Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (306)
I mě strhla vlna nostalgie a atmoška Devadesátek, jenže… Tak nějak se to kolem čtvrté epizody láme, a vše se zdá zbytečně zdlouhavé, až nudné. Na minisérii celkem blbý, ne? Takže jsem vlastně rozpolcená, jestli se nechat ukolíbat tím, jak to vypadá parádně nebo se řídit tím, že zas tak wow to není. Mno, i tak bych se podívala na další řadu, protože Plíšek, víme? ()
Už v komentáři/ recenzi k první epizodě jsem napsal, že jsem si byl vědom toho, jakou má seriál diváckou přízeň, přesto jsem se pochybnostem nevyhnul. Veškeré mé obavy byly ale zhola zbytečné; seriál mě nesmírně bavil od prvních chvil až do titulků po závěrečném dílu. Seriál disponoval těmito klady: hereckými výkony, scénářem, režií, napětím, atmosférou a dokonalou kombinací fikce a faktů. O záporech se nerozepíšu; určitě bych jich mnoho nenašel, a ani by se mi nechtělo nějaké hledat. Nejvíc mě těší, že můžu bez rozpaků pochválit český seriál; taková šance se nevyskytuje příliš často. Nebo lépe- téměř se nevyskytuje. Ale mohla by. Na takovou kvalitu bych si rád zvykl. / Poučení: Pokud ti někdo nabídne bungee jumping v sudu, zbaběle odmítni a na útěku kličkuj. ()
Éra podnikavců, nevkusných sak, oprýskaných škodovek, veksláků, 2 Unlimited, kupónové privatizace, Vaška Klausů, Jardy Jágra, lámání starých struktur. A taky množství (nájemných) vražd. I množství neobjasněných vražd. Naprostá absence úcty k lidské důstojnosti a životu. Někdo na tenhle přechod od komunistické diktatury k demokracii západního typu a tržní ekonomice vzpomíná rád, někdo to má přesně naopak. Bylo to i období nesnadného přechodu od práce ve výrazně politicky úkolovaném sboru k policii, která měla chránit zákon a pořádek ve svobodné společnosti. Kdo má informační základ, tak to vesměs dá, přesto je to místy překombinované a příliš nahuštěné, a to velké množství jmen tomu všemu rozhodně nepomáhá. Režiséru Peteru Bebjakovi se každopádně podařilo zachovat celkový ráz doby. Frustrace z překážek, jízlivý tón, uštěpačné pojetí. Nástup Michala Novotného v roli bizarní postavičky Ivana Jonáka je skvostný. Ten chlapík byl k pláči i k smíchu. Chudák ani nevěděl, že jeho milovaná Ludvika prodává v nějakém stánku se zeleninou. Pak se mu lehce přiblíží mafiánská figura Bořka Slezáčka. Trio Finger, Sokol a Bartoš také velmi dobré. Větší polovina série je pak věnovaná pantátům, kteří nezavařují čerstvě sklizené okurky, ale své oběti do sudů s louhem. Honba za kalným dnem Orlíka a zubními plombami může začít. Poctivá práce na všech frontách. ()
Atmosféricky vynikající seriál s velmi přesvědčivými herci a absencí rychlokvašených a instantních emocí! Jestli je seriál 100% věrný skutečnosti, nebo ne, mě upřímně nezajímá, hodnotím umělecké dílo, skutečnost jsem viděl v několika více či méně podařených dokumentech. Divácký zážitek byl takový, že jsem konečně po dlouhé době neměl trapný pocit za tvůrce a smutek z toho, že věnuju svůj drahý čas naivní kravině. Devadesátky jsou kus poctivé práce a mně sedly. Josef Mareš by se mohl dát na dráhu profesionálního scénáristy. Myslím, že by mu to šlo... ()
Velmi příjemný úkaz na českém kinematografickém hnojníku - konečně dílo které se víceméně vyrovná západní televizní produkci. Nepřekonává ji, to nejlepší z Německa (Dark), Británie (Crown), či Norska (Beforeigners) je pořád na míle daleko, ale už se vedle jejich průměru nemusí úplně stydět. Respekt k autorům hlavně za to že zvládli velice dobře skloubit paradokumentární stránku příběhu se smyšlenými osobními dramaty hlavních postav - dodali tak solidní gradaci do jinak přecejen docela nudné a antiklimaktické reality běžné policejní a soudní praxe. A pochvalu si zaslouží i zvládnutí technických aspektů, audiovizuálně to není špatné - čož by mělo být absolutně samozřejmé, ale bohužel u nás je mnohem častějším "normálem" kamaremanská práce jak od amatérů s GoPro v rukách, a postsynchrony vyzývající k tomu vrazit si hřebíky do uší. 8/10 ()
Galerie (132)
Zajímavosti (101)
- Jeden z komparzistů, který si v seriálu zahrál řadového policistu, v minulosti seděl ve vězení s Ivanem Jonákem. (kriplozoik)
- Na konci epizody zazní skladba „Dívka s perlami ve vlasech“ od Aleše Brichty. (Punisher)
- Byt poručíka se nachází na sídlišti Vlasta v Edenu. Za okny jsou mimochodem vidět novostavby, které v devadesátých letech ještě nestály. Policejní popíjení se odehrává v Café Nona ve 3. patře Nové scény Národního divadla v Praze. Potyčka mezi dvěma partami Číňanů, kam jede policejní výjezd, se natáčela před restaurací Peking na Praze 4 v ulici Milevská 1097/20, jenž má nepřehlédnutelný exteriér a byla otevřená v roce 1993. Vila Antonína Běly se nachází v ulici Nad Parkem 1347 v Praze-Zbraslavi. Vilu Jana Janovského najdeme v ulici Na viničních horách 46 v Praze-Dejvicích. Konference v hotelu Orlík se točila na adrese Vystrkov 179. Zde se koná celostátní setkání kriminalistů. Místem natáčení firmy Auto Plavec se stalo Depo Hostivař v Praze. (formelin)
Reklama