Režie:
Ben AffleckScénář:
Alex ConveryKamera:
Robert RichardsonHrají:
Matt Damon, Ben Affleck, Jason Bateman, Viola Davis, Chris Messina, Marlon Wayans, Chris Tucker, Matthew Maher, Julius Tennon, Tom Papa, Damian Delano Young (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Komediální drama Air od oceňovaného režiséra Bena Afflecka s Mattem Damonem v hlavní roli podnikavého manažera společnosti Nike, Sonnyho Vaccaroa odhaluje neuvěřitelnou spolupráci mezi tehdejším nováčkem Michaelem Jordanem a začínající basketbalovou divizí Nike, která díky značce Air Jordan způsobila revoluci ve světě sportu a současné kultuře. Dojemný příběh sleduje hazardní hru nekonvenčního týmu, který rozhoduje o kariéře a v němž jde o všechno a nekompromisní vizi matky, která zná hodnotu obrovského talentu svého syna, a basketbalového fenoména, jenž se stane nejlepším hráčem všech dob. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (1)
Recenze (257)
Svěží podnikatelské dobrodružství s maximálním feel-good happy-endem. Z amerického období, které nám teď přijde ze všech nejsympatičtější. Air není až tak srandovní ani svůdně amorální jako Vlk z Wall Street, ani nerozkrývá tak zajímavou kuriozitu jako Moneyball, ale pořád je obratně zrežírovaným a herecky vychutnaným skutečným příběhem o americkém snu. “Booorn in the USA!” ()
Kdo chtěl být toho času trendy, nosil na nohách tenisky Adidas nebo Converse. Do nelichotivého statusu chtěl šlápnout Nike, tehdy těžký outsider, jehož basketbalová divize skomírala s minimem procent zastoupení na trhu. „Stačil“ odvážný nápad hledače talentů i nemalé přispění neústupné matky budoucí basketbalové legendy. A pak už jen bojovat a nevzdat se. Prostě šéfové Nike zariskovali a postavili celou kolekci bot na jediné osobě. A přitáhli do tohohle byznysu zásadní sportovně-právní precedens. Hrdinové zvedají telefony, střídají kanceláře, zasedací místnosti a celé je to, no, trochu ploché. Okolnosti klíčové spolupráce jednoduše nejsou nijak zvlášť zajímavé, čekal jsem větší spád i nějakou zapamatovatelnou scénu. Takhle je to jen o slušné režii a slušných hercích, dobové nostalgii a zatraceně vydařeném soundtracku. Prostě jsem čekal rafinovanější látku, protože takhle je to zase to americké „ač nejsi nějak výjimečný, důležité je věřit, nepolevovat a jít si za svým…“ Neznamená to ale, že se netěším, co duo Affleck s Damonem přichystá příště. Silné tři, slabé čtyři. ()
Kulisně i atmosféricky vytuněný retrovýlet do těch odporných temných dob, kdy tenkrát ještě institucionálně prudce rasistické a otrokářské kokotporáty zjistily, že bílí muži neumějí skákat, a tak prostřednictvím sedmiciferných výplat začaly ještě více zotročovat, ponižovat a zneužívat ubohé negroameričany, aby nechutnou bezskrupulózní komercí na jejich úkor ještě znásobovaly své už tak enormní zisky, lákajíce zkurvené privilegované bílé huby na úděsně pokořující a diskriminační zoo s názvem basketbal. Asi nejtýranější opičkou ve výběhu všech dob se stal pod bitchem otrokáře nesmírně strádající Míša Jordán, odpudivým způsobem zneužitý k prodeji hnusných teploušských bot, které při běžném nošení mimo basketbalové hřiště způsobují akorát tak zborcení klenby, brutální zapaření nohou a následně čile bující meziprstní mykózy. A div se vymatlaný světe, dodnes se najde masivní banda blahoslavených pičusů i mimo rapovou scénu, co jsou schopni za nevkusné, kýčovité a zdravotně závadné cirkusácké škrpály vylepit přes pět litrů, přičemž na ně navíc stojí čtyřiadvacetihodinové fronty, aby byli prvními pičusi, kteří si budou moci zadriblovat se svou dutou hlavou, hrdě se pak cítit mnohem víc gangsta a kůl a budou mít vskutku stylovou obuv na nejbližší cigánskou tancovačku. A tak chudáci černí intelektuálové a obzvlášť Míša, jehož ani trochu vychcaná a nesmírně skromná čokomáma pumpla lačného kýčovitého ševce o doživotní tantiémy z každého prodaného kusu, brutálně strádají dál, a docela se divím, že BLM to safari pro privilegované bílé rasisty ještě kulturisticky nezkancelovalo! A tak si Nike nepokrytě cvakla marketingové a píár videjko v podobě docela přitroublého, klišovitého a řádně zpohádkařeného skutečného obchodování s otroky v osmdesátých letech minulého století, k jehož realizaci si ke všemu tomu neštěstí přizvala dva největší faciální plegiky současného Holého údu, duo DamFlek. Ten Matt alespoň předstírá Stanislavského metodu a neváhal se pro roli řádně vyžrat, aby svůj mimický handicap skryl za vrstvou tuku, ovšem Affleck, ten by měl už konečně dostat doživotní zákaz lezení před kameru, leda by se jednalo o rybůt Pokoje. Jeho gaučová etuda netrpělivě čekajícího ředitele byla viskózním chrchlem do xichtů všem alespoň podprůměrně talentovaným hercům světa, a ač byla seriózně míněna, vyvolala u mě dvacetiminutový hurónský záchvat smíchu, načež jsem si ji ještě dvakrát pustil znovu, abych se ujistil, že mi někde v pozadí skutečně neunikl nějaký klaun, jenž za gaučem žertovně pochoduje v nadměrných Jordankách, troubí na klaxon, prdí si na podpaždí a vyřvává, že je to jen konkurz do Humberta pro retardy. Nasraně druhé musím říct, že oč je Ben děsivější neherec, o to je schopnější režisér, kterému podařilo se mu tu blboučkou dvouhodinovou placenou reklamu vcelku udržet nad hranicí zhnusení a klimbání, osmdesátky z toho doslova dýchají, a jelikož strádající Míša zjevně nesouhlasil s frontálním parodováním, natočit film v podstatě o Jordánovi téměř bez Jordána jen se zátylkem nějakého dvoumetrového ebenového kaskadéra, je taky celkem frajeřina. Takže silné dva strupy, především za tu bezelstně nechtěnou fleckatou komedii. () (méně) (více)
Film o jedné z nejlepších dohod (smluv) mezi Nike a Michaelem Jordanem. Musím říci, že mě film bavil, a to i přesto, že se vlastně jedná pouze o dialogy. Film určitě táhne Matt Damon, jehož postava mi sedla a jenž i v 52 letech zvládá hrát perfektně hlavní role. Ben Affleck byl také fajn, akorát mu udělali příšerný účes. Každopádně postava Matta Damona je úžasná v tom, že dokázala odhadnout potenciál Michaela Jordana a přesvědčit ho, aby podepsal smlouvu s Nike. A vidíme i teď, kdy Michael už 20 let nehraje, že tenisky Air Jorda patří pořád mezi nejprodávanější boty. ()
Feel good sportovně laděná retro žánrovka s fajn herci, úžasnou hudbou, chytrým scénářem a zábavným tempem, která mi náladou připomínala Moneyball. Příběh se na první pohled může zdát nezajímavý, ale je to zkrátka chytlavá a příjemná podívaná od začátku do konce, kde potěší i občasný humor. Nike tímhle rozhodnutím udělalo to nejlepší, co mohlo. Affleck a Damon výborní. 8/10. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (24)
- Jubilejná 20. spolupráca Matta Damona a Bena Afflecka pred alebo za kamerou od roku 1989, kedy sa prvýkrát stretli vo filme Pole snov. (Arsenal83)
- V tomto filme možno vidieť veľmi krátku ukážku z televízneho seriálu Knight Rider (1982-1986). Keď mal Jason Bateman (Rob Strasser) 14 rokov, objavil sa v epizóde Stratený rytier ako postava s menom Doug Wainwright. Zaujímavosťou je, že táto epizóda bola natočená a prvýkrát odvysielaná v roku 1984, v tom istom roku, v ktorom sa odohráva tento film. (Arsenal83)
- Ben Affleck většinu děje filmu konzultoval přímo s Michaelem Jordanem. Jediná jeho žádost se týkala obsazení matky Deloris – basketbalista trval na tom, aby ji hrála Viola Davis. (Robbi)
Reklama