Reklama

Reklama

Marie Terezie - Série 1

(série)
Trailer 1

Epizody(2)

Obsahy(1)

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (299)

misterz 

všechny recenze uživatele

Po formálnej stránke podobné ako napr. seriál Katarína Veľká (2014), no v prípade Kataríny sa mi predsa len zdá, že si autori dali trošku viac záležať. Po obsahovej stránke by sa tu síce z hist. pohľadu nejaké chybičky našli, no v hlavných bodoch som bol spokojný. Tiež charakter jednotlivých hlavných postáv bol vystihnutý celkom dobre. Mierne výhrady by som mal jedine k Františkovi Lotrinskému, kde niektoré jeho charakterové črty boli vynechané (napr. jeho sklon k hazardu a neviazanej zábave). Ale chápem, do koncepcie romantickej linky by sa to moc nehodilo. Lepší priemer. 65/100 ()

Wysch 

všechny recenze uživatele

Ignorujte slovo "historický" mezi filmovými tagy, a ignorujte slovo "životopisný" a vlastně se na to dá koukat. Nepřidávám se k těm, kteří si myslí, že je celý dvojfilm je natočený velikášsky, protože chybí velikášské scény. Vypráví se za pomocí elips, zkracuje se politika na úkor soukromýho života. Upravují se historické detaily, lpí se na detailech příliš mytizovaných. (Například František Štěpán nebyl žádný politický holobrádek, Karel VI. jej obdaroval poměrně význačnými úřady ještě předtím, než vůbec přišlo na svatbu, po níž však měl stále spousty milenek - nikoliv jen jeden zahradní úlet. Naopak se dává až příliš prostoru pro mýtický vztah s Mikulášem Esterházym.) Herecky nevyrovnané - Markovics v prvním filmu hravě strká všechny do kapsy, naopak třeba Dvořák nedostává prostor téměř žádný, ačkoliv by si jej očividně zasloužil. Kotek je s prominutím casting mimo, obdobně tak Pavel Kříž. Naopak si osobně myslím, že Marie-Luise Stockinger je (kromě toho, že je to skvělý easter egg ke Karlu "Stockinger" Markovicsovi) byla volba výborná - kromě nosu se v podstatě mladé Marii Terezii dost podobá, má očividně divadelní zázemí a osobně si myslím, že by se z ní dalo vymáčknout více, ale scénář to v zásadě nikdy kromě závěru neumožní. Dvořák, Stivínová a vlastně i ta nána Eliza Fritz, tedy pardon, Táňa Pauhofová, byli volbou výbornou. Dialogy moderní. Hudba fajn. Make-up hvězda navíc. Přesto se musím přiznat, že půlku druhé části jsem díky čtvrtfinále MS U20 v hokeji příliš neviděl, a tak moje celkový hodnocení nemusí mít tu správnou hodnotu. ()

Reklama

JASON_X 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Předně nechápu, proč je tu tahle trojdílná televizní minisérie rozdělena na tři samostatné (dvoj)filmy a nejde okomentovat celá najednou. Ale budiž, jsou na světě horší věci. Třeba seriál o Marii Terezii samotný. Češi totiž opět dokonale dostáli své pověsti plebejců a nedůstojných tajtrdlíků, a filmový životopis habsburské panovnice pojali jako odlehčenou taškařici s šaškujícími a přehrávajícími herci a herečkami, většinou s herci českými, kteří svoje postavy šlechticů často hrají podobně, jako by hráli děvečky a čeledíny. A když už se tvůrci v některých scénách výjimečně snaží o vážnost či mužnost, oduševnělý a citlivý divák se musí zalykat trapností. Provinciální buranství je bohužel můj hlavní dojem z celé ságy, kterou jsem zhlédnul tak trochu nedobrovolně (ehm, ještě že přítelka nečte moje komentáře). A ani interiéry i exteriéry všemožných šlechtických sídel nezaručují aspoň příznivý vizuální dojem - celé dílo má sexappeal československé televizní inscenace. Nutno ještě podotknout, že se nejedná o film historický, ale o film pseudohistorický, natočený podle scénáře jakési pí scénáristky, a ne podle scénáře napsaného seriózním historikem. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Námět zní hrozně veřejnoprávně, ale to nesmíte vědět, že vrcholem první epizody je zuřivý sex, během kterého se rozpadne postel. Česká televize opět lišácky maskuje druhořaodu melodramatickou komedii, která v žádném ohledu nemá co dělat s veřejnoprávní službou a patřila by rozhodně na komerční stanici nebo kabelovku. Bohužel výsledek vypadá jako horší film Filipa Renče, navíc s otřesným dabingem. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Červenoknihovní pohádka pro dospělé. 1) Uspěchaně povrchní, historicky nepřesné a především bulvární zpracování našich dějin trpí, ač se to na první pohled možná nezdá, omezeným rozpočtem (možná jen produkce a režie neuměly správně finance rozdělit) a vpravdě nepatřičným používáním současné hovorové češtiny._____ 2) Dílo není ani ryba, ani rak. Film nepůsobí výpravně (navzdory rozpočtu), ale ani chudě. Není historicky věrný, i když postrádá lapsy tak typické zejména pro americkou produkci. Není to zábava, ale ani se nenudím. Hezky se na něj kouká._____ 3) Zaujal mě 29letý medvídkoidní Vojtěch Kotek a výborný 54letý Karl Markovics (Evžen Savojský)._____ 4) Výstižný koment: flanker.27***. ()

Galerie (121)

Zajímavosti (24)

  • Rokovania o vstupe slovenskej RTVS do projektu trvali 2,5 roka. Najnáročnejšie podľa (vtedajšieho) generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku bolo zlúčiť predstavy o filme jednotlivých televízií. „Každý mal minimálne tri ambície. Čo najviac dostať do deja svoje reálie, čo najviac presadiť svoje herecké tváre a napokon aj iné tvorivé profesie" skonštatoval po natáčaní. Mária Terézia vznikla ako unikátny film štyroch verejnoprávnych televízií - slovenskej RTVS, Českej televízie, rakúskej ORF a maďarskej MTVA - k 300. výročiu narodenia panovníčky rakúsko-Uhorskej monarchie. (kacer4)
  • Pokusme se přehlížet ten nepochopitelný fakt, tedy proč malují společný portrét Františka Štěpána (Vojtěch Kotek) a Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger) ještě před samotnou svatbou, a zaměřme se na samotný důvod jeho vzniku. Karel VI. (Fritz Karl) to odůvodňuje narozeninami své manželky, kterou chtěl při této příležitosti obdarovat právě tímto způsobem. Jakmile je obraz hotov a připraven k předávání, spojil František Štěpán příjemné s užitečným a využil toho, že se všichni tak hezky sešli k oslavě císařovnina velkého dne, aby požádal Marii Terezii o ruku. To však tvůrcům znovu nevyšlo - Alžběta Kristýna Brunšvicko-Wolfenbüttelská se narodila 28. srpna, zásnuby se však konaly 31. ledna 1736. (Vitox)
  • Pri natáčaní bolo použitých asi 2500 kostýmov a 500 parochní. Komparzistov bolo cez 2000. (WalterIK7)

Reklama

Reklama