Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V prosinci 1787 se z anglického přístavu Portsmouth vydala na dlouhou plavbu loď, jejíž jméno vešlo do dějin – Bounty. Její kapitán William Bligh (T. Howard) byl pověřen Britskou admiralitou odplout na Tahiti, tam naložit sazenice chlebovníku a převézt je do Karibiku, kde měly posloužit jako zdroj levné potravy pro černé otroky. Pokus zkrátit si cestu okolo Hornova mysu se nevydařil a po vysilující několikaměsíční plavbě tradiční trasou okolo mysu Dobré naděje loď dorazila na rajský ostrov Tahiti, aby se po naložení sazenic znovu vydala na dlouhou pouť. 28. dubna 1789 se část posádky pod vedením prvního důstojníka Fletchera Christiana (M. Brando) vzbouřila a nenáviděného Bligha a jeho stoupence vysadila do člunu na otevřené moře. Bounty se pak obrátila směrem k Tahiti, kde naložila zásoby a domorodé ženy. Vzbouřencům bylo jasné, že se nemohou nikdy vrátit do Anglie. Při hledání vhodného útočiště narazili na ostrov Pitcairn, který v té době nebyl zakreslen v mapách. Jejich potomci na ostrově žijí dodnes...Tato událost byla mnohokrát zpracována v literatuře, ve filmu, a dokonce jako muzikál. Výpravnou verzi z roku 1962 režíroval hollywoodský veterán Lewis Milestone (1895–1980) jako poslední snímek své kariéry. Do role Christiana obsadil jednu z tehdejších největších hereckých hvězd Marlona Branda (s nímž se často při natáčení dostával do sporů, což ho později vedlo ke známému výroku, že snímek by se spíš měl jmenovat „Vzpoura Marlona Branda"), a do úlohy Bligha významného anglického charakterního herce Trevora Howarda. Pro potřeby filmu byla v kanadských loděnicích v Lunenburgu postavena podle plánů z Muzea Britské admirality věrná replika trojstěžníku Bounty, dlouhá 36 metrů (téměř o 10 metrů delší než původní loď z důvodu větší pohyblivosti kamer při natáčení). Bylo to poprvé, kdy se pro potřeby filmařů postavila celá loď (obvykle se upravovala už existující plavidla) a její stavba pohltila 750 000 z tehdy rozmařilého rozpočtu 6 milionů dolarů. (Česká televize)

(více)

Recenze (118)

Aqualung 

všechny recenze uživatele

Koukám na to a maně se mi vybavují, tak jako obvykle, nápodobné, asociativní opusy. Krvavý příliv, Spartakus, Bílá velryba. Vážení má to společné meritum, a sice konflikt mezi jedincem a autoritou, charakterem a vůlí, inteligencí a tupostí, systémem a situační diferenciací, chcete-li dobrem a zlem. Zde startuje konflikt ze stupidního důvodu, krádeže sýra, kterou se námořník snaží setřást ze sebe a svalit na kapitána.Systém reprezentovaný kpt.Blighem se sváří s posádkou a jejím spontánním mluvčím Fletcherem Christianem. Ne, že by tento byl lidumil a altruista, je poživačný požitkář, nicméně je schopen nahlédnout potřeby lidí jemu podřízených a jednat podle toho. Do jeho jednání vstupuje kpt.Bligh jako slon do porcelánu a maří vše, oč se Christian snaží. Konflikt graduje a přesouvá se poznenáhlu ze služební do osobní roviny. Lidsky krásná epizoda na Tahiti ukazuje na čistotu v soužití s přírodou a drsný kontrast s životem v příkazovém systému. Je to o lidské živočišnosti a kráse, která se dře s příkazovou institucí královské lodi.....Koneckonců, co umí udělat ženská se skupinou mužů....Plyne z toho jediný závěr, a sice ženská je rozvracející element na lodi a v mužské společnosti vůbec. Ovšem svině zůstává sviní jednou provždy. A po vyplutí z Tahiti se ďábel zase projeví....Situace po smrti námořníka graduje ke vzpouře, tedy tomu nejhoršímu, co britské královské námořnictvo zná. Nicméně síla atmosféry při konečném dialogu mezi kpt. Blighem a F. Christianem před kapitánovým nasednutím do člunu ukazuje na pomíjivost a současně nepominutelnost síly charakteru a okamžiku. Parádní film. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Stále dosť mýtizované a relatívne monotónne, škoda, že celý konflikt okolo lode Bounty je rozvrhnutý na súboj vôle medzi Blighom a Fletcherom a ostatní tu plnia len úlohu nutného komparzu a nie jej parciálnu esenciu. Ale zaznamenal som istý posun oproti verzie s Gableom. Predsa len, isté výčitky svedomia, nerozhodnosť a ďalšie aspekty sú tu v očiach vedúceho vzbury rozvíjané aj vďaka dlhšej minutáži, ktorá Nordhoffov jazyk dokáže obratnejšie dešifrovať, avšak stále len akosi v základoch. ()

Reklama

pursulus 

všechny recenze uživatele

Loď Bounty a film.¬         Podávám shrnující stručnou zprávu o třech významných mnou shlédnutých provedeních vzpoury proti kapitánu Blighovi proběhlé r. 1789 na lodi britského královského námořnictva Bounty, kterými jsou (1) Vzpoura na lodi Bounty (1935), (2) Vzpoura na Bounty (1962) a (3) Bounty (1984).¬                 Provedení příběhu Bounty z r. 1935 je klasicky dobře zpracováno a skutečnosti, jak je zaznamenána v historických dokumentech, se drží na v jádru dobrodružné zpracování dosti věrně. Kapitán Bligh je vylíčen coby tyranský, nesmlouvavý a sobecký velitel a v protějšku k tomu je vzpoura vlastně ospravedlňována. Poznámka: Tomuto pojetí odpovídá i románové zpracování příběhu ve své době známým tlumočníkem románů do podoby pro děti a mládež, Vátězslavem Kocourkem, jehož "Vzpoura na lodi Bounty" vyšla v r. 1962 ve Státním nakladatelství dětské knihy v oblíbené řadě Knih odvahy a dobrodružství (KOD).¬                 Podobně, i když poněkud méně ploše, tomu je i v provedení z r. 1962, snímku už barevnému a natočenému i na panoramatický 70 mm formát. S přihlédnutím k rokům výroby vidím kvalitu obou "dobrodružných" provedení (r. 1935 i r. 1962) jako rovnocennou, starší zpracování má své "černobílé" kouzlo, mladší zase svůj "Technicolor".¬                 Naposled natočené provedení z r. 1984 se od obou starších dosti liší, a to jak ve způsobu zobrazování časového sledu událostí, tak i pojetím Blighta a vzniku vzpoury. Blíže pravdě je toto provedení nejméně ploché ze všech tří zmiňovaných, za což platí úbytkem na dobrodružnosti a posílením v dramatické oblasti. Znatelně lepší v obecné rovině toto provedení ale není, opět tedy jde o snímek dobře natočený a hodný chvály.¬                 Shrnuto, všechna tři provedení jsou v obecné rovině stejně kvalitní, dobrá. Pokud má na výběr, ať si divák vybere to z nich, které bude více seděti jeho povaze, zájmu, okamžité náladě či snad oblíbenosti herců… ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Scénář se docela drží skutečnosti, jen se ji snaží vnímat přes romantizující závoj. Tam, kde proti sobě stojí Brando a Howard, je film vynikající. Tahiti je pak zobrazeno jako sexuální ráj pro muže, kde se jenom tančí a souloží, a Marlon Brando získává princeznu. Závěrečná třetina bohužel trpí pokusem vmanipulovat Fletchera do škatulky romantického hrdiny devatenáctého století - rozpolcen mezi povinností a emocemi trpí a trpí. Střet reality a Hollywoodu prostě vždycky skřípe. Bounty to naštěstí vynahrazuje nádhernou výpravou. ()

conery1 

všechny recenze uživatele

Filmová delikatesa. Chcel som vidieť Branda na vrchole filmovej kariery. Nebol ozdobou tohoto filmu, film ako taký je ozdobou. Všetci herci sú skvelí, výprava fantastická, spracovanie bezchybné, scenár bez hluchého miesta. Že vraj dlhý film. Skončil, ani som sa nenazdal. Podľa môjho názoru ešte aspoň 30 min. Neodpustím si jeden príbeh. Za Ježišom prišiel veľmi bohatý muž a opýtal sa, ako sa dostane do božieho kráľovstva." Vzdaj sa všetkého bohatstva a pomáhaj chudobným " znela odpoveď. Boháč sklonil hlavu a odišiel. Nedokázal žiť bez svojho majetku. Dôstojník Fletcher Christian hlavu nesklonil. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (11)

  • Po dokončení natáčení filmu v roce 1962 byla filmová kopie lodi zrestaurována a sloužila jako výcviková loď. V roce 2012 byla však nenávratně zničena během bouře Sandy. (adams89)
  • Režisér Milestone vzpomínal, jak jej Brando během natáčení občas zcela ignoroval a sám poučoval kameramana (a dával mu gesty najevo) kdy má točit a kdy ne... (džanik)

Reklama

Reklama