Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

Adiemus 

všechny recenze uživatele

Fanfán Tulipán po česku. Petr Kostka se vážně podobá Gérardu Philipovi, Milka Vášáryová je důstojnou, byť subtilnější verzí Giny Lollobrigidy. A dialog Škrtí tě tvůj pán často? - Ne, jen ve všední den - mě vážně dostal. Nemám větší výhrady proti opakování dějových schémat - vždyť časté střídání vítězství i proher nakonec udolalo i horlivce, jakým byla i postava Karla Effy. Jen hudba mi tu a tam rvala uši. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý dobrodružný film odehrávající se během třicetileté války, jejíž krutost se pokouší přežít dva kamarádi oráč Petr (P. Kostka) a válečný veterán Matěj (M. Holub). Snímek je po vizuální stránce dle očekávání impozantní, neboť do něj opět nechal režisér K. Zeman proniknout své neuvěřitelné fantazie, jež jsou velkolepě výtvarně zpracovány a doplněny jeho typickými animacemi, avšak kvůli slabší dějové stránce zejména v druhé polovině nedosahuje takové úrovně, jaké jsme u tohoto výjimečného režiséra zvyklí. Ústřední dvojici brzy doplnila mladá slečna Lenka (E. Vašáryová), jež byla kvůli utajení přestrojena za šaška a jež v sobě navzájem s P. Kostkou naleznou zalíbení. Tato potulná trojice je nakonec uvězněna na zámku jejich válečného nepřítele, kde jsou omylem vnímáni jako vysoko postavená šlechta. Děj však bohužel postupně ztrácí spád a napětí a pro diváka tak zůstává nejzajímavější Zemanovo mimořádně výtvarné umění, nejcennější prvek snímku. Ve vedlejších rolích se objevila zapomenutá, ale někdejší nevídaná krasavice V. Thielová v roli pyšné princezny Veroniky, dost hereckého prostoru dostal i K. Effa coby proradný hejtman či portýr Č. Řanda. V komické roli italského malíře, jenž je nucen kvůli princezniným rozmarům neustále měnit na plátně podoby jejich nápadníků, se blýsknul V. Menšík. Nejpůvabnější a nejkypřejší zámeckou hospodyni ztvárnila M. Myslíková a údajně se v roli jedné z těchto služebnic měla objevit i krasavice největší, O. Schoberová. Mistra popravčího s velmi působivým zjevem i postavou si v závěru zahrál M. Neděla. Bláznova kronika, jejíž příběh je počátku uveden vyprávěním F. Smolíka, zřejmě nebude patřit k nejzdařilejším dílům slavného režiséra Karla Zemana, neboť v tomto případě ani jeho geniální výtvarné schopnosti nedokázaly nahradit absenci příběhu, jenž příliš brzy přestal být zábavný. ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

Spíše 90%. Na úvod musím poznamenat že INFo k filmu které je výše je zcela scestné.Podstatou příběhu je násilné naverbování mladého sedláka do armády někdy z dob mušketýrských válek 16 - 17 století. Po tom co při srážce dvou nepřátelských vojsk přějije jen náš mladý hrdina spolu ze starým vojákem, vyloupí tábor jedné ze zmasakrovaných armád. V drahých šatech s povozem naloženým kořistí prchají pryč. Ale jsou zajati nepřátelskou hlídkou. Drahé oblečení a poklady jež si vezli sebou svedou věznitele k doměnce že mají co dělat s zámožným markrabětem a jeho nochshledem. Odvezou je do opevněného hradua jednají s nimi v závyslosti na tom jak se vyvíjí boj zněpřátelených armád. Když to vypadá že má navrch vojsko které patří podle věznitelů na stranu našeho falešného markraběte, pečují o ně jako o největší pány a naopak. Vizualní stránka je opět úchvatná. Klasické zemanovské komponování miniatur s živími herci a práce s kouřem. Potěší další výrazná role nosáče Karla Effy. Záporem je přílišné opakování jednoduchých scémat děje. V kontextu jiné Zemanovy hrané tvorby (verneovek) o něco slabší dílo. Jinak opět jeden z vrcholů československé poválečné kinematografie. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Výtvarně a trikově dokonalý film. Děj je vlastně lehkou variací na pikareskní romány. Hrdina je příslovečnou rukou osudu vhozen do proudu „velké historie“, který s ním smýká nahoru a dolů, od paláců k žalářům a zpět, přičemž barvité osudy hrdinovy slouží autorovi k tomu aby ironizoval tu velkou historii, velkou politiku, a ušlechtilé mravy vládnoucí třídy. Libí se mi kultivované plebejství tohoto filmu. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Tohle že vzniklo skoro deset let po Cestě do Pravěku? Vždyť film působí jakoby byl ve všem o dva kroky zpátky. Ani animace, přestože je pořád osobitě kouzelná, ale už ne vždy perfektní, Bláznovu kroniku nespasila. Děj se často dost vleče a ať už psal scénář kdokoliv, nenapsal ho dost. Sem tam slušně vypointované sarkastické a nebo chytře glosující postřehy se topí v tlachání o ničem a nebo v pobíhajících scénách suplujících akci. Ty nejsou ani zábavné, ani se jimi nedá kochat a tak zhusta nudí. Není divu že tyhle "pauzy" atmosféra nepřežila. Škoda toho, protože když drží, tak je mimózně magická a neuchopitelně pohádková. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Emília Vášáryová (Lenka) a Petr Kostka (Petr) vo filme jazdili na koňoch, preto museli pred filmom podstúpiť jazdecké kurzy. Emília Vášáryová na toto nemá dobré spomienky, lebo viackrát bolestivo spadla a, ako sama priznala, na koni až do dnes potom sedela už iba raz. (Raccoon.city)
  • Väčšinu trikových záberov robil režisér tak, že dával pred kameru fotografie, z ktorých časť vystrihol a nechal ako kulisu alebo prostredie a herci hrali v skutočnosti iba v prázdnom ateliéri a mali na zemi značky, aby vedeli, kadiaľ sa môžu pohybovať. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama