Reklama

Reklama

Epizody(1)

Obsahy(1)

Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)

(více)

Recenze (77)

JASON_X 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

(-"- 1. a 2.díl) Předně nechápu, proč je tu tahle trojdílná televizní minisérie rozdělena na tři samostatné (dvoj)filmy a nejde okomentovat celá najednou. Ale budiž, jsou na světě horší věci. Třeba seriál o Marii Terezii samotný. Češi totiž opět dokonale dostáli své pověsti plebejců a nedůstojných tajtrdlíků, a filmový životopis habsburské panovnice pojali jako odlehčenou taškařici s šaškujícími a přehrávajícími herci a herečkami, většinou s herci českými, kteří svoje postavy šlechticů často hrají podobně, jako by hráli děvečky a čeledíny. A když už se tvůrci v některých scénách výjimečně snaží o vážnost či mužnost, oduševnělý a citlivý divák se musí zalykat trapností. Provinciální buranství je bohužel můj hlavní dojem z celé ságy, kterou jsem zhlédnul tak trochu nedobrovolně (ehm, ještě že přítelka nečte moje komentáře). A ani interiéry i exteriéry všemožných šlechtických sídel nezaručují aspoň příznivý vizuální dojem - celé dílo má sexappeal československé televizní inscenace. Nutno ještě podotknout, že se nejedná o film historický, ale o film pseudohistorický, natočený podle scénáře jakési pí scénáristky, a ne podle scénáře napsaného seriózním historikem. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Závěr životopisu Marie Terezie letem světem. Na celém filmu je znát, že měl být opět dvojdílný. Obsazení Ursuly Strauss do třetice byla zajímavá volba. Finále životních peripetií se dočkala samozřejmě i množina dalších postav, z nichž nejvýraznějších byl Aaron Friesz jako Josef II. Své minuty slávy měla také Pauhoufová jako intrikánská důvěrnice nebo Rojkové lesbičanka. Nad očekávání dopadl příběh mladé Marie Antoinetty. Z minulých dílů lze připomenout Mauréry, Bokovou nebo Kerekes. Uvidíme, zda se někdy v budoucnu znovu podaří sehnat tolik peněz, aby mohl vzniknout podobně ambiciózní projekt. ()

Reklama

otík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak na závěr série to žádná velká bomba to nebyla. Spíše vše pokračuje v nastolených kolejích, jen ještě více ubylo záběrů z říše (myšleno chudý a (s)prostý lid) a přibylo záběrů z hostin, oslav a svateb. Ano, velkolepé a honosné záběry se povedly. Ale vypovídající hodnota nikde. Víme, jak se žilo panovnici a jejímu dvoru (to víme už od prvního dílu), nevíme, jak to vše panovnice a její poddaní řešili. Prostě viděli jsme pozlátko bez práce a užitku. No hlavně že víme, proč v pozdějším věku Josef II. rád navštěvoval nevěstince.  Rozhodně film není zklamáním, ale čekal jsem víc. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Platí v podstate to isté, čo som písal pri dvojke. Mirka Zlatníková môže písať históriu pre liberálny bulvár. Fabulácie, ktoré robia z dvora Márie Terézie bordel. Panovníčka bola v minulej časti urazená obvinením z nevery, tentokrát zas spochybňujú jej vieru, keď v pohode ako-tak toleruje lesbický vzťah vo svojej rodine. Mentalita ľudí pred 250 rokmi však bola úplne iná. Postavy sú natočené a znázornené ako by boli z dnešnej doby, v podstate keby nemali parochne, tak to s historickým duchom nemá nič spoločné. Toto dielo dopadlo presne tak, ako končí 90% dnešných filmov/seriálov z historického prostredia. Netočí sa to preto, aby sa človek niečo naučil, ale aby sa presadzovali novodobé novoty ich včlenením do historického prostredia a nenápadným poukazovaním na to, že vždy to bolo normálne. Historik sa však takémuto plytkému zobrazeniu a pokrúteniu osobností dejín len zasmeje a následne zaplače. Táto trilógia privodila Márii Terézii všetko len nie sympatie. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pořád stejné. 1)  Závěrečný díl nijak neuhnul z předchozích čtyřech ani co do historické akurátnosti, ani pokud jde o bulvároidní zaměření na sex._____ 2)  Noví jsou jen někteří herci, z nichž mě zaujali především 33letý přitažlivý Aaron Fries (Josef II.) a mile živelný 21letý Jindřich Žampa (Leopold)._____ 3)  Je z našich dějin, hraje tu spousta našich herců a rovněž díky velké výpravě se na snímek hezky kouká. Fajn. Některé filmy nemají ani to. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (5)

  • Scenáristka Mirka Zlatníková řekla k obsazení Vojtěcha Kotka do role manžela Marie Terezie Františka I. Štěpána Lotrinského: „V první sérii jsem nevěděla, že Štěpána bude ztvárňovat právě Vojta, v dalších už ano. Psala jsme ho pak vyloženě pro něj o on ho hrál tak dobře, že mi začal zabírat stále větší a větší část scénáře, což vyvrcholilo právě v posledním dílu. Možná by se tato část měla jmenovat spíš Manželka Františka Štěpána.“ V případě role manžela Marie Terezie se původně rovněž uvažovalo o střídání herců, ale z důvodu skvělého výkonu Vojtěcha Kotka se od myšlenky ustoupilo i v posledním díle, kde herec ztvárňuje o pětadvacet let staršího muže. (Komiks)
  • Natáčelo se mj. v Kroměříži – v Arcibiskupském zámku a zahradách a v kostele sv. Mořice. Dále na zámcích Slavkov, Jaroměřice nad Rokytnou, Milotice, Valtice a Český Krumlov. Točilo se také v klášteře Plasy. (jungewolf)
  • S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)

Reklama

Reklama