Režie:
Cristian MungiuScénář:
Cristian MungiuKamera:
Tudor Vladimir PanduruHrají:
Marin Grigore, Judith State, Orsolya Moldován, Endre Rácz, József Biró, Ovidiu Crisan, Zoltán Deák, Cerasela Iosifescu, Andrei Finti, Miklós Bács (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Po odchodu z práce v Německu se několik dní před Vánocemi vrací Matthias do své mnohonárodnostní transylvánské vesnice. Chce se více zapojit do výchovy svého syna Rudiho, který byl příliš dlouho svěřen do péče matky Any, a zbavit chlapce nevyřešených obav, které se ho zmocnily. Stará se o svého otce Ottu a také touží vidět svou bývalou milenku Csillu. Přijetí několika nových dělníků do malé továrny, kterou řídí Csilla, naruší klid komunity a dospělé začnou svírat skryté obavy. Přes tenkou slupku zdánlivého porozumění a klidu vyplouvají na povrch frustrace, konflikty a vášně. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (22)
Občas som si pri sledovaní hovoril, že Mungiu by mohol byť menej doslovný a tézovitý, avšak záver akúkoľvek doslovnosť nahradzuje niečím buď málo uchopiteľným, alebo "len" menej pochopiteľným na prvú signálnu. Ide skôr o mozaiku ľudí žijúcich na jednom mieste, než by mal príbeh skutočnú hlavnú postavu, dej medzi nimi neustále preskakuje a síce začína a končí pri Matthiasovi (v podstate je tu jediný nerozhodný a preto najzaujímavejší), avšak ani zďaleka nejde len o neho. Verím, že Mungiu má solídny prehľad o tom, ako sú veci vnímané na rumunskej dedine a nemusí "fabulovať", aby uspokojil medzinárodné festivalové publikum. Čo sa týka emocionálnej vyhrotenosti v relatívne podobných dielach, stojí R.M.N. niekde medzi Horiacim Mississippi a Budiž svetlo. 'R.M.N.' Ending, Explained: What Happens To Rudi, Matthias And Csilla? (dmtalkies.com) ()
Hustá nálož z podkarpatské oblasti...také jeden z nejdepresivnějších vánočních filmů. Veškerá marnost snažení a zbytky z pohodové budoucnosti našeho hrdiny, který je bez ohledu na dění kolem stále ten jediný, do jehož mysli a citů má divák možnost zcela nahlédnout, je až geniálně vystiženo v poslední asi půl hodině, počínaje vesnickou schůzí, v níž se jakoby nevědomky, ale díky skvělé režii zcela přesně, misí zloba společnosti (onen celosvětový problém, jenž řeší jedna malá rumunská vesnice) a zoufalá láska jedince. Na jeden záběr zde režisér uchopí vše, což se žel nedá říct o celém pojetí filmu, kterému by určitě neškodilo větší tempo. Každopádně na stopáž a vykreslení všeho, co chtěl Cristian Mungiu nabídnout, má prostě právo a dělá to opravdu dobře, byl jsem přirozeně nadšen...ve filmu se mluví šesti jazyky a skutečně krásné ženy zde na smyčcové nástroje rázně a okouzlujícím způsobem hrají nádherné melodie... [Filmový klub Citadela] ()
Presne takáto banda retardov úplne ponižuje normálne konzervatívne sily, pretože preberajú klasické naratívy, ale radikalizujú ich do extrémnej, totálne xenofóbnej roviny. Film nemôže byť označený za propagandistický alebo prehnaný, pretože ten základ, tá petícia a spojenie sa stoviek až tisícov obyvateľom proti chudákom dvom, neskôr trom prisťahovalcom, z ktorých jeden bol kresťan a druhý budhista a tretí sa asi už ani nevyjadril, je skutočná udalosť z roku 2020. "Najvtipnejšie" je, že najväčší vyháňači sú Maďari, ktorí sami žijú v cudzom štáte ako menšina. Škoda len, že film je dosť dlhý a okrem scény zo zasadania obecného úradu nemá veľkú silu, aj keď vidlácka atmosféra a zaostalosť tu bola cítiť ako cesnak z huby. ()
Transylvánský Lovec medvědů v hlavní roli s rumunským De Nirem, ve kterém vietnamské trauma, které rozloží celou ustálenou komunitu městečka, nahrazují tři bezkonfliktní srílandští námezdníci. Počáteční vykreslení zdánlivě idylické vesnice, složené se zástupců hned několika etnických menšin, je dost vzdálené obvyklému snímání Rumunska jako bezútěšného dismalandu, kde je již vše ztraceno. Jen občas znervózní ty zmínky o tom, že "Cikánů se nám již podařilo zbavit". V průběhu filmu, zatímco ústřední hrdina učí traumatizovaného syna jak udělat lesní past a nad ohništěm vyčistit znečištěnou vodu, ve vsi se nad hodovními stoly vytváří podloží pro takový ten malý roztomilý lidový pogrom, tradici spojující evropské národy víc než Eurovize. Těch postav, toho děje, těch motivů - strašně mě bavilo se na to dívat a odhalovat účel každé scény (největší satisfakci mi pak nabízel závěr, který mi už úplně sebral otěže kontroly), ale Mungiu není Haneke a není schopný tý rafinovanosti náznaků a neřečeného, takže se všechny obsažené problémy strašně nahlas a vulgárně artikulují, aby bylo všechno dostatečně zřetelně řečeno a nedošlo k omylu, o čem se tu vypráví. Bez téhle berličky by to bylo absolutní. ()
Sociální sonda do maloměsta kdesi v Sedmihradsku. Civilní, mrazivá, frustrující. Nesestříhaná scéna z kulturáku, kde se místní xenofobové a dezoláti předhánějí v tom, kdo je větší píčus, tomu s přehledem vládne. Podobnost s aktuální roadshow Víta Rakušana po sociálně odloučených krajských lokalitách je čistě náhodná. ()
Galerie (22)
Photo © Le Pacte
![R.M.N. - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/455/166455103_9fdb02.jpg)
Zajímavosti (9)
- Scéna z veľkého kameňolomu sa odohráva v obrovskom lome Cariera Roşia Poieni, kde sa ťaží meď. Ťažba je spojená s obrovskou ekologickou záťažou, kde kalom z ťažby zatopili celé údolie obce Geamana. Kostolná veža z obce Geamana je symbol tejto katastrofy a špička strechy pomaly mizne pod hladinou toxického kalu. (Jarek678)
- Dej filmu sa odohráva v malebnej rumunskej obci Rimetea (maďarsky Torockó), kde naozaj žije 85% obyvateľov maďarskej národnosti. (Jarek678)
- Režisér Cristian Mungiu pomenoval film podľa rumunskej skratky pre nukleárnu magnetickú rezonanciu, keďže film je „vyšetrenie mozgu, sken mozgu, ktorý sa snaží odhaliť veci pod povrchom“. (Arsenal83)
Reklama