Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (433)
Jako milovník sci-fi jsem se na tento nový originální samostatný sci-fi film těšil. Ale celkový výsledek byl pro mě téměř nesledovatelný. "Stvořitel" po technické a vizuální stránce vypadá fantasticky a luxusně. Zvláště, když víte, kolik stál, tak musíte před tvůrci smeknout, že tohle dokázali vytvořit. Jenže k čemu je fantasticky vypadají svět, když ve filmu vůbec nic nefunguje. Příběh je zmatený a stejně zmateně vyprávěný, hrozně dlouhou jsem netušil, o co vlastně jde. Film je křečovitý a strašně moc se snaží působit hluboce, inteligentně a emotivně, přitom je to všechno povrchní a je velmi dobře vidět, jak prázdné to ve skutečnosti je. Edwards nedokáže pracovat s herci a tím pádem vznikají naprosto nezajímaví hrdinové, ke kterým si divák nedokáže vytvořit vztah a už vůbec neuvěří vztahům jejich. Když pak dochází k dojemným momentům, které by měly donutit diváky uronit slzy, dostaví se spíše ironický smích a že se na emoce tlačí více než je zdrávo, ukáže natahovaný konec s naprosto zbytečnou tečkou… Hudba od Hanse Zimmera moc nevynikla, docela mě překvapilo, že ji skládal on. Dokonce jsem si neužil ani žádnou parádní sci-fi akci. Působí převážně krotce a povrchně. Částečně za to může otravné omezení u PG-13 filmů, které se vyhýbají jakémukoliv násilí, i když se všude kolem umírá. Ale spíš jde o to, že akce není nápaditá nebo... komorní? Střelecké scény jsou jen smršť všude létajících kulek s příšernou muškou. A sem tam tvůrci přihazují výbuchy. Lidé, kteří moc filmů nesledují, si to asi užijí víc než já. Ale já tenhle film nemohu doporučit. Nedokázal mě zaujmout ani vtáhnout do děje, což pro někoho, kdo miluje film tak jako já, není těžký úkol. /30%/ ()
Je to ambiciózní, to ano, a je očividné, že do toho Edwards dal krev, pot a slzy, což oceňuji. Ale spousta míst je/působí nedodělaně a nelogicky, což celkovému dojmu mocně podraží nohy. JDW má charisma na rozdávání, ale ani jeho postava na mě nepůsobila hotově či opravdově, hehe. Zdali to bylo jeho schopnostmi, režijním vedením nebo scénářem, no tradičně asi mixem všeho dohromady. Hodně se mi líbila volba Allison Janney do role drsné vojačky, ale i její postava vyzněla nakonec spíš ploše. Soundtrack byl překvapivě fantastický (mám na mysli funky písně od Deep Purple, Radiohead a tak, ne původní hudbu od Hanse, protože ten byl tentokrát velmi zapomenutelný), dokonce tak fantastický, až se to k depresivně melancholické náladě filmu skoro nehodilo. No zkrátka, vlastní očekávání mě zradila, rodičům o tom domů psát nebudu a do pár dnů zapomenu, že film vůbec existuje. ()
Vizionářský sci-fi? Určitě ne. Originální autorský scífko s poutavým fikčním světem, pohlcujícím audiovizuálem a prvotřídními production values? Určitě ano.... Režisér Gareth Edwards má fakt talent na vizionářský žánrovky (Godzilla, Star Wars: Rogue One), a o "nezávislém blockbusteru" THE CREATOR, který se filozoficky a tematicky zabývá vztahem mezi člověkem a technologiemi/umělou inteligencí, to platí dvojnásob. Zrovna v éře, kdy je umělá inteligence a etika techno-optimistickýho pokroku tak zásadním hybatelem lidský evoluce, jsou tyhle žánrovky, upozorňující na tento fenomén (nebo spíš společenský morální dilema?), nutný jak sůl. THE CREATOR tohle ambivalentní (ba skoro až kontroverzní) mnohovrstevnatý téma pojímá s neskutečnou něhou a péčí, a na stříbrným podnose servíruje divákovi skoro až spielbergovsko meta-fyzickej zážitek, kde je stereotypní akce upozaděna na úkor hloubavých dialogů a atmosférických intimních momentů kde se nikam nespěchá. O to větší škoda je, že se u publika nesetkal s tak šťastným přijetím. A právě o to víc jsou tyhle typy řemeslně poctivých filmů ze starý školy potřeba hýčkat, protože jich je (bohužel) jak šafránu... 8 algoritmů z 10 ... PS: děkuju ChatGPT za podklady ;))) ()
V prvních minutách jsem byl nadšen. O 100 minut později jsem chtěl, aby to co nejdřív skončilo a nikdo už nic neříkal a nedělal. Působivá vizuální stránka a nápaditý worldbuilding ve službách zápletky, která je naprosto triviální a špatně vyprávěná (něco se zjevně zásadně přestříhávalo), ale tváří se jako kdyby šlo o bůhvíjak filosofické dílo. ()
Po vizuálnej stránke to vyzerá ako niečo od Blomkampa, Scotta, Camerona, alebo Cuaróna. Inými slovami: vyzerá to dobre. Svet budúcnosti, futuristické kulisy, dizajn robotov... miestami je to naozaj krása na pohľad. Problém je, že je to „len“ slušný sci-fi štandard. Za mňa určite žiadna šokujúca vízia, nič nové, ani originálne pod slnkom. „Len“ špičkový štandard. So scenárom je to horšie. Od dôb Terminátora 2 mám slabosť pre filmy, v ktorých drsňák chráni dieťa, ale tuná medzi postavami nepanovala nijaká chémia, nebol to vôbec zaujímavý vzťah. Naopak, dosť ma otravovalo sledovať ho. Veľmi mdlé postavy. Mizerná ústredná záporáčka. Vážne som sa dožil doby, v ktorej Allison Janney zo Západného krídla hrá akčnú zápornú rolu??? Nezaujímavé herecké výkony. Jediný herec, ktorý stojí za to, je úžasný ksicht Marc Menchaca z Kingovho Outsidera, Nevillovho No One Gets Out Alive a samozrejme Russ Langmore z Ozarku. Akčné scény tu v podstate vôbec nie sú. K tomu samozrejme sebavedomá stopáž skoro dve a pol hodiny, ktorá však nie je vyplnená ničím atraktívnym, čo by udržalo vašu pozornosť. Ledva-ledva 3*. ()
Galerie (53)
Photo © 20th Century Studios
Zajímavosti (14)
- Ve filmu se měl objevit Benedict Wong, ale musel odstoupit kvůli konfliktům v plánování. Nahradil ho Ken Watanabe. (HanzoBureshi)
- „Nirmata“ znamená „Stvoriteľ“ alebo "Tvorca" v hindčine. (Arsenal83)
- Pri voľbe miesta na natáčanie sa Gareth Edwards rozhodoval medzi Vietnamom, Kambodžou, Japonskom, Indonéziou, Thajskom a Nepálom. Cieľom bolo ušetriť, "pretože náklady na let sú oveľa nižšie ako náklady na zostavenie kulisy". Zvíťazilo napokon Thajsko (letisko Suvarnabhumi, Ban Mung, Sangkhla Buri, Chiang Dao, Sam Phan Bok a stanica Makkasan v Bangkoku). (Arsenal83)
Reklama