Reklama

Reklama

Stalo se jedné noci

  • USA It Happened One Night (více)
Trailer 2
USA, 1934, 105 min (Alternativní 101 min)

VOD (1)

Svéhlavá milionářská dcera a cynický reportér stavějí a bourají zdi Jericha... Romantická komedie Stalo se jedné noci patří dnes už do zlatého fondu světové kinematografie. Jednoduchý příběh zhýčkané milionářské dcery (Claudette Colbertová), která se na svém útěku od rodiny setkává s prostým reportérem (Clark Gable), překypoval vtipnými dialogy i přesnými sociálními postřehy, ale především nabídl v době vrcholící hospodářské krize divácky vděčné téma lásky, která zdolá navenek nepřekonatelné překážky třídních rozdílů. Jeho předlohou byla povídka "Noční autobus" Samuela Hopkinse Adamse, uveřejněná v srpnu 1933 ve známém časopisu Cosmopolitan. Film získal v historii poprvé všech pět hlavních Oscarů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (160)

HAL 

všechny recenze uživatele

Romantika prodchnutá sarkasmy a snahou svého vskrytu milovaného co nejvíc setřít jsou krásným poznávacím znamením doby. Dialogy ostré jak břitva tu teď v dobách Me too šokují snad víc jak sebevětší brutality Noci s nabroušenou břitvou. A fungují na výbornou, ony sarkasmy. Romantika ovšem už tolik ne, zvlášť když mezi Gablem a Colbertovou je viditelné chemie jen poskrovnu, dalece nedosahující na metu Prázdnin v Římě, které příběh o pár desítek let starší klasiky umě vykrádá/remakuje. Vadí to? Ani zbla. Tak jako je nejlepší verzí Casablancy ta s vesmírným barem Dinglebatové a Beardsleyho, nejlepší verze Caprova opus magnum je ta, kterou nenatočil Capra. Originál stojí pořád za vidění, ale vracet se do něj asi nebudete. Well... we'll always have Rome. 7/10 ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./ ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Kdybych neviděl Šarádu nebo Jak ukrást Venuši, asi bych dal víc. Samozřejmě, tenhle film zde byl dřív, je jeden z prvních v těch dokonalých dialogovkách mezi muži a ženami jako Leopardí žena, Jeho dívka Pátek nebo Příběh z Filadelfie. Přesto mi některé scény přišly trochu nudné a někdy bych ocenil břitčí dialogy. Ale abych nebyl chápán špatně - pořád je to velmi, velmi vysoký nadprůměr a bavilo mě to od začátku do konce. Jsou zde totiž i dílčí vtípky (třeba s mrkví, nebo i jak jí naplácá v půlce řeky na zadek), kterých většinou ve filmech moc nebývá, a samozřejmě zdi Jericha jsou skvělým podobenstvím. Scéna manželského páru před detektivy je dokonalá a velmi vtipná. A vlastně člověka i zajímá, jak se charaktery těch dvou poněkud namyšlených lidí, kteří život doposud brali poněkud lehkovážně, i když každý z jiné strany, nakonec vyvinou. Tady mi trochu vadí, že se víc nedozvíme o postavě opileckého, avšak čestného novináře (šek na 39,60 dolarů!) a jeho životních osudech. Ale celkově film příjemně pobaví i po letech, a to od jeho natočení uteklo víc jak 80 let. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly (doplněk). Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších romantických filmů - 100 Greatest Romance Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Už dlouho mě u žádného filmu tolik nezaujaly dialogy. Díky tomu to nenudilo, ale to není vše. Herci hrají dobře, člověk se u toho několikrát i nahlas zasměje a ve filmu je spousty skvělých scén. Sice to finální doznění nebylo tak silné, jak bych si přál, ale je mi to jedno, takhle dobrou komedii. Navíc, je to i takové pohodové road-movie a to já rád. Ty jo, tak tenhle týden mám na filmy fakt štěstí, tohle už je potřetí, co dávám 5*. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (24)

  • Režisér Frank Capra potřeboval, aby Clark Gable (Peter Warne) působil ve filmu starším dojmem. Proto nechal instalovat osvětlení tak, aby dodal jeho obličeji pár let navíc. (topesto)
  • První film, který získal tzv. grandslam (5 nejvýznamnějších Oscarů: nejlepší film, režie, scénář, mužský i ženský herecký výkon v hlavní roli). (Kulmon)
  • Claudette Colbert (Ellie Andrews) má na sobě jen čtyři různé svršky: chabý noční úbor na začátku, cestovní oblek, pyžamo Clarka Gablea (Peter Warne) a svatební šaty. (Kulmon)

Reklama

Reklama