Režie:
Dan TrachtenbergScénář:
Patrick AisonKamera:
Jeff CutterHudba:
Sarah SchachnerHrají:
Amber Midthunder, Dakota Beavers, Dane DiLiegro, Stormee Kipp, Michelle Thrush, Julian Black Antelope, Stefany Mathias, Mike Paterson, Nelson Leis (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Predátor: Kořist se odehrává ve světě národa Komančů na počátku 18. století a je příběhem mladé ženy, vysoce schopné bojovnice, která se zoufale snaží ochránit svůj lid před hrozícím nebezpečím. Pronásleduje svou kořist, a nakonec se jí postaví. Ukáže se, že její kořist je vysoce vyvinutý mimozemský predátor s technicky vyspělým arzenálem, což vyústí v krutý a děsivý souboj mezi oběma protivníky. (Disney+)
(více)Videa (2)
Recenze (1 006)
Takový trochu lepší televizák. Těch několik panoramatických záběrů se snaží navodit dojem obrazové bohatosti a velkoleposti á la National Geographic, ale po drtivou většinu času je to jen vizuálně chudší počin, který nepatří do kin a stream mu sluší. Nechybí pár decentně utržených hlav, naopak chybí tíživá atmosféra, jednička, se kterou se srovnává, je úplně jiný level. Indiáni postrádají uvěřitelnost, a když to porovnám s takovým ´Apocalyptem´ Mela Gibsona, který se srovnatelným budgetem dělal doslova zázraky v podobě dobové autenticity a vizuální žranice, chce se skoro brečet. Ženská hrdinka v predátorské franšíze je zajímavým nápadem, bohužel ve filmu, kde z průměru vyčnívá jenom scéna s medvědem. A ne, hrdinčin závěrečný souboj, který z dravého predátora dělá neschopného kokota, ten jsem jí fakt nežral. Takového naivního neschopu by Arnold porazil jenom svými prdy. ()
Nádherná příroda! Člověk by pomalu čekal, že krom Komačů (tentokráte vyjímečně nemyslím soudruha stalinistu Skálu a soudružku eurokomančku Konečnou!) uvidí kdesi u potůčku máchat svoji čupřinu Sama Hawkinse a o kus dál se svojí opakovačkovou lovícího Ould Šetrhenda! Ale kdepák. Na nebi zarachotí hrom a nebude to tvář Manitůa co se tam pak tu a tam v tom pohádkovém světě plném grizlyů a divokých pum na okamžik objeví. Ale zprostředkování s ním ten tvor jednoznačně umožní! Aby to bylo rasově vyvážené (genderově to je páč hrdinkou je hrdinka), tak Predátor nepůjde jen po Komančích (to by asi řvali). Lesy Ameriky té doby byly plné různých trempíků často ve srandovních kostýmech, ve kterých přijeli z té své Evropy, kde to bylo v módě a které se sem do divočiny fakt nehodily nejen z módního hlediska. Tihle lidičkové pravda mají na rozdíl od Komančů hi technologie na svojí dobu na úrovni, byť to ládování mušket pořád trvá sakra dlouho. Prostě nesmíte mít vlhkej prach a nesmí se vám třást ruce když stojíte čelem proti Peredátorovi a on si něco pro sebe programuje na světélkujícím předloktí. Jenže šanci prostě nemáte ani s pořádně velkou kulí, co by jinému urvala ruku nad loktem. Děj filmu je tak jednoduchý, že už ani jednodužší být nemůže. Jenže ono to bohatě stačí. A když tak na to člověk koukal, musel si v duchu říct - co kdyby se tohle sakra stalo dneska. Stačil by jedinej emzák s chutí věšet na sebe skalpy a kožky s technologií proti níž by i ty nejnovější, nejvyspělejší, nejdokonalejší a nejbáječnější zbraně soudruha Putina (psali v Pravdě) obstály jen stěží. Asi bychom měli celkem problém. I když kdyby se šel jen po komančích (těch našich) vůbec bych se nezlobil! Výborný film jako sci-fi i jako western a štve mi, že jsem to neviděl v kině na velkém plátně! Dávám za 5 šípů. * * * * * ()
Původní klasiku z roku 1987 či drsné pokračování z rozpálených ulic Los Angeles, samozřejmě nemůže (nebo se to dosud nepovedlo) jen tak něco překonat, ale cení se snaha rozšířit predátoří universum o další zářez. Po nechtěně zábavné, lacině béčkové Blackově Evoluci - potěší Prey dvojnásob. Snímek zhruba na úrovni Predators (2010), který u mě časem slušně dozrál a dnes se k němu rád vracím. Tak uvidíme. Zajímavá je myšlenka - přivést vesmírné monstrum mezi indiány do 18. století a konfrontovat ho s domorodým kmenem zručných lovců. Určitě solidní, velmi kvalitně natočený nadprůměr (skvělá kamera), s velmi uvěřitelnou hlavní hrdinkou (až na ten naivní závěr), kde sice postrádám tradiční Silvestriho hudební motiv, ale chápu, že tentokrát se prostě tvůrci rozhodli vydat úplně novým směrem. A na nostalgii už zřejmě není čas (čímž neříkám, že se mi zde použitá hudba Sarah Schachner nelíbí). Takže, když to shrnu: Pokud nebudu počítat dva filmy AvP, je Prey čtvrtým nejlepším Predátorem. Nebo druhým nejhorším, můžete si vybrat. Zatím slušné tři hvězdičky pro toto dobrodružné akční sci-fi. ()
odpoledne jsem strávil tím, že překlikávám mezi třema a čtyřma hvězdama. Čtyřma za návrat ke kořenům a ekonomické vyprávění, kde je každá předložená informace zužitkovaná. A třeba za to, jak z toho nakonec nic nevyplyne, predátor skočí na naprosto banální past a hrdince se potvrdí všechny její původní domněnky, které jako by předchozích 90 minut chtělo podrobit zkoušce... Taky, a to jsem nevěřil že napíšu, by to prostě potřebovalo víc krve. ()
Galerie (21)
Photo © Disney+
Zajímavosti (31)
- Autorem masky a vzhledu nového Feral Predátora je Michael Vincent. (Deyw)
- V tomto filmu je nepřímo vysvětleno, proč predátoři používají tříbodový laserový zaměřovač (z jejich pohledu zobrazený jako trojúhelník), přestože pomocí něj zaměřují jeden proud energie z děla na rameni. Dle technologií ukázaných v tomto filmu se jedná o pozůstatek zaměřování tří naváděných projektilů, které používali, než zbraně modernizovali. Je zde dokonce vidět, že body nemusí mířit do trojúhelníkového tvaru, ale mohou mířit na tři různá místa. (Sidarius)
- Film byl vydán ve dvou verzích. V první používají Komančové kombinaci angličtiny a jazyk Komančů, zatímco ve druhé verzi uslyšíme pouze jazyk Komančů doplněný o titulky. (HellFire)
Nemám problém prohlásit, že jedničku budu mít asi pořád radši. Veškerý srovnávání, v němž se hrozný kvantum lidí v tomto případě utápí, mi ale dále poslouží leda k argumentování, jak je Kořist výborná jako úplně odlišné a samostatné dílo, které by mohlo být skvělým originem celé série. Zatímco původní Predoš vyčlenil skoro individuální subžánr, v němž osmdesátkoví hláškující ranaři narazili na vesmírného padoucha, jenž jim nečekaně nakopal zadek (šlo tedy spíše o vtipné převrácení tehdejších zajetých akčních schémat), Kořist si ukusuje z různých žánrů v rámci své narativní i historické linie. Je to předchůdce westernu z dob kolonizace, kdy původní obyvatelé už zdaleka nečelili pouze divoké zvěři a čekal je střet s daleko nebezpečnějším vetřelcem, bílým člověkem. Je to chytrý emancipační horor, kdy dospívající hrdinka musí skolit to nejděsivější představitelné stvoření, aby namyšleným chlapům dokázala, že se s ní musí počítat i jinde než za plotnou. A na rozdíl od jedničky, v níž byla hustá džungle po většinu času spíše anonymní kulisou, z níž Predátor postupně vystrkoval růžky, je Kořist filmem o tvrdé ruce matky přírody. Protagonistka se doslova lopotí a málem zemře v bahně a je takřka roztrhaná medvědem, neboť již od začátku zdaleka není pánem tvorstva. Neohrožení macho narcisové v jedničce si na takové pány hráli a lvovi by zřejmě dali pěstí, zde se buduje nervozita už při úvodní procházce lesem a motiv „lovec–kořist“ se rozpracovává oboustranně – v tehdejší divočině jste totiž byl lovcem i obětí v tutéž chvíli a dospěl jste teprve tehdy, když jste se vydal skolit protivníka, který mohl stejně dobře sejmout i vás. V tomto ohledu je skvělé i představování Predátora, které zahrnuje roztomilou a současně znepokojivou scénu, kdy se dopisuje vrcholný článek potravního řetězce (hlodavec pozře mravence, had si smlsne na hlodavci a hada vykuchá přihlížející Predátor)... Jednička asi byla v součtu zábavnější, nekompromisněji zrežírovaná a finální střet vyzněl napínavěji, ale Kořist je minimálně komplexnější a lépe rytmizovaný snímek. Na úrovni scén se dobře vytváří dílčí psychologie, vztahy či podněty, které zanedlouho sehrají klíčovou úlohu v hrdinčině rozhodování. Spíše málomluvný děj jitří strhující survival linii, podpořenou zmíněným přístupem k prostředí a přesným okem režiséra Dana Trachtenberga. Ten využívá nádhernou přírodu bezezbytku, akci podává variabilně a mně osobně nedal prostor ke skuhrání nad slabším CGI nebo nepravděpodobností střetu mladé dívky s mimozemským obrem – co do práce s důležitými motivy je totiž film tak důsledný, že žádný fyzický střet a jeho vývoj nepůsobí hloupě... Predátor: Kořist, byť nevypadá tak majestátně a místy je asi znát menší rozpočet, je pro mě lepším a více naplňujícím filmem než dobově příbuzný REVENANT, který se více plácal v hezkých obrazech a méně vyprávěl hodnotný příběh. A fakt mi u něj přijde podivné to odmítavé přijetí od některých lidí, kteří se asi už předem zabejčili, že holka vs. predátor je pitomost a že první dva díly jsou prostě klasika. Tvrdohlavý přístup téhle doby je někdy fakt k posrání a nejvíc mě mrzí, že to píšu já, ročník 1995. () (méně) (více)