Režie:
Robert ZemeckisKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jodie Foster, Matthew McConaughey, James Woods, John Hurt, Tom Skerritt, William Fichtner, David Morse, Angela Bassett, Geoffrey Blake, Max Martini, Rob Lowe (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jako malá mluvila nadšená radioamatérka Ellie Arrowayová s otcem o možnosti spojení s mimozemskými civilizacemi a po jeho předčasné smrti se její touha zachytit signály z vesmíru proměnila v posedlost. Nyní pracuje v Portoriku na projektu zachycování signálů z vesmíru, a když se vláda rozhodne podporu projektu zastavit, pokusí se získat peníze jinde. Zaujme miliardáře Haddena, který začne její práci financovat, a o čtyři roky později se jí podaří zachytit signály z vesmíru. Ty vzbudí mimořádnou pozornost, zástupci Bílého domu, především poradce pro národní bezpečnost Michael Kitz, jí však vyčítají, že výsledky pozorování zveřejnila. Po dešifrování signálu z oblasti hvězdy Vega v souhvězdí Lyry se na obrazovkách objeví záznam Hitlerova projevu při zahájení olympijských her v roce 1936. Mimozemšťané zřejmě zachytili experimentální pozemské televizní vysílání. V signálu však vědci rozeznají další šifrované informace. Ellie obhájí své místo v projektu a od záhadného Haddena dostane klíč k dešifrování mimozemského vysílání. Výsledkem je podrobný návod na konstrukci zařízení, jehož stavbu prezident přes Kitzův nesouhlas schválí. Probíhá výběr nejvhodnějšího kandidáta pro setkání s mimozemskou civilizací. Do užšího výběru postoupí také Ellie, zákeřným dotazem přítele Palmera je však vyřazena. Krátce před startem sice skupina náboženských fanatiků provede sabotáž, znovu ale zasáhne záhadný Hadden a zanedlouho se Ellie může vydat na cestu do neznáma. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (824)
Inteligentní sci-fi, u které ovšem střihač ostudně zaspal. Vím, že leckdo by chtěl ještě přídavek, ale na mě to bylo opravdu moc dlouhé. Nic to ale nemění na tom, že Robert Zemeckis znovu potvrdil svoje kvality, předkládá promyšlené scény, vyhnul se nějakým oslizlým vesmírným monstrům a nechal promlouvat chytrý příběh plný dobře položených otázek a nedoslovných odpovědí. Místy nicméně hodně americké (nebojácná Jodie si jde za svým snem), ale pořád slušné. Jak je zřejmé, Kontakt je budovaný jako reálná fikce, která nesází na velkolepé triky. Asi mu to sluší víc. 70% ()
Netvrdím, že trilógia 'Back to the Future' nebola odvážnym pokusom, zároveň aj Zemeckisov top, ale toto bolo oveľa odvážnejšie. Úvodné rodinné načrtávania ma iritovalo až dovtedy, kým som pochopil, ak má s tým Robert zamierené a práve ten úvod spravil z filmu takú lahôdku. A nutno podotknúť, že mrazivých scén od začiatku objavu podivných signálov až do konca bolo chválihodne dosť. 80%. ()
Výtečná inteligentní sci-fi o tom, jak by to mohlo vypadat, kdyby nás kontaktovali emzáci. Osobně ho řadím k tomu nejlepšímu v žánru. Scénář založený na skvělé knížce Carla Sagana sice logicky hodně z předlohy seškrtal, ale zachoval si důvěryhodnost a přesvědčivost. Některé možná příliš melodramatické momenty mi nepřijdou jako velká chyba. Zemeckisova režie je efektní i efektivní, Jodie Foster hraje jako o život a vůbec málokterý film mě dokáže tak spolehlivě upoutat do křesla. Contact jsem viděl hodněkrát a ještě hodněkrát se na něj určitě podívám - zaručeně má pevné místo v mém osobním TOP 10. ()
Sci-fi, které se dá věřit. Zemeckisova urputná orientace na hlavní ženskou hrdinku, s níž se opakovaně vracíme do jejího dětství, může být zpočátku úmorná a zdlouhavá, ale nakonec je to právě psychologický portrét odstrkované ženy plnící si své životní sny, který vyprávění dominuje a připravuje solidní emocionální základy pro závěrečnou intradimenzionální nadstavbu. Těžko sice soudit, ale politicko-společenská hysterie ohledně navázání kontaktu s okolním vesmírem je znázorněna velice autenticky a inteligentně, a přestože tempo by chvílemi prohrálo v rychlosti i s profesorem Xavierem, závěr je natolik povedený, oslovující a vizuálně půvabný, že úspěšně zacvakává všechny průběžné nedostatky do přesvědčivého a smysluplného systému - a takových sci-fi není opravdu moc. ()
Viete čo, toto fakt nie. U GATTACI som dokázal tolerovať, že sa jedná o noblesne „civilné“ a galantne „oduševnené“ sci-fi. Ale KONTAKT naozaj už príliš zaváňa akademickou nudou a pchatím sa niekomu niekam (netvrdím, že sa vám nemôže páčiť, ale mne sa nepáčil, kým GATTACA áno). Výsledkom je čudná intelektuálska melodráma, v ktorej dobre nefungujú dokonca ani herecké výkony takých vysokých kariet, ako sú John Hurt (VOTRELEC), Tom Skerritt (VOTRELEC), Jodie Fosterová (MLČANIE JAHNIAT), David Morse (SMRTIACA LIEČBA) či James Woods (TAKÍ SME BOLI). Celé je to zdĺhavé, tvári sa to ako neviem čo, je to pomalé, ale možno sa práve nachádzate v nálade, v ktorej potrebujete niečo melancholické, plné rozjímania (nad všetkým). Dovolil by som si nahodiť drzý názor, že keď nemáte v sci-fi obludu, ešte vám to automaticky nedáva právo chvastať sa tým, že je to "sci-fi s myšlienkou. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (42)
- Jodie Foster (Ellie Aroway) byla později (v létě 2011) jedním ze 2400 dárců, kteří finančně přispěli ke znovuobnovení programu SETI poté, co federální vláda i americký stát Kalifornie zrušili státní granty pro výzkum mimozemských civilizací. (Lasskoun)
- Když Ellie Arroway (Jodie Foster) na konci filmu říká, že se domnívá, že stroj vytvořil Einsten-Rosenův most (neboli červí díru), díky kterému její přibližně 18hodinový let pouhý zlomek pozemského času, pozorní fyzikové rychle poukázali na nesouhlas tohoto jevu s Einsteinovou teorií relativity. Podle ní by se totiž měl naopak let Ellie zkrátit na zlomek sekundy, zatímco pozemšťanům by se zdálo, že je dlouhé hodiny pryč (s tímto jevem tzv. dilatace času pracují například filmy Interstellar – 2014 nebo Rakeťák – 2022). Astrofyzik Neil deGrasse Tyson, který obdivoval práci Carla Sagana, autora knižní předlohy filmu Kontakt, ale později prohlásil, že to byl ze Saganovy strany geniální tah, protože nikdo vlastně neví, jaké fyzikální podmínky mohou panovat v červí díře. (imaginer21)
- Vystoupení Billa Clintona bylo převzato z tiskové konference z Bílého domu z roku 1997 a mírně poupraveno, aby ve filmu dávalo smysl. (HellFire)
Reklama