Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Malost člověka, převlékání kabátů (i doslovné), těžký úděl "obyčejných" lidí, kteří vždycky odskáčou to, co natropí ti nad nimi. To je jen několik témat Bláznovy kroniky, filmu, v němž Karel Zeman sice nijak zvlášť nepopustil uzdu svojí pověstné fantazii (ne, ve Třicetileté válce vážně nebyli dinosauři ani ponorky), ale o to víc se soustředil na všechno ostatní. Triky tu jsou a nad jejich 45let starou nápaditostí nezbývá než žasnout. Animace se střídá s kulisami, miniaturami a vším, co od Zemana známe a za co ho máme rádi. Povedená je i hudba a herci jsou skvělí. Petr Kostka vážně připomíná Philipova Fanfána Tulipána, Karel Effa si svého záporáka taky pěkně vystřihnul. K tomu všemu krásné ženské, František Smolík coby vypravěč a Vladimír Menšík v menší, ale bez nadsázky pamětihodné roličce dvorního malíře... Pátou hvězdu nedávám jen kvůli trochu pomalejšímu tempu, do něhož Kronika spadne ve třetí čtvrtině.__ P.S. Společnost Filmexport se s vydáním tohoto snímku na 2DVD pochlapila. Povedlo se a doufám, že další Zemanovky budou následovat. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Tak nad technickou a vizuální stránkou filmu upřímně jásám (rytiny, animace a triky s pořádnou dávkou fantazie-zkrátka okamžitě rozpoznatelný Zeman). Po dějové stránce snímek také neselhává, ale poněkud doplácí na to, že se až příliš snaží. Bláznova kronika je totiž překombinovaná, a přestože se pořád něco děje, divák je směrem ke konci už unavený neustálými zvraty a u leckoho nejspíš dojde k tomu, že se i při těch cca jen 80 minutách začne na závěr nudit. Jinak určitá dávka humoru snímku také nechybí a stará se o něj hlavně Karel Effa. Za mě to budou slabší 4*, v jistém ohledu výjimečný film, kterému by však na závěr prospěla větší přímočarost. ()

Reklama

ypres.bass 

všechny recenze uživatele

Že je to práce páně Zemana bych poznal i kdybych nechtěl. Ze začátku to šlo, ale pak se z toho stalo poněkud nudné vyprávění které bylo koukatelné především kvůli kráse Emílie Vašáryové a Valentiny Thielové. Jak zde bylo mnohokrát řečeno forma vítězí nad obsahem, ale to v tomto případě vůbec nevadí. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý dobrodružný film odehrávající se během třicetileté války, jejíž krutost se pokouší přežít dva kamarádi oráč Petr (P. Kostka) a válečný veterán Matěj (M. Holub). Snímek je po vizuální stránce dle očekávání impozantní, neboť do něj opět nechal režisér K. Zeman proniknout své neuvěřitelné fantazie, jež jsou velkolepě výtvarně zpracovány a doplněny jeho typickými animacemi, avšak kvůli slabší dějové stránce zejména v druhé polovině nedosahuje takové úrovně, jaké jsme u tohoto výjimečného režiséra zvyklí. Ústřední dvojici brzy doplnila mladá slečna Lenka (E. Vašáryová), jež byla kvůli utajení přestrojena za šaška a jež v sobě navzájem s P. Kostkou naleznou zalíbení. Tato potulná trojice je nakonec uvězněna na zámku jejich válečného nepřítele, kde jsou omylem vnímáni jako vysoko postavená šlechta. Děj však bohužel postupně ztrácí spád a napětí a pro diváka tak zůstává nejzajímavější Zemanovo mimořádně výtvarné umění, nejcennější prvek snímku. Ve vedlejších rolích se objevila zapomenutá, ale někdejší nevídaná krasavice V. Thielová v roli pyšné princezny Veroniky, dost hereckého prostoru dostal i K. Effa coby proradný hejtman či portýr Č. Řanda. V komické roli italského malíře, jenž je nucen kvůli princezniným rozmarům neustále měnit na plátně podoby jejich nápadníků, se blýsknul V. Menšík. Nejpůvabnější a nejkypřejší zámeckou hospodyni ztvárnila M. Myslíková a údajně se v roli jedné z těchto služebnic měla objevit i krasavice největší, O. Schoberová. Mistra popravčího s velmi působivým zjevem i postavou si v závěru zahrál M. Neděla. Bláznova kronika, jejíž příběh je počátku uveden vyprávěním F. Smolíka, zřejmě nebude patřit k nejzdařilejším dílům slavného režiséra Karla Zemana, neboť v tomto případě ani jeho geniální výtvarné schopnosti nedokázaly nahradit absenci příběhu, jenž příliš brzy přestal být zábavný. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Film, který se mi od Karla Zemana pravděpodobně líbí ze všech nejvíc, a to přitom působí nejméně zajímavě. Není to verneovka, vypadá poměrně realisticky... nenechte se zmást. Ačkoliv se jedná o "historický" film, ruka Karla Zemana je v něm znát a je více než poctivá. Příběh je samozřejmě nesmírně zajímavý, akce, vtip, spád, všechno tu je, navrch ještě výborná dobová atmosféra a obří výprava (a pozor, ne výtvarná!), ačkoliv na klasické efekty také dojde, ale rozhodně ne v takové míře, jako v jiných Zemanových filmech. Opravdový klenot jeho tvorby a je neskutečná škoda, že ze všech jeho celovečerních hraných filmů je známý pravděpodobně nejméně, protože si to ani trochu nezaslouží. 90%. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Film bol natoľko na svoju dobu experimentálny, že Emília Vášáryová (Lenka), keď prišla do filmového štúdia vo vtedajších Gottwaldovských ateliéroch na tkz. Kudlově, mala pocit, že prišla do nejakého západného štúdia. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama