorodým „Pátkem“, ufouny, kteří z orbitu šlehají z létajícího talíře smrtonosné paprsky a s měnícími ekosystémy, kde nechybí ani čerstvý sníh. Celé to vypadá docela pěkně, ale nemohu se zbavit dojmu, že vzhledem k řídké náplni je ta velká stopáž poměrně neobhajitelná.

plakát

Žižkovská romance (1958) 

O více než dekádu předtím, než se Brynych ostudně vrhl do spárů normalizačního „uklízení“, točil dobrý filmy. Fakt. Tady, jakoby jeho inspiračním zdrojem byly ty nejlepší fláky italského neorealismu, i tady se řeší tehdejší závažný společenský problém. Ano, mít v 50.letech nemanželské dítě bylo pro tehdejší mladý holky velké trauma, doprovázené nepochopením okolí, dneska už na to samozřejmě sere pes. A nejenom, že tehdy debutující, netuctově krásná Renata Olárová to herecky podchytila znamenitě – dneska by se za podobné role rozdávaly České lvy – ale i svižná režie tomu strašně pomáhá, té autenticitě. Kamera je pořád rozpohybovaná, s několika skvělými vizuálními nápady a hlavní herečce je více než důstojným partnerem „Brad Pitt našich babiček“ Jiří Vala, který tu skvěle snoubí floutkovskou bezprostřednost s pochybnostmi. Navíc potěší, že slovo „soudruh“ tu zazní jen v jedné jediné scéně a nějaký budovatelský étos tu zcela chybí. Největší hvězda 50.let Jana Brejchová tu má jen malou roličku rozjívené blbky a Eduard Cupák je tu upozaděn úplně. Samotný závěr je netypický, ale o to zajímavější.

Poslední hodnocení (5 727)

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024)

18.07.2024

Vaši kamarádi hlodavci (2007)

16.07.2024

Robinson Crusoe na Marsu (1964)

07.07.2024

Žižkovská romance (1958)

29.06.2024

Star Wars: Akolytka - Den (2024) (epizoda) (E04)

23.06.2024

Star Wars: Akolytka - Osud (2024) (epizoda) (E03)

23.06.2024

Povodeň (1958)

14.06.2024

Torture Garden (1967)

05.06.2024

Mrakodrap (1996)

05.06.2024

Reklama

Poslední deníček (30)

JAK ŠEL ČAS S FILMOVOU GODZILLOU (jméno-rok vzniku-režie)

01.Godzilla.-.1954.-.Ishiro.Honda

JAK ŠEL ČAS S FILMOVOU GODZILLOU (jméno-rok vzniku-režie)