Režie:
Tomáš MašínKamera:
Anna SmoroňováHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Jana Plodková, Marián Mitaš, Milena Steinmasslová, Jiří Havelka, Magdaléna Borová, Igor Chmela, Jan Révai, Marie Poulová, Lucie Juřičková, Filip ZvolenskýObsahy(1)
Některé události vstupují do našich životů nezvány. A přesně taková potká i veterináře Martina (Marián Mitaš) a jeho ženu Eriku (Jana Plodková), jejichž životy obrátí naruby jediný okamžik. Okamžik, který odhalí škraloupy na zdánlivé rodinné idyle a vykreslí nejednoznačnou hranici mezi dobrými a sobeckými úmysly. Martinův úraz je navíc nejen vážný, ale i podezřelý, a tak se k rodinným trablům přidá ještě podezřívavost policie. Krimi vystavěné kolem vyšetřování případu postupně graduje do psychologického dramatu o vztazích, traumatech v nich a lžích. Jak to všechno bylo? Jak to skončí? A jaké šrámy to zanechá na rodině? (Donart Film)
(více)Videa (2)
Recenze (138)
Poslední čtvrthodinu sem prořval, takže z finále si moc kvůli solné cloně nepamatuju. Jinak jsou ale Němá tajemství ukázkovým rodinným dramatem promíchaným s kousky detektivky, u které se Vám bude tajit dech. To, že divák v polovině prokoukne pointu, filmu paradoxně přidává na prožitku, a nedivil bych se, kdyby to byl tvůrčí záměr. Máucta. [HBOmax] ()
Z českej tvorby bo dlhom čase niečo veľmi dobré až vynikajúce, nie celkom predvídateľné, nápadité a s hercami tiež môžeme byť maximálne spokojní, hoci sa akosi zabúda na Mitaša. Chlapík schudne, hrá postihnutého priam excelentným spôsobom, no na Českých levoch na neho zabudli, pretože radšej nominácie dáme tým čo stvárňujú vrahov Mašínových. Za to jeho herecké kolegyne nominácie dostali, hoci ich určite prevýšil. Film výborne spája drámu po ťažkej životnej zmene s drámou vzťahovou, pričom vie prekvapiť a do toho dať aj isté posolstvo na zamyslenie a ešte to spojiť aj s krimi, takže diváka nezaujmú len korelácie medzi postavami a celkovo náročná životná situácia, ale dostáva aj možnosť hádať, že ako to celé vlastne bolo. Takýmto žánrom by sa páni od západného brehu rieky Moravy mali venovať viac, pretože tie komédie, čo sa dnes chrlia nestoja ani za zhnité fusakle. Film sa mi veľmi páčil napriek tomu, že s určitými vložkami, rozhodnutiami a pseudohumanistickými výkrikmi vôbec nesúhlasím. ()
Když divák opakovaně pochybující o současné tuzemské kinematografii jen den po Přišla v noci sleduje Janu Plodkovou, jak Přijde ve vteřině o veškeré vyhlídky na kvalitu společného života s manželem, musí se zaradovat. Její muž, veterinář, totiž po vážném zranění od koně trpí afázií, je tedy uvězněný ve svém těle jen s vlastními myšlenkami, zvládá jen hlásky, nerozumí svému okolí, částečně ochrnul. Jeho nejbližší, manželka a matka Milena Steinmasslová (a následně i majitelka dotyčného koně) spolu sice mluvit můžou, ale příliš to nedokážou. Matka je skrze synáčkův stav za každou cenu pozitivní, zatímco unavená manželka tuší, že je všechno na hov... na dvě věci. Do toho sledujeme policejní výslechy a dlouho netušíme, z jakého důvodu. Tentokrát pouze scenáristka Alice Nellis mezilidské vztahy umí. Zvládá jít do hloubky a činí to tak, že divák věří. Naopak kriminální zápletka drobné škraloupy (a zahraniční inspiraci) má, ale i tak do finiše doklopýtá se ctí. Kromě Nellis (režisér promine) bych tentokrát chválil výhradně ženy. Kameramanka Anna Smoroňová si ráda všímá maličkostí, má nekonvenční nápady a její neuhýbající detailní fascinace tváří Jany Plodkové přináší chumel pocitů. Právě ta je skvěle jízlivá a přímá a podobně přesvědčivě své role uchopily i zbývající dvě dámy. Jen možná těch emocí mohlo být krapet víc. ()
Tady jdu na pět, nevidím žádnou výraznou chybu. Alice Nellis na výbornou, Jana Plodková s vyznamenáním, Tomáš Mašín to celou dobu kočíruje bez zaškobrtnutí. Nádherná vztahová žánrovka s krimi příchutí. Český film loňského roku a kdybych ho zachytil dřív, narval bych jej i do své osobní topky. ()
Celá slavná Anatomie pádu může jít ve světle tohoto českého filmu celkem do...háje. Němá tajemství jsou opravdu anatomií vztahů o kterých na začátku nemáte ani ponětí a to postupné odhalování jde opravdu až na dřeň. Tomuto já říkám psychodrama jak se patří a nebylo mi z toho vůbec dobře, ale tak to má být. Tomu můžu uvěřit i když je mi z toho úzko. Rozhodně by nikdo z nás nechtěl být v situaci hlavní hrdinky Jany Plodkové. Za mě hutnoprožitých 85% ()
Galerie (76)
Zajímavosti (4)
- Marián Mitaš podstoupil poměrně drastickou proměnu a musel výrazně zhubnout a oholit si hlavu. (Donart Film)
- Jana Plodková kvůli roli chodila na běžecké tréninky a učila se jezdit na koni. (Donart Film)
- Všichni hlavní herci se v rámci přípravy šli povídat a pobavit se s pacienty a terapeuty v rehabilitačním centru Ergo Aktiv, které se zabývá léčbou pacientů z afázií, což je nemoc, která má ve filmu velkou roli. (Donart Film)
Reklama