Režie:
Ben AffleckScénář:
Alex ConveryKamera:
Robert RichardsonHrají:
Matt Damon, Ben Affleck, Jason Bateman, Viola Davis, Chris Messina, Marlon Wayans, Chris Tucker, Matthew Maher, Julius Tennon, Tom Papa, Damian Delano Young (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Komediální drama Air od oceňovaného režiséra Bena Afflecka s Mattem Damonem v hlavní roli podnikavého manažera společnosti Nike, Sonnyho Vaccaroa odhaluje neuvěřitelnou spolupráci mezi tehdejším nováčkem Michaelem Jordanem a začínající basketbalovou divizí Nike, která díky značce Air Jordan způsobila revoluci ve světě sportu a současné kultuře. Dojemný příběh sleduje hazardní hru nekonvenčního týmu, který rozhoduje o kariéře a v němž jde o všechno a nekompromisní vizi matky, která zná hodnotu obrovského talentu svého syna, a basketbalového fenoména, jenž se stane nejlepším hráčem všech dob. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (1)
Recenze (256)
Nenápadný, ale hodně příjemný počin, o kterém je ale nutné trochu vědět, protože ti, kteří po přečtení synopse budou očekávat sportovní drama, budou zklamaní. Suverénně režírující Ben Affleck se zaměřil především na sportovní marketing a událost, která ho zcela změnila. Většinu děje tak tvoří velmi dobře napsané dialogy, které mají spád, odsýpají a naštěstí nejsou nijak kulometné, takže i méně znalý divák se v nich bez problémů orientuje. Navíc v nich nechybí jemný humor, který vše příjemně odlehčí. Naprosto fantastická je ovšem dobová výprava i atmosféra, která báječně funguje a je propracovaná do nejmenšího detailu, a to včetně hitového soundtracku, který k ní dokonale zapadne. Matt Damon v hlavní roli je výborný a jeho zápal pro věc je až nakažlivý, velmi dobrý je i Ben Affleck, výrazná i přes méně prostoru je Viola Davis, zbytek obsazení je fajn, ačkoli ani on už nemá takový prostor (dokonce i Chris Tucker je otravný jen minimálně). Air tedy není nikterak výrazný a asi by mohl být o něco kratší, to je ale asi to jediné, co se mu dá vytknout, protože ve výsledku jde o velmi dobrý film z pro Evropana málo známého období začínajícího sportovního marketingu. 70 % ()
Což o to, příběh zajímavý to je, ale styl vyprávění mi nějak nesedl. Problém není to, že asi všichni tušíme, jak to s Jordanem a botou dopadne, ale chyběla mi nějaká dynamika, nějaký drive, který by samotný příběh okořenil. Známé tváře nestačily, i když zahrály své role tak, jak bych čekal. Přesto jsem rád, že jsem mohl vidět, jak to probíhalo. Protože ... "bota je jen bota, dokud si ji někdo neobuje..." ()
Už prvních pár minut úvodní titulkové sekvence mě spolehlivě přeneslo do roku 1984 (a to ten můj byl značně šedivější). Čekal jsem, že se to dá postavit na dynamických basketbalových záběrech a Michaelu Jordanovi. Což byly přesně ty věci, které ve filmu nejsou. Autoři zřejmě usoudili, že by oboje odvádělo pozornost od příběhu, který se rozhodli vyprávět. Tedy typické americké story o tom, jak prodat co nejvíce tenisek. Herecky to táhnou Matt Damon a Viola Davis, dokonce se tu po delší době objevily vypoulené oči a proříznutá pusa Chrise Tuckera. Natočeno je to citlivě, bez přehnaného patosu a s lehkostí komedie. ()
Film o najslávnejších topánkach s výbornou atmosférou danej doby a skvele vybraným soundtrackom. Ale stále je to len príbeh topánok a jedného veľkého koncernu. Nič mi nevadilo, ale ani extra neoslovilo. Film o odvahe a risku, historický manuál pre marketérov, ktorí by sa chceli dostať k miliardovým ziskom, zároveň aj motivačný film o tom, že keď stavíte na svoju kartu a nenormálne jej veríte, ono to môže vyjsť. Viola Davis bola vybraná samotným Jordanom, ale každopádne už trčí z každého hrnca a pomaly to vyzerá, ako keby iná kvalitná pleťovo vyvážená herečka tam ani nebola. Ale beriem to, ok, sám Michael si to vybral, len ma tak napadá, či to nie je rasistické. Prečo černošskú postavu musí hrať čierna herečka, keď to diskriminuje biele či ázijské herečky❓👀 ()
Kulisně i atmosféricky vytuněný retrovýlet do těch odporných temných dob, kdy tenkrát ještě institucionálně prudce rasistické a otrokářské kokotporáty zjistily, že bílí muži neumějí skákat, a tak prostřednictvím sedmiciferných výplat začaly ještě více zotročovat, ponižovat a zneužívat ubohé negroameričany, aby nechutnou bezskrupulózní komercí na jejich úkor ještě znásobovaly své už tak enormní zisky, lákajíce zkurvené privilegované bílé huby na úděsně pokořující a diskriminační zoo s názvem basketbal. Asi nejtýranější opičkou ve výběhu všech dob se stal pod bitchem otrokáře nesmírně strádající Míša Jordán, odpudivým způsobem zneužitý k prodeji hnusných teploušských bot, které při běžném nošení mimo basketbalové hřiště způsobují akorát tak zborcení klenby, brutální zapaření nohou a následně čile bující meziprstní mykózy. A div se vymatlaný světe, dodnes se najde masivní banda blahoslavených pičusů i mimo rapovou scénu, co jsou schopni za nevkusné, kýčovité a zdravotně závadné cirkusácké škrpály vylepit přes pět litrů, přičemž na ně navíc stojí čtyřiadvacetihodinové fronty, aby byli prvními pičusi, kteří si budou moci zadriblovat se svou dutou hlavou, hrdě se pak cítit mnohem víc gangsta a kůl a budou mít vskutku stylovou obuv na nejbližší cigánskou tancovačku. A tak chudáci černí intelektuálové a obzvlášť Míša, jehož ani trochu vychcaná a nesmírně skromná čokomáma pumpla lačného kýčovitého ševce o doživotní tantiémy z každého prodaného kusu, brutálně strádají dál, a docela se divím, že BLM to safari pro privilegované bílé rasisty ještě kulturisticky nezkancelovalo! A tak si Nike nepokrytě cvakla marketingové a píár videjko v podobě docela přitroublého, klišovitého a řádně zpohádkařeného skutečného obchodování s otroky v osmdesátých letech minulého století, k jehož realizaci si ke všemu tomu neštěstí přizvala dva největší faciální plegiky současného Holého údu, duo DamFlek. Ten Matt alespoň předstírá Stanislavského metodu a neváhal se pro roli řádně vyžrat, aby svůj mimický handicap skryl za vrstvou tuku, ovšem Affleck, ten by měl už konečně dostat doživotní zákaz lezení před kameru, leda by se jednalo o rybůt Pokoje. Jeho gaučová etuda netrpělivě čekajícího ředitele byla viskózním chrchlem do xichtů všem alespoň podprůměrně talentovaným hercům světa, a ač byla seriózně míněna, vyvolala u mě dvacetiminutový hurónský záchvat smíchu, načež jsem si ji ještě dvakrát pustil znovu, abych se ujistil, že mi někde v pozadí skutečně neunikl nějaký klaun, jenž za gaučem žertovně pochoduje v nadměrných Jordankách, troubí na klaxon, prdí si na podpaždí a vyřvává, že je to jen konkurz do Humberta pro retardy. Nasraně druhé musím říct, že oč je Ben děsivější neherec, o to je schopnější režisér, kterému podařilo se mu tu blboučkou dvouhodinovou placenou reklamu vcelku udržet nad hranicí zhnusení a klimbání, osmdesátky z toho doslova dýchají, a jelikož strádající Míša zjevně nesouhlasil s frontálním parodováním, natočit film v podstatě o Jordánovi téměř bez Jordána jen se zátylkem nějakého dvoumetrového ebenového kaskadéra, je taky celkem frajeřina. Takže silné dva strupy, především za tu bezelstně nechtěnou fleckatou komedii. () (méně) (více)
Galerie (34)
Zajímavosti (24)
- V tomto filme sa niekoľkokrát spomína Mel Turpin, keďže v roku 1984 bol považovaný za jedného z najsľubnejších hráčov draftu NBA. V skutočnosti sa jeho kariéra nikdy nerozbehla tak, ako sa očakávalo, a svoj posledný profesionálny zápas odohral v roku 1990. Po chýbajúcich ponukách skončil ako ochrankár a po duševných problémoch si v roku 2010 vzal život vo veku iba 49 rokov. (Arsenal83)
- Napriek tomu, že bol v tomto filme voči Sonnymu Vaccarovi (Matt Damon) antagonistický, v skutočnosti bol David Falk (Chris Messina) tým, kto presvedčil Michaela Jordana, aby sa stretol so zástupcami Nike. (Arsenal83)
- Režisér Ben Affleck neukázal tvár Damiana Delano Younga hrajúceho Jordana úmyselne: „Michael Jordan je taký slávny, že som skutočne cítil, že keby ho niekedy mal hrať herec, bolo by ťažké nevzbudiť v publiku pochybnosti, pretože podľa môjho názoru nie je možné niekoho presviedčať, že niekto, kto nie je Michael Jordan, je Michael Jordan." (Arsenal83)
Reklama