Reklama

Reklama

VOD (1)

Série(2) / Epizody(6)

Minisérie zkoumá život v současném britském vězeňském systému z pohledu dvou zcela rozdílných mužů. Mark Cobden (Sean Bean) je učitel, manžel a otec, který při nehodě zabije nevinného člověka. Sžírá ho pocit viny a svůj čtyřletý trest proto bez váhání přijme. Je daleko od rodiny a netuší, co ho v drsném novém prostředí čeká. Musí se rychle naučit, jak přežít. Eric McNally (Stephen Graham) je vězeňský dozorce. Starostlivý a čestný muž se ze všech sil snaží chránit své svěřence, což je mnohdy náročný úkol. Věznice se potýká s nedostatkem personálu a rostoucí napětí vyvolává každodenní konflikty. Když jeden z nejnebezpečnějších vězňů odhalí jeho slabinu, Eric musí volit mezi svými zásadami a láskou k rodině. (HBO Europe)

(více)

Recenze (113)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nechal jsem se výimečně zlákat vysokým hodnocením na jednu z hodně vychvalovaných mini-sérií. Po seriálech sahám spíše jen výjimečně, tady pomohl fakt, že se nejedná o nic rozsáhlého. Po technické, ale i herecké stránce asi tomuto dílku nelze nic vytknout, přesto mi stylově nesedlo. Znejistil jsem už u prvního dílu, který od počátku mozaikovým způsobem začal rozehrávat několik linek. Když jsme se dostali k několika velmi zajímavým scénám, které mě pohltily (první z nich bylo sezení vězňů s učitelsky působícím vedoucím), za velmi krátkou dobu hned následoval střih do úplně jiné situace. Spočátku jsem myslel, že mi něco v těch útržcích uniká, ale vůbec jsem nemohl pobrat okolnosti vraždy ze strany hlavní postavy Marka, až to tvůrci na mě vybalili teprve v posledním třetím dílu. Ten mi připadal určitě nejpovedější, snad i díky tomu, že jsem už o postavách v té době toho dost věděl, začly mě plně zajímat a zároveň tu tvůrci naplno vykročili psychologickým směrem. Hodně mi nesedlo záměrné tlačení na divákovy city (všechna ta náhlá velká dojetí uprostřed jinak sáhodlouhé monotónní deprese, střihy na uslzenou ženu obžalovaného během jeho projevu a pod.), to vše neustále podpořované podbízející se dunivou hudbu, která prvoplánově hraje na efekt. Dobrovolně bych se touhle syntetizovanou depresí nechtěl projet znovu a tudíž oceňuji, že nejen hlavní hrdina, ale i já jako divák jsem se po dokoukání posledního dílu mohl těšit z jistého osvobození. K něčemu ten ztrávený Čas byl snad do jisté míry v obou případech i podnětný, třeba díky zastavení se nad myšlenkou, jak si lze zachovat tvář v psychicky opravdu náročné situaci? Jedna z posledních scén, kdy se ocitají dvě hlavní postavy, do té doby z opačné strany denního vězeňského pořádku, na jedné lavici, patří určitě k těm, které přidávají výslednímu dílu na značné důstojnosti. [65%] ()

Niflheim 

všechny recenze uživatele

80 %. Výtečná jednohubka s velmi příjemným obsazením. Nejsilnější stránkou této minisérie je apel na realismus celého narativu, kvůli čemuž se paradoxně neposadíte na prdel ani scénáristicky, ani vizuálním prožitkem. Řemeslně ale nepřekvapivě na výši, žánrový standard britské produkce (co bychom za takový seriál z dílny ČT dali). Objektivně si Čas (oproti zpočátku vlažnému Roadkillu nebo naopak v závěru nedotaženému Bodyguardovi) zaslouží asi ještě o pár procent víc, které si nechávám do zásoby pro případné opětovné zhlédnutí. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Nezpochybnitelná je kvalita hereckých výkonů, o scénáři už to říci nemohu. Ať již to je pětisekundový výcvik učitele na obávaného zabijáka, nebo rychlé podlehnutí bachaře, ale především bych se pozastavila nad mimořádnou laskavostí hlavního bosse celého křídla, který ochotně a nezištně nabídne pomoc šikanovanému učiteli. Tady už chyběl jen kouzelný prsten. Mohl nás odčarovat z té pohádky o vězení. Já bych se s jistou dávkou pohádkovosti i smířila, ale to by si minisérie nesměla hrát na opravdovost, když se nám snaží předvádět drsné kousky. Zajímavá je psychologická linka, která celkem solidně rozpitvává pocit viny a přijetí trestu. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mark Cobden, učitel angličtiny, ročník 1964. Při řízení v opilosti zabil člověka. Čtyři roky života má za trest strávit v podfinancované britské věznici mezi mukly, kteří nejdou daleko pro ránu pěstí ani pro konvici s vařící vodou a cukrem (mnozí z nich by zjevně potřebovali spíš psychiatrickou péči než pobyt za mřížemi, ale pro něco takového nejsou kapacity). Jeho snahu sžít se s prostředím, na které absolutně není stavěný, a vyrovnat se s vinou, která není nijak zpochybňována, sledujeme od nástupu do basy. Paralelně s tím se rozbíhá drama bachaře vydíraného jedním z vězňů. Příběhů z vězeňského prostředí už vzniklo tolik, že jsem od Času moc nečekal. Jde ale o vynikající psychologickou studii toho, jak může vězení jedince od základu proměnit (v dobrém i zlém) a jak těžké paradoxně může být, pro vězně i věznitele, jednat morálně v prostředí, kde by člověk měl procházet nápravou. Oba hlavní hrdinové, které přesvědčivě hrají Sean Bean a Stephen Graham, opakovaně čelí tíživým zkouškám charakteru bez ideálního řešení. Cokoli udělají, v ohrožení života se nejspíš octnou buď oni, nebo jejich blízcí. Prostřednictvím drsných, napínavých, ale taky dojemných situací, jež prý dost autenticky odrážejí realitu britského vězeňského systému (jehož nepřímá kritika je spodním proudem vyprávění), tvůrci postihují obecnější témata viny, trestu a odpuštění a zamýšlejí se nad tím, co asi řešíme všichni – co znamená žít dobrý život? Žádná křeč, klišé a – vyjma jedné paralelní montáže s nepravděpodobně přesnou synchronizací událostí – uměle vytvářené drama. Jen věrohodně vystihnutá vězeňská atmosféra a několik uvěřitelných postav se svými démony a etickými dilematy. ()

castor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Předtím seděl na baru. Nebylo to poprvé. Zdaleka ne. Nesnažil se obelhat soudce, učitel Mark Cobden s vědomím viny čtyři roky vězení přijal. Za zabití cyklisty. Jenže tohle prostředí mezi agresivními hovady dosud rozhodně nepoznal. Poté, co mu párkrát někdo vezme oběd nebo jiní trestanci vběhnou na celu s vroucí vodou a cukrem, pochopí, že systém, který má být rehabilitací, nefunguje. Ba naopak: nutí vězně ke krokům, které ničí další životy. Poznává svět, ve kterém na každou pomoc existuje protislužba. Na druhé straně barikády stojí vězeňský dozorce Eric McNally, který má jeho křídlo na starosti. Veterán systému, tvrdý, ale férový a svým způsobem laskavý. Ale má jednu zatraceně velkou slabinu, o které se dozví jeden z vězňů. Minisérie poutavě zkoumá neduhy a život v současném britském vězeňském systému z pohledu dvou mužů – dvou výtečně napsaných postav. Zatímco jeden je odhodlaný odčinit to, co způsobil, druhý šlápnul do šera, které dosud sledoval jen z postranní čáry. Vedlejší postavy vězňů účinně dokreslují prostředí, herecky to ale prostě táhnou Stephen Graham a Sean Bean. Jsou skvělí, stejně jako všudypřítomný chaos a permanentní hluk… ()

Galerie (7)

Zajímavosti (5)

  • Závěrečná scéna v kavárně na molu se natáčela v pavilonu Southport Pier v Merseyside. Merseyside je metropolitní hrabství a ceremoniální hrabství v anglickém regionu Severozápadní Anglie. (Rollo_Tomasi)
  • Natáčelo se v bývalé věznici Shrewsbury, která svému účelu sloužila až do roku 2013. Poté věznici odkoupila skupina developerů, která chtěla věznici přestavět na byty, restaurace, tělocvičny a bydlení pro studenty. To ale bylo místními úřady zamítnuto. Od roku 2020 je z bývalé věznice turistická atrakce. Po uzavření věznice zde bylo natočeno několik filmů a seriálů. (Rollo_Tomasi)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

30.12.2021

Rok 2021 proběhl z hlediska kinematografie v o něco menší nejistotě než rok 2020, kdy byly v důsledku virové epidemie zavírány kinosály a filmové premiéry se houfně odsouvaly, což trvalo až do… (více)

Reklama

Reklama