Scénář:
Sam LevinsonHrají:
The Weeknd, Lily-Rose Depp, Troye Sivan, Karl Glusman, Rachel Sennott, Steve Zissis, Hari Nef, Jane Adams, Jennie Kim, Nico Hiraga, Melanie Liburd, Tyson Ritter (více)VOD (1)
Epizody(5)
-
Zpívající kočička a myší ocásek (E01)
-
Dvojitá fantazie (E02)
-
Úsvit (E03)
-
Hvězdy patří světu (E04)
-
Jocelyn navždy (E05)
Obsahy(2)
Seriál se odehrává ve světě hudebního průmyslu a sleduje samozvaného guru a vůdce novodobého kultu, který naváže komplikovaný vztah s vycházející popovou hvězdou. (HBO Max)
Videa (4)
Recenze (62)
Jasně, měla už v tu dobu za sebou dvě pavoučí dobrodružství, ale dosud dětskou hvězdu Zendayu udělala až Levinsonova Euforie. Také filmová kariéra Lily-Rose je zatím hodně dietní (holt nestihla tátovu silnou éru), nicméně je jasné, že The Idol ji vystřelí nahoru. Protože je skvělá. Tím ale pozitiva víceméně končí. A vůbec nejde o to, že Sam Levinson popustil uzdu svým choutkám. Výsledek ani neřekne nic skutečně zajímavého o moderním showbyznysu. Místy to vypadalo, že tvůrci mnohé nechali na podlaze střižny či jeden den řekli hercům skrze uchopení svých postav to a druhý den zase tamto. K zásadním přetáčkám muselo docházet. Přitom první epizoda dopadla docela fajn: zpěvačka Jocelyn se snaží vrátit na výsluní, evidentně bojuje se svými démony (nejasný vztah k mrtvé matce, pochybnosti o sobě samé, strach z autorit, vrtkavost vztahů k vlastnímu týmu…), v jednom klubu potká jeho majitele, který se se svým „týmem“ nadaných hudebníků přesouvá do jejího domu a pomáhá jí s nalézáním nových (nejen hudebních) poloh. Brzy je patrné, že Levinsonovo zalíbení v rochnění se v psychickém stavu mladých dívek mělo v Euforii podstatně pevnější švy. Místy je to strhující, kamerově i hudebně pohlcující, vzápětí divné až úsměvné. Sledování vedlejších postaviček zbytečné a zdlouhavé, do sebe zahleděný art místy nudí a pan Sobota-Neděle se dočká převrácení mocenské hry. Hodně bradavek, hodně luxusu a božský pohled na Lily-Rose. Ale také rozpačité přešlapování, tematická nepevnost či divný charakterový vývoj postav… ()
Ten kontroverzní seriál, který patrně nenávratně poškodil kariéru do té doby suverénního Sama Levinsona. Zároveň se tomu ani nedivím, slavný tvůrce Euforie se tak moc zhlédl ve své genialitě až vlastně přinesl úplně banální příběh, který mu kritika neschramstla a pak už se to jen vezlo (je vůbec kompletní?). Je to jeden z těch seriálů, co jsem rozkoukal a k závěru se dostal až skoro po roce, zhlédnutí však nakonec úplně nelituji. Jsem zvědav na budoucí (společné) projekty A24 a HBO, uvidíme jak moc je tento neúspěch poznamená. Snad Lily-Rose Depp ještě někde uvidíme, The Weeknd může zůstat jen u hudby. ()
První dvě epizody mi vlastně nepřišly vůbec špatný, protože i přes všechny jejich problémy jsem je bral jako obdobu toho typického mainstream popového songu, tedy přeleštěná paráda, která nemusí dávat smysl, či působit uvěřitelně, hlavně že baví. Ale po nich začal seriál prudce upadat a já si začal uvědomovat, že touto perspektivou to ani moc vnímat nemůžu, protože se v jejím duchu Idol nejenže nedrží, ale ještě bych tím všechny jeho neduhy přehlížel, což si nezaslouží. Sam Levinson tady opakuje své největší chyby z minulosti, zase si vybral projekt, ve kterém rozpracovává zajímavá a relevantní témata, jenže kvůli své potřebě vizuální exhibice a rádoby kontroverze je výsledek pouze kamerovým cvičením a vágní přehlídkou samoúčelných sexuálních scén. Těch je tam zbytečně moc, už třetí člověka nudí, u čtvrté začíná cringovat a další rovnou přeskakovat, jelikož celku nijak nenapomáhají a pouze ubírají prostor, který by šlo využít k důslednějšímu prozkoumání problematiky využívání a sexualizace mladých popových hvězd nebo nechutně komercializovaných mocenských struktur v hudebním průmyslu. Scénář však trpí dál, v Idolovi je až moc zřetelně vidět, že Levinson s Weekndem a Fahimem v prvních epizodách rozestavěli postavy na šachovnici, ale už nevěděli, jakými tahy tuto přestylizovanou hru dohrát, každou další epizodou docházelo k většímu rozpadu koherence, čemuž nepomohlo ani rozhodnutí na poslední chvíli seriál ukončit už pátou epizodou a ne šestou, jak bylo plánované. Dojem tomu všemu ještě kazí i slabý weekndův herecký výkon, který ve své roli tajemnem opředeného dominantního vůdce kultu nevzbuzuje kýžený respekt, ale nežádoucí pobavení u jeho mrtvolných pohledů a otřepaných hlášek, jejichž hloubka je spíše dno. HBO mělo šanci vytvořit satirickou studii nejvyšší hudební smetánky, místo toho dodalo produkt, který stejně jako jeho hlavní hrdinka má za úkol vypadat sexy a nespoutaně, čímž bohužel ztrácí na své atraktivitě a autenticitě. ()
Ze začátku slibně vypadající sonda do smetánky americké pop-music se zvrtla v příšernou scénáristickou tragédii, která se musela přetáčet a škrtat. I díky tomu seriál působí nedodělaně (např. otřesný střih ve 4. epizodě), uspěchaně (náhlá a nevysvětlitelná změna v chování hlavních postav v polovině seriálu) a prázdně. Co naopak musí každý pochválit je hra s barvičkami, herecký výkon Lili-Rose Depp (dcera Johnnyho Deppa) a dokonalý soundtrack. Asi nejhorší "HBO original" co jsem za poslední dobu viděl, ale díky tomu že má IDOL jen 5 epizod, dá se velice rychle projet. Je to škoda, seriál měl rozhodně větší potenciál, takhle se jedná o podprůměrnou jednohubku, na kterou si za rok už nikdo nevzpomene. ()
Galerie (405)
Zajímavosti (2)
- 25. dubna 2022 Variety oznámilo, že seriál bude přepracován a projde významným přetočením se změnami v obsazení a štábu kvůli změně kreativních směrů. Během této změny režisérka Amy Seimetz opustila projekt a Sam Levinson převzal roli režiséra seriálu. (HanzoBureshi)
- Poppy měla původně hrát hlavní roli Jocelyn, ale nakonec ji ztvárnila Lily-Rose Depp. (HanzoBureshi)
Reklama