Reklama

Reklama

Marie Terezie - Série 1

(série)
Trailer 2

Epizody(2)

Obsahy(1)

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (300)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Je to udělný aby to chytlo co nejvíc dívaků, protože jinak si myslím že nahýho Vojty fakt nebylo potřeba a to už nemluvím ani o dialozích, které přípomínaly všechno jen ne tehdejší dobu. To třeba kostýmy nebo exteriéry působily velmi dobře. Nejsem žádný historický hnědopich a rozhodně nemám zapotřebí mít ve vedlejším okně otevřenou wikipedii a machrovat, když něco nevím, tak to nevím a tahle doba je mně vzdálená, ale zajímala mně, jenže spíš než exkurze do dějin je to exkurze do porodního sálu a seznamky s.r.o. Uvidíme co dál, šanci Marie Terezie určitě ještě dostane a dostala. Jenže ani v dalším díle to nešlo o moc nahoru. Problém vidím, že věci ve kterých byl film silný, tedy státnický dialogy, politika, ohrožení země byli minimalizovány, některé úplně opomenuty. MarieTerezie ze školy (moderní reformátorka) a Marie Terezie odsud (ani nemám pojmenování proto jak jsem jí vnímal) byli uplně jiné Terezie. Zajímavý, projekt patřil mezi nejdražší televizní, ale netroufl si na jedinou masovější scénu za to scén se spodničkama a porodoma si člověk užije dosytosti. Herecký výkony se mně líbily nejvíc od Tatiany, moc zajímavá postava, když už teda byl pro tvůrce zajímavější dvůr než doba. Vojta asi taky nebyl marný a Marie s ohledem na to co jak měla Marii hrát asi taky dobrý, navíc je hezká. No, je to někde mezi 2-3, ale spíš budu teď za zlobra. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Po formálnej stránke podobné ako napr. seriál Katarína Veľká (2014), no v prípade Kataríny sa mi predsa len zdá, že si autori dali trošku viac záležať. Po obsahovej stránke by sa tu síce z hist. pohľadu nejaké chybičky našli, no v hlavných bodoch som bol spokojný. Tiež charakter jednotlivých hlavných postáv bol vystihnutý celkom dobre. Mierne výhrady by som mal jedine k Františkovi Lotrinskému, kde niektoré jeho charakterové črty boli vynechané (napr. jeho sklon k hazardu a neviazanej zábave). Ale chápem, do koncepcie romantickej linky by sa to moc nehodilo. Lepší priemer. 65/100 ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Je z toho stále cítit TV film. Žádných velkolepých scén s hromadou komparzistů se nedočkáme. Ale i tak to skutečně velmi dobře vypadá. Divák se ale kochá krasnými exteriéry a kostýmy, až si neuvědomí, že nesleduje prakticky žádné historické drama, ale další červenou knihovnu v historických kulisách. Ovšem, ani v rámci červené knihovny to neobstojí (jako třeba legendární Angelika, ke které to má nejblíž), protože emoce jsou tu takřka na nule. Marie Terezie v první části hrozně stojí o Františka. Ona je mu ale úplně šumafuk, takže proč o něj vlastně tolik stojí? To je záhada. Nicméně se nakonec vezmou a vrcholem celé první epizody je jejich postelová scéna, kde se Kotek dokonce svlékne do naha. Možná to uspokují některé vlhké divačky, ale neodstraní to fakt, že i ta postelová scéna je hrozně úmělá. Druhý díl už snad ani nepředstírá že není ničím víc než červenou knihovnou. A i když už není tak statický, dokonce v něm jsou nějaké trochu víc emotivní scény, špatný je taky. Nevím, jestli tehdy Marie Terezie skutečně tolik řešila milostné vztahy a její manžel nedělal nic jiného než že koketoval s okolními hraběnkami. Mě to ale připadalo plytké po všech směrech. Ostatně, jako celá mnisérie. Prostě další veřejnoprávní zklamání. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Historickou přesnost hodnotit nebudu, protože v dané dějinné etapě nejsem kovaný, ale ztvárnění jednoho z nejproslulejších turkobijců, Evžena Savojského, mi přišlo trochu mimo, byť Markovics patřil po herecké stránce k tomu nejlepšímu, co film nabídl. Jinak se jedná o celkem fajn historickou fresku, která většinu svého rozpočtu vrazila do parádních kostýmů a na televizní záležitost tu byla i celkem solidní výprava. Stránka příběhová je rozdělená na princeznu a panovnici, přičemž první část je odvyprávěná s lehkostí a vtipem, zatímco panovnická se topí v křeči. Za tím stojí i obsazení. Marie-Luisa Stockinger sice může obstát jako zamilovaná císařská dcerka, ale jako rozhodná žena a matka rozhodně nepůsobí a naráží tu i na svoje herecké limity. Kotek v roli Františka Štěpána je zase tak nevýrazný, že nemá šanci alespoň částečně korigovat některé nedostatky. O to jsou ale zajímavější herci ve vedlejších rolích. Ať již zmíněný Markovics, případně Zuzana Stivínová či Vladimír Javorský. Těžko se k tomu někdy v budoucnu vrátím, ale investovaného času nelituji. 60% ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Zhruba po polhodine som pristúpil na fakt, že to natočili ako kostýmovú romantickú komédiu, ktorá s dejinami nemá skoro nič spoločné. Lenže romantická komédia potrebuje isté čaro, a to tejto novodobej ponáške na Sissi dokonale chýba. Humor chabý, miestami až stupídny. Romantika? Slaninkový Kotek balí Terku, ktorá ho z neznámych dôvodov miluje. Až kým konečne nezbúrajú baldachýn a z nej sa nestane manufaktúra na potomstvo. Tá herečka v hlavnej úlohe, to je čistá smrť. Myslím, že ani v jednej scéne sa nedokázala tváriť (tobôž hrať) tak, ako by to potrebovalo. ()

Galerie (121)

Zajímavosti (24)

  • Slovenská RTVS na projekt prispela sumou takmer 1 milión eur. Samotný rozpočet sa blížil k šesťnásobku. (kacer4)
  • Kostýmy navrhoval renomovaný slovenský kostýmový výtvarník Ján Kocman. Niektoré si aj sám obliekol, aby zistil, ako sa v nich budú herci cítiť. Bol mierne prekvapený, keď si na vlastnej koži vyskúšal, že do barokových šiat sa bez pomoci neoblečie a ani sa z nich sám nedokáže vyzliecť. (krasomama)
  • Kvůli scéně na balkóně Vojtěcha Kotka s dvorními dámami, točené ve Valticích, se do rohu balkónu nechal speciálně přivést těžký kamenný podstavec, na něj speciálně postavený květináč s palmou a celá tato manipulace trvala cca 20 minut. Scéna přitom trvá jen necelou minutu. (klara.leb)

Reklama

Reklama