Reklama

Reklama

Vetřelec: Romulus

  • USA Alien: Romulus (více)
Trailer 18

Vetřelec: Romulus navrací fenomenálně úspěšnou franšízu zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 18

Recenze (586)

Fr 

všechny recenze uživatele

„VÍTEJTE NA VESMÍRNÝ STANICI ROMULUS…“  Řekl bych, že předešlý filmy se víc soustředili na příběh, ze kterýho se stal (většinou) horor. Alvarez na to šel obráceně – vzal (v podstatě) neznámý herce, soustředil se na vetřelce a k tomu poskládal nějakou zápletku s tím, že kdo se zvířátku nepodívá do vočí, není chlap. Nebo babochlap. A jelikož mu jde hlavně o horor, počítá s lidma jako s idiotama. Podle nálady (vaší) to můžou vyrovnat exhibující příšery, fajn 80tkovej feeling, dosytost akce, lekaček a jinýho hnusu. A předpokládám, že u konce odmasturboval i Cronenberg. (Nebo jenom on?)     /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Jde o sedmý díl série Vetřelec, odehrávající se mezi událostmi Vetřelec (1979) a Vetřelci (1986). 2.) Alvarez film konzultoval s Ridleym Scottem i Jamesem Cameronem. 3.) Thx za titule „????“. ///                         PŘÍBĚH  ***  HUMOR  ne  AKCE  ****  NAPĚTÍ  *** ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Já vám řeknu, co je problém značky. Ano, máme tu "dokonalý organismus, žádná lítost ani soucit." Jenže lidi mají techniku a zbraně a za drtivé většiny situací by střet musel dopadnout jasně ve prospěch lidí. A aby to tak nebylo a tvůrci mohli tuhle železnou krávu dojit donekonečna (přičemž si nevšimli, že jim nebohá stračena dávno chcípla), aniž by se pokusili zažité stereotypy značky a žánru vůbec někam skutečně posunout, tak jako se to odvážil udělat Cameron ve dvojce, nutí postavy dostávat se do čím dál nepravděpodobnějších, bizarnějších a hloupějších situací, kde buď zbraně nemají nebo je nemůžou (po většinu času) použít. Ano, jednou dvakrát se to dá pochopit, zvlášť když tvůrce tu situaci udělá alespoň trochu věrohodnou, ale pořád opakovat to samé? A v případě tohoto filmu "opakovat to samé" dostává skutečně zcela nový rozměr, ale k tomu se dostanu za chvíli. Teď svůj úvod zakončím pláčem nad nedostatkem kreativity a snahou přijít s něčím novým. "Proč přicházet s něčím novým, když to funguje?" mohou namítnout někteří. Ale podle mě nefunguje, nebo ne tak, jak by mohlo s tím zázemím, co mají filmaři k dispozici. Takže tolik úvodem a teď k Romulovi samotnému. Byl jsem předem připraven film komplet odstřelit ve stylu "eat this" desátníka Hickse, ale poctivě nutno přiznat, že až tak brutální likvidaci si Alvarezovo dílo nezaslouží. Ba dokonce musím přiznat, že ze začátku jsem byl i docela příjemně překvapen. Ne že bych si myslel, že konečně vidím rovnocenné pokračování kultovní jedničky a dvojky, ale když odpustím "sociálně kritický podtón" prvních pár minut "příběhu o pracující ženě diskriminované maskulinním prostředím" nebo co se mi to zase pokoušelo nabulíkovat, minimálně od startu na oběžnou dráhu to docela začalo budovat jakés takés napětí. Postavy sice byly ploché chodící věšáky na své role (ty budeš hlavní hrdinka, protože se staráš o nedopečené androidě, ty budeš první na řadě, ty budeš celkem sympatický kámoš, který to do ale konce nedotáhne, ty hajzl, kterému to víceméně budeme přát - víc charakteristiky postavy až do konce  - svého bytí na plátně - prakticky nedostanou), ale jakž takž se s nimi dalo ze začátku soucítit a navzdory pár nepochopitelným rozhodnutím to pořád bylo v rovině snesitelnosti. I první, a snad i druhý či třetí, střet s vesmírným šmejdem se pořád pohyboval v rovině akceptovatelného chaosu a strachu postav. Jenže pak už těch scenáristických zářezů začalo být trochu moc, navíc film nakládá s různými jevy (gravitace, stav beztíže, dekomprese, vetřelčí kyselina) tak, jak se mu zrovna hodí, tak například někdy unikající vzduch a tlak vytvoří doslova tornádo, jindy jen lehký poryv větérku (když se hlavní hrdinka nemá zrovna čeho chytit). Pak tu zase, po kolikáté už, máme to rozdělení postav dle pohlaví a rasy, aneb jak jsem pár let nazpět psal u Tichého místa, muž se sice může v kladném smyslu obětovat, ale nesmí být příliš akční, aby náhodou film nebyl obviněn z genderových stereotypů. Ano, první Vetřelec kdysi tehdejší stereotypy poněkud naboural, ale udělal tak zcela přirozeně, zatímco dneska se právě to "nabourávání" už dávno stalo stereotypem samo o sobě. Už mě to vážně nebaví. No, pak tu máme to, co jsem  nakousl už na začátku, Tedy, tak polovina filmu jsou doslova opsané a jen lehce variované scény ze všech předchozích dílů plus Alien Isolation. Je hezké, že celkový design a interface počítačů dodržuje jedničku (na druhou stranu to uploadování osobností androidů je novinka ne moc zapadající do univerza), ale vedle toho stačilo pár pomrknutí sem a tam a u toho se mělo skončit. Tohle bylo nad rámec tolerance, kdy je to pěkné připomenutí, a už se to přehouplo do roviny "jé, už zase, to je votrava". Čímž se hned dostáváme k dalšímu, film neví, kdy by měl skončit. Ještě tak ve dvou třetinách jsem v duchu hodnotil tak na tři, ale za ten natahovaný několikanásobný a hrozně přepálený konec (který navíc je naprosto nepřekvapivý, divák ví, co se bude dít), si to tak solidní hodnocení nezaslouží. A to pomíjím zase tu nelogičnost počínání "společnosti", např. proč hledají xenomorfa v trochách Nostroma (nepravděpodobné), proč si nezaletí na LV-426, kde je pořád loď s vejci? A ostatně, dozvíme se, jak WY po xenomorfovi baží, ale po 17 letech od událostí Romula, když na LV-426 založí Hadley's Hope, tak o xenomorfech nikdo nic neví, dokud se o dalších 20 let později nenajde Ripley. Jestli bych chtěl vyplňovat bílá místa v lore, zajímalo by mě spíš tohle. Takhle, není to katastrofa. Není to film, kde jsem si chtěl trhat vlasy hrůzou nad debilitou scénáře a postav jako zejména ve Scottových posledních dvou zářezech, ve čtyřce a částečně ve trojce, nelituju nijak ani času, který jsem tomu věnoval. Technicky a režijně je to poměrně solidní (přesto zase oceníte Camerona, který s mnohem omezenějšími technickými i finančními prostředky dokázal zahrát v milované dvojce mnohem lepší muziku) ani mě to nějak vysloveně nenaštvalo, jako třeba Prey (proti kterému je to vysloveně veledílo), ale stejně si povzdechnu, že jestli je tohle to nejlepší, co ze sebe v současné době značka vymáčkne, je lepší nechat ji na zaslouženém odpočinku. () (méně) (více)

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Výlet do známých vod, na který jsem se vydat moc nechtěl. Nevěřil jsem Fedemu Alvarezovi, že si poradí s legendou těchto rozměrů, nevěřil jsem žánrovému zasazení do ohlašovaného čistokrevného krváku, ale když se Scottově nepochopenému Covenantu před lety vysmáli kritici, diváci i tržby, asi nebylo jiné cesty. Jenže ono to funguje a kombinace moderního střihu se špinavou a olejem nemálo umaštěnou technikou je od první minuty dravá a na pohled krásná. Agresívnímu tvorovi se dává dostatečný prostor, lidská posádka dělá chyby jen pochopitelné a v klíčových okamžicích se umí rozhodnout nápaditě i logicky. Pomrkávání do minulosti je tolik, až jsem si lebedil při vědomí, že s trochou nadsázky sleduji Vetřelce 1.5. Nehledě na to, že se konečně, po letech čekání, kombinují linky těžící z klasické kvadrilogie i z mytologie Promethea, což je dárek, který jsem nečekal, že ještě někdy mohu dostat. Díky tomuhle obohacení tak Romulus opravdu není jen zábavný děs, není to vedlejší kapitola, bez které by se série obešla. Je to odměna těm, co to s Vetřelcem nikdy tak úplně nevzdali (a kteří dokážou vidět i dál, než za první zatáčku a nevadí jim, že si s nimi scénář pomocí ikonických hlášek trochu podvratně hraje). Hádky nad polarizující poslední kapitolou chápu, bez ní bych byl spokojenější, než jsem teď s ní. Na druhou stranu musím zatleskat odvaze, kterou o téměř třicet let dříve nemělo ani odvážné a žánrově i vizuálně rozkročené Vzkříšení. To, že výsledek takového experimentu nesplnil moje očekávání, už je můj boj. Všichni, kteří vnímají ságu jako celek a ne jen jako prostor pro věčnou (a dnes už opravdu nekonečně únavnou) hádku o to, který z prvních dvou dílů je lepší, by si takový boj měli zkusit taky. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Mám tu další kameňák do sbírky Andyho s pomalejšími obvody. Víte, jak by se mělo říkat nevlastnímu bratrovi Rain? Rain Man.. Konceptem to působí schizofrenně právě jako android, kterému mění tam a zpátky kontrolní čip. Odehrávajíc se mezi jedničkou a dvojkou tam chtěl mít Alvarez vše až po Covenant, ale zároveň nechtěl potlačit vlastní talent. Výsledek? Generičnost, která tu franšízu už jen týrá. Stejně tak Wallfischova hudba, co si půjčuje od Goldsmithe a Hornera, aby do toho náhle vrazila něco jak z romantického cajdáku. Hrozně se to tam všechno bije a teď nemyslím novodobou Vasquezovou s bezedným zásobníkem, ale spíše tu snahu zavděčit se všem včetně producentské korporace. On leccos vysvětluje fakt, že zatímco průměrný věk posádky lodi Nostromo byl 39,7 let, tady je to 24,4. Půlčík s tváří jak z PC hry a tělem politým 33% smetanou se do statistik pochopitelně nepočítá.. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Takýmto extrémne detinským spôsobom sa priživovať na značke "Alien", takto ju vyslovene znevážiť - to je na žalobu. Všetci čo v komentároch píšu, že toto je návrat k originálu, nebodaj pocta, by mali zájsť k nejakému bohovo drahému "špecialistovi", ktorý by sa zameral na ich duševné zdravie. TENTO extrémny paškvil pre teenagerov, nie len že nemá nič spoločné s kultovou záležitosťou zo 79, ale je naopak, vyslovene jeho urážkou. Som naozaj dosť znechutený, pričom Fede Alvarez znehodnotil niečo, čo sa mnohým jemu podobným z filmárskej brandže, roky rokúce "úspešne" darí pri projekte "Resident Evil". Musíte pochopiť, že Ja som človek zo staršej vekovej garnitúry, ktorý je "extrémnym" fanúšikom Votrelca, ktorý nemá problém si jednotku, dvojku, pustiť tak 3-4 krát do roka. Mňa ťažko ohúria nejaké bezduché postavy bez charizmy či osobnosti, ktoré sa správajú ako polo-inteligentne tvory. Zásadnou chybou ale je, že sa snaží zaujať čisto iba jednu jedinú vekovú kategóriu, pričom úplný záver a to silené prepojenie s "Prometheom" (ako nejaká pocta senseiovi- R. Scottovi), bolo už vyslovene na smiech. Keď spadla v kine "opona", hneď som sa pozeral na ľudí, ako sa tvária, no a to bol pohľad, ktorý hovoril absolútne za všetko. 90% z nich bolo totiž v mojej vekovej kategórii (ale aj starší) a mňa tak napadlo, v akých reálnych číslach by sa takýto snímok na ČSFD asi pohyboval, keby ho ohodnotili. Ako napísal "Adam Hencze" vo svojej recenzii pre "Pinbacker.cz": "(Romulus) nemá velké ambice – chce být žánrovkou a nepokouší se o nic myšlenkově náročného. Alvarez ale selhává i ve svém skromném cíli – nabízí jen bezuzdnou úlitbu fandům originálu s naleštěným zevnějškem a hloupým, laciným jádrem". Na záver len dodám, že Fede Alverez sa pre mňa osobne od tohto okamihu stáva len rádobým režisérom pre deti, čo potvrdil už pri remaku "Evil Dead", ktorý pri tej solídnej dávke hlúpoty, mal aspoň gule a bol dostatočne krvavím s množstvom dokonalých gore scén, avšak bohužiaľ, pútavý dej s nečakane znesiteľnou dávkou racionality s priam dokonalou atmosférou z "Don't Breathe" sa mu už preniesť nepodarilo. A mne tak pomaly ale isto dochádza, že Alvarez jednoducho nemá nato, aby ohúril široké (staršie) publikum, čo sa mu prakticky vypomstilo už pri počine "Girl in the Spider's Web", ktorý mal nadviazať na extrémne úspešný "The Girl with the Dragon Tattoo", v ktorom mal zachovať nejakú racionalitu, vážnosť námetu, zodpovednosť za intelektuálny vývoj príbehu, no zhorel jak fakľa. Prakticky rovnako, ako pri tomto pokuse, lebo Romulus, rozhodne nie je žiadna dospelácka záležitosť, "ačkoli, nýbrž, ponevač" - len bohapustou "Disneyovkou" bez duše a charizmy PRE DETI, ktorá v zásade vypálila ešte horšie, ako priemerný, miestami nudný "Prometheus" či naopak akčnejší "Covenant". Tragédia, medzi 2-tri, no mám fakt chuť ujebať JEDNU a následne sa tváriť, že som bol ešte milosrdný. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (21)

  • Když hrdinové vstupují v čase 29:33 na vesmírné stanici Renaissance, do centra výzkumu a vývoje společnosti Weyland-Yutani, tak na stěně visí obraz (29:47) od Michela Serre (1658–1733) „Radnice v Marseille během moru 1720–1722“ a je ve filmu komentován: „Stanice je rozdělena na dvě části: Romulus a Remus. Obě slouží našim snahám o zlepšení lidské role ve vesmíru. Nemoci jako mor byly totiž cenou za lidskou mobilitu – cestování. Výzkum na vetřelcích má tyto nemoci potírat a lidi vylepšit.“ (Cenobita)
  • I když je ve filmu využit hlas a tvář Iana Holma, který ztvárnil roli androida i v prvním díle, byl v době premiéry již 4 roky po smrti. Studio Disney k jeho návratu využilo CGI a umělou inteligenci. (vyfuk)
  • Režisér Fede Álvarez vyhledal pro práci na speciálních efektech tým, který pracoval na filmu Vetřelci (1986) od Jamese Camerona. Vše, co se dalo udělat pomocí reálných kulis, praktických efektů a miniatur tak bylo vytvořeno, aby byly práce na počítačových efektech co nejkratší. (NiWi)

Související novinky

Vetřelec sesadil Deadpoola z tržebního trůnu

Vetřelec sesadil Deadpoola z tržebního trůnu

19.08.2024

Dominance na tržebním vrcholu po spanilé krasojízdě končí. Nový hororový snímek Vetřelec: Romulus od Fede Alvareze (Smrt ve tmě), jenž pochválil i otec série Ridley Scott, překonal všechna očekávání… (více)

Třetí Na nože dostalo název a nabírá obsazení

Třetí Na nože dostalo název a nabírá obsazení

28.05.2024

Detektiv s výrazným jižanským přízvukem, Benoit Blanc, se vrací řešit nový podivuhodný případ... svůj zatím nejnebezpečnější. Jak už bylo dříve avizováno, z chválené detektivky Na nože režiséra Riana… (více)

Nový Predátor našel staronového režiséra

Nový Predátor našel staronového režiséra

10.02.2024

Když v létě roku 2022 dorazilo na streamovací služby Hulu a Disney+ akční sci-fi Predátor: Kořist v režii Dana Trachtenberga (Ulice Cloverfield 10), zaznamenal tento nejnovější příspěvek do… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama