Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Douglas KochHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman, Tanaya Beatty, Don McKellar, Lihi Kornowski, Yorgos Pirpassopoulos, Welket Bungué, Nadia Litz (více)Obsahy(1)
V blízké budoucnosti se lidé v průběhu vývoje pokusí přizpůsobit syntetickému prostředí. Zatímco někteří využívají neomezený potenciál transhumanismu, jiní se jej snaží ovládat. Saul Tenser (Viggo Mortensen) je výkonný umělec, který přijal „syndrom zrychlené evoluce“, když z jeho těla vyraší nové a nečekané orgány. Tenser společně se svou parťačkou Caprice (Léa Seydoux) promění odstranění těchto orgánů v show pro své věrné fanoušky, aby si užili živé divadlo. Mezitím si toho všimne vláda a podivná subkultura; pak musí Tenser zvážit, jaký je jeho nejpůsobivější výkon. (TommyZR)
(více)Videa (7)
Recenze (161)
Ano, je to zastaralá a vlastně pro většinu diváků zbytečná artovka, ale David Cronenberg je jen jeden a přesně ví co a proč dělá... buď přistoupíte na jeho hru (kterou hraje už od Cosmopolis), nebo se budete nudit... Já jsem rád, že pořád tu jsou tvůrci, kteří si dělají, co chtějí, bez ohledu na cokoli a kohokoli ()
Uf, tak to je síla! Nepamatuji se, kdy jsem viděl v rámci sci-fi žánru současný film (míněno z posledních let), který by mě tak silně uzemnil svou originalitou, zpracováním i myšlenkou. S Davidem Cronenbergem jsem měl dosud převažně pozitivní zkušenosti s jeho filmy ze 70. a 80. let, které jsem však dnešníma očima bral především jako kvalitní a seriózní žánrovou zábavu. Nové Zločiny budoucnosti možná nejsou úplně nejlepším Cronenbergovým filmem, ale kromě dalšího promyšleného světa s mrazivou vizí mě silně upoutaly i jako umělecké podobenství s hutným sdělením. Celý film je naplněný myšlenkami, silnými dialogy a spoustou výjevů, v nichž se kreativně řeší možné důsledky a obrácená strana rapidního pokroku v oblasti vědy, umění, společnosti či lidstva. Veřejné operace jako nová mediální senzace, chirurgické zákroky jako nový způsob sexu, řezání kůže jako nové umění v rámci módy a dizajnu... Cronenbergův bizarní svět mě zneklidňoval, děsil, mrazil (nejvíc asi během slavnostního předvádění nového „umění“ na čele jedné krásky). Zároveň mě však fascinoval svou atmosférou a spolu s podmanivým vizuálem i špičkovými hereckými výkony snad všech hlavních protagonistů držel silně v její zajetí. Přijde mi obdivuhodné, jak i po víc než 50ti letech od prvních Zločinů budoucnosti dokáže Cronenberg stále přijít v rámci svých specifických sci-fi s něčím originálním, pořád provokovat novými tématy, zároveň však jako obvykle svůj nevšední svět pečlivě propracovat a snad vše odpudivé a úchylné v něm plně využít k prospěchu myšlenky a působivosti svého díla. Film z aktuálního roku 2022, jaký mi patrně ještě dlouho zůstane v paměti... [95%] ()
SPOILERY Cronenberg by si ty moje čtyři hvězdy obhájil víc, kdyby vystříhal všechny vatové scény a dialogy (a hlavně tu sexuální scénu Saula a Caprice, protože v souvislosti se závěrem vůbec nedávala smysl), které tu často byly jen proto, že se prostě vyžívá v úchylárnách. Pak by to asi mělo něco málo přes hodinu, tak 80 minut max, ale víc by vyniklo to stěžejní. Ono se to nezdá, ale Zločiny budoucnosti jsou především podobenství. Podobenství, při kterém když divák odhalí jeho mechanismus, stane se pro něj děj krapet předvídatelným (už jen kvůli tomu, že Saul tu už od začátku působí jako nejnormálnější postava - sice se "novému umění" věnuje taky, ale jako jediný k tomu má určitý odpor a téměř nulové sexuální potěšení), ale mě osobně to zase vynahradila jeho promyšlenost, která sice není úplně dokonalá, ale v porovnání se současnými artovými filmy je myšlenkově mnohem hutnější, než drtivá většina z nich. Celé je to vlastně kritika zvrácenosti současného světa, ve kterém jsou mnohé brutální a úchylné činy natolik běžně a obyčejně zobrazované, že už málokoho šokují - přičemž před 50 lety by byly ještě obrovským tabu. A tady se celý příběh odehrává v blízké budoucnosti, kam vše pokročilo tak daleko, že mnoho lidí vzrušují šílené samoúčelné genetické modifikace a operace prováděné při plném vědomí. Není to však jediné téma celého filmu, kritizuje se zde i to, že pokrok a technologie sice jdou neustále dopředu, ale často jen k ulehčování lidských životů, ne k tomu, aby zajistili přežití lidské rasy při nějaké případné celosvětové katastrofě. O tom je celý děj filmu a překvapivě tu Cronenbergovi vše do sebe zapadne včetně úvodu filmu, chování Saula (který skutečně všechny nakonec přechcal) i příchodem plastožroutů. A po dlouhé době jsem viděl od něj něco, kde drtivá většina jeho úchylných nápadů vlastně dává smysl, třeba všechny ty moderní vynálezy vypadající jako orgány nebo kosti - máloco je totiž propracovanější a dlouhodobě funkční jako právě tyhle části lidského těla. A ukrytá tu jsou i další, "běžnější" témata, takže to je i celkem vrstevnaté. Dost se mi líbil i výběr lokací a filmařská stránka taky byla dost slušná, stěžejní scény navíc pro mě měli dost slušnou atmosféru, jenže ta žel nefunguje celkově, kvůli vší té vatě. Bez té by to bylo opravdu něco, ale ty slabé čtyři hvězdy nakonec stejně dám, protože v rámci současných artových filmů je to opravdu jeden z těch lepších a hlavně se dneska už moc nevidí, že by měl režisér tak ujasněno a promyšleno, co vlastně chce říct. I přes všechny ty mínusy. Slabé 4* ()
Pomatený David Cronenberg natočil těsně před osmdesátým jubileem svého života nelíbivou sračku o ničem. Ano, doslova o ničem. Nestává se mně moc často, abych nedokázal vylíčit děj. Takže opravdu nedokážu jeho zdegenerovanou mozkovnu dost dobře pochopit. Co se tedy vlastně v žánrově blíže neurčeném filmu, který má kousek z hororu, sci-fi, dramatu i erotického žánru, je artově a bizarně orientovaný, vyskytuje. Začínalo to relativně uspokojivě. Kluk sežere plastový odpadkový koš a jeho matka (Lihi Kornowski) ho následně zadusí polštářem. A putuje za to do vězení, kde se dozvídáme, že jeho sliny si dokázaly s plastem poradit. A ten kluk měl ještě tátu (Scott Speedman), který vyrábí jakési syntetické tyčinky. Na scénu poté vstupuje Viggo Mortensen, je to v podstatě avantgardní umělec, na ulici chodí v tmavém plášti, kterým si kryje obličej, vypadá dost vysušeně, respektive je hnusný jak zvratky v jogurtu, z těla mu raší orgány a k ruce má asistentku, Léa Seydoux s nepěkným pánským sestřihem vlasů. A oba kdesi vystupují na způsob jakési show. Ničeho jsem si takového v průběhu nevšiml, ale budiž. Pak je zde ještě nelegální agentura neboli registr lidských orgánů. Pracují v ní dva lidé, jedním z nich je Kristen Stewart, zajímavě obsazená, ale málo využitá. Z filmu si ještě pamatuji, že v něm pustupně šly do naha Léa Seydoux, Nadia Litz a Tanaya Beatty. Některé sekvence nepostrádají působivost, kamera Douglase Kocha je velmi vizuálně schopná a na diváka dokáže místy juknout jistý atmosférický efekt. Gore je pomálu, nějaký ten lidský orgán je k vidění, ale je to slabě podané. Celkově film těžce nebaví. Cronenberg opět tlačí film do extrému. Instruuje ale jen sled převážně nezáživných scén, které jsou úplně neužitečné. Nechápu, co by mě na pitvě malého kluka mělo fascinovat. Přitom režisér evidentně toužil, aby tomu tak bylo. Celý film je roztahaný, pomalý a pro mě nepochopitelný až neuchopitelný. Nepopírám, že to mohlo obsahovat nějaké varovné poselství pro budoucí generace lidstva, nicméně v téhle předložené podobě to pramálo zaujalo. 4/10 ()
"Skalpel se do kůže noří, vzrušením tabu se boří." Nostradamus byl žabař. A Sibyla? Ta to jen zkusila. Zato úchylný vizionář Cronenberg, ten ví. Konečně se nám vrátil, v celé své zrůdné parádě! Náš uctívaný guru všemožných tělesných i crashových perverzí, panečku, ten do lidí vidí, do nás bídných červů. Vidí do našich hlav, šmátrá prackou nenechavou v našich dutinách břišních, laská nám šourek či pysky a dobře ví i to, jaké Mouchy má technický pokrok lidstva, zmítaného odvěkou existenciální úzkostí, dnes marně přehlušovanou eXistenZiálními úniky k herním konzolím. Tentokrát to ale režisér krapánek přepísk, protože kromě Saulova břicha rozříznul napůl i mé oblíbené uživatele. A jejich hodnocení taky. Viz JASON_X "Nezáživný, nudný, plytký, pozérský, zbytečný..." versus "Výtvarně vytříbený bizár se zajímavou dystopickou vizí společnosti, vtahující hudbou... a sexuálně neodolatelně ujetou Kristen Stewart... Zvláštní a fascinující film." Což, spolu s dalšími superlativy, napsal POMO. A napálil 5 hvězdiček. Cha! Vlastně nenapálil. Dal pouhé 3. Po takovém komentu... Seriously? K tomu si Polobůh cival odplivne dvěma hvězdami, přidá se obvyklý konformismus csfd uživatelů a máme tu jen 50%. Co už. Pro milovníky umělecké chirurgie tu mám KVÍZOVÉ OKÉNKO: [][] Mortensenovsky vytuněný Omnibus byl loni pod skalpelem proč? A) Aby pak mohl sbalit Kristen Stewart, na svou 19 cm dlouhou jizvu. B) Aby mu na konci jizvy vzniknul druhý pupík (tzv. dabl mutace). C) Aby si zdarma, na účet VZP, užil úchylný sex na sále. [][] Správná odpověď je H) čili hospitalizace. Pět. Orgasmus žádný, ale není divu, ten většinou nemívám ani při automobilových bouračkách. Holt stará škola. Jen na klasiku. Natočeno v budoucnosti, podle skutečné události. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (9)
- Natáčanie prebiehalo počas augusta a septembra 2021 v Grécku. (Paldiny)
- Na premiéře v Cannes získal film sedmiminutové ovace ve stoje. (NiWi)
- Viggo Mortensen chtěl údajně hrát roli Wippeta, ovšem režisér David Cronenberg ho přímo dotlačil do role Saula Tensera. (NiWi)
Reklama