Režie:
Mark MylodKamera:
Peter DemingHudba:
Colin StetsonHrají:
Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, Hong Chau, Janet McTeer, Reed Birney, Judith Light, John Leguizamo, Paul Adelstein, Aimee Carrero (více)VOD (6)
Obsahy(3)
Margot (Anya Taylor-Joy) a Tyler (Nicholas Hoult) se vydávají na rande na pobřežní ostrov v severozápadním Pacifiku, kde mají povečeřet v luxusní restauraci Hawthorn. Tam pro ně a pro další vybrané vzácné hosty připravil samotářský a celosvětově proslulý šéfkuchař Julian Slowik (Ralph Fiennes) opulentní degustační menu. Dále jsou mezi pozvanými tři alkoholem opojení zaměstnanci technologické firmy Bryce (Rob Yang), Soren (Arturo Castro) a Dave (Mark St. Cyr), starší bohatý pár a stálí klienti Anne a Richard (Judith Lightová a Reed Birney). A nakonec renomovaná kritička restaurací Lillian Blomová (Janet McTeerová) se slabošským šéfredaktorem časopisu Tedem (Paul Adelstein) a slavná filmová hvězda středního věku (John Leguizamo) se svou asistentkou Felicity (Aimee Carrerová). Strávníky obsluhuje dokonale oblečený personál v čele s generálkou Elsou (Hong Chauová). Během večeře začíná houstnout atmosféra, jak dochází k odhalování tajemství jednotlivých hostů a šéfkuchař Slowik servíruje jeden nečekaný chod za druhým. S přibývajícími dramatickými a násilnými událostmi Slowik hosty čím dál tím víc znervózňuje, jelikož je stále patrnější, že jeho propracované menu má vyústit v pořádně šokující finále. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (615)
Naserete-li řádně psychopatického šéfkuchaře, nemusí tento nutně ukojit svou zášť pouze tím, že vám v přípravně dochutí váš krém brýle pěkně viskózním, z paty vytaženým chrchlem. Tato patrně satirická výprava na degustační večírek vysoké gastropatie mezi arogantní pičusy na straně jedné, kteří si ve svém egoismu troufají povyšovat tak subjektivní kategorii, jakou je chuť, na globálně objektivní disciplínu, a přitrouble snobské pičusy na straně druhé, co jim s pomlaskáváním sežerou i na hnoji čerstvě utržený plevel jen proto, že je to cizokrajně nazváno „Herbe pourrie cultivée sur de la merde“, mohla být s trochou fantazie mnohem výživnější. A stačilo poměrně málo! Jen trochu logicky dopilovat či alespoň náznakem objasnit pohnutky některých zúčastněných -patů, -filů a -fobů, zveřejnit u jednotlivých receptů i gramáž použitých surovin a hlavně jako point d'or uklohnit méně kokotský závěr. Takhle je to maximálně na tři okoralé myšulínské hvězdičky a po požití nezbývá nic jiného, než si jako obvykle po těchto nafrněnými tučňáky servírovaných disgustacích skáknout uchlácholit své akorát tak rozdrážděné chuťové buňky a téměř prázdný žaludek do libovolného pětihvězdičkového Le eMCe Donald grand restaurantu nějakým tím Royale au fromage. ()
Ne každému může být styl The Menu po chuti, stejně jako ne každá postava tohoto filmu patřičně docení onen chuťový zážitek, kterého se mu/jí v renomované ostrovní restauraci dostává. A v tom je ta legrace! Tento film nelze brát vážně, není takto koncepčně stavěn. Ale zato je to výborná satira na různé nešvary lidské nátury – honba za prestiží, slepá adorace, falešný pocit úspěchu, samolibá kritičnost, otupělost životem na vysoké noze, nadřazené vystupování… Moc jsem se jednáním všech těch různorodých figurek bavila. Nebyla to čirá parodie a karikatura, ale tak akorát to balancovalo na hraně uvěřitelnosti a šílenosti. Ve výsledku postava Margot (Anya Taylor-Joy) byla jediná nepokřiveně myslící postava, která to všechno označila za to, co to skutečně je - tento zvrácený svět a tuto situaci už dávno nepohání láska, nýbrž posedlost. The Menu bylo naprosto absurdní jízdou… a já se každou tou absurditou, ve které se ukrýval kousek pravdy, královsky bavila. ~(4,3★)~ ()
// Žádná pozéřina, za to stylovej a místy lahodně hutnej thriller s dokonalou Anyou Taylor-Joy a zase jednou ďábelským Ralphem Fiennesem. Mohl bych tu napsat něco o metafoře s obyčejným cheeseburgerem, který když se povede, strčí do kapsy libovolnej hogofogo kulinářskej koncept, ale on to ten film dělá tak krásně za mě... 8/10 ()
Ty kokos, na toto by som fakt nechcel robiť trailer. Ťažko predajný, ale vydarený film. 4* si zaslúži, aj keď je to možno napokon niečo iné, než budete čakať. Ale čo budete čakať, to fakt netuším. Scenár je totiž skutočne nepredvídateľný. Práve z toho dôvodu by som nebol schopný dať dokopy trailer bez spoilerovania. Herci si to užívajú, najviac pochopiteľne Ralph Fiennes, ktorý si týmto do svojho portfólia zapísal možno jednu zo svojich najvýraznejších rolí. To je pre herca, ktorý od r. 1993 permanentne ponúka vyrovnané, kvalitné výkony, obdivuhodné. Niektoré veci som nepochopil, niektoré mi asi ušli, ale inak som si to užil. Čakal som, že z toho vylezie niečo na spôsob istého staršieho filmu s Miroslavom Donutilom, ktorého názov nenapíšem, lebo by teoreticky mohlo ísť o spoiler, hoc prakticky skôr nemohlo, keďže oba filmy sú napokon o niečom úplne inom. Produkcia Will Ferrell. ()
Poctivě připravená chuťovka, která dokáže diváka po celý film neustále překvapovat i přesto, že je v mnoha dílčích motivech vlastně jen velmi jednoduše načrtnutá a v některých aktech lehce předvídatelná. To ale ve finále vůbec nevadí, protože už dlouho jsem z kina neodcházel s tak příjemným pocitem uspokojení. Jinak řečeno - Menu je perfektně vypointovanou záležitostí, která mi svou existencí udělala radost. P.S.: Hlavně od toho nečekejte klasický horor. Protože to "horor" fakt není. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (20)
- Scenárista Will Tracy dostal nápad na námět při návštěvě města Bergen v Norsku. Zde navštívil luxusní restauraci, na kterou se musel doplavit na člunu, a uvědomil si, že jsou tam vlastně uvěznění, dokud nebude vše uvařeno. (NiWi)
- Úloha "filmovej hviezdy" bola pôvodne napísaná pre Daniela Radcliffa a často znevažovaným filmom, na ktorý sa v ňom odkazuje, bol Victor Frankenstein (2015). Keď bol namiesto neho obsadený John Leguizamo, film bol zmenený na "Volanie doktora Sunshina". (molcan2)
- V novembri 2022 Julia Moskinová v článku New York Times o zatvorení reštaurácie The Willows Inn na ostrove Lummi v štáte Washington uviedla, že táto reštaurácia (a jej "početné obvinenia zo sexuálneho obťažovania a žaloby týkajúce sa krádeže miezd") boli jednou z inšpirácií pre reštauráciu zobrazenú v tomto filme. V predchádzajúcom článku s názvom "'The Menu' Serves Fine Dining on a Skewer" (Menu na špajdli) Moskinová vymenovala aj ďalšie reštaurácie, ktoré boli medzi inšpiráciami filmu: "Hawthorn, fiktívna reštaurácia, je zmesou haute-rustic destinácií ako Noma v Kodani, Blue Hill v Stone Barns severne od New Yorku, Mugaritz v Baskicku, Willows na severozápade Pacifiku a súkromný ostrov šéfkuchára Francisa Mallmana pri pobreží Patagónie. Tieto reštaurácie, ktoré obdivujú kritici a ocenené komisie a ktoré navštevujú najmä bohatí gastroturisti, sú miestami, kde - podľa ich vlastnej literatúry - šéfkuchári nie sú kuchári, ale "rozprávači" o "čase a mieste", ktorí nielen kŕmia ľudí, ale "tkajú príbeh zmyslov, gest a emócií". (molcan2)
Reklama