Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
"Hej Snakeu, potřebujeme aby jsi šel do té věznice, našel prezidenta a do 24 hodin ho přivedl zpátky." "Najděte si nového prezidenta." V osmdesátkách byl Carpenter jednoznačně King. Na co šáhl, to se mu povedlo a z rukou mu přímo sálala tísnivá filmová atmosféra (což evokuje, že v 90´s nejspíš přišel o ruce). Útěk z N.Y. působí i po těch letech nebezpečně působivě a vedle drsňáka Plisskena (který toho ve filmu kromě chození/později belhání vlastně zase až tak moc nepředvede) je to právě úžasná atmosféra, která ho táhne nahoru. Ono, řekněme si to na rovinu, nápad s prezidentem je sice zajímavý, ale zbytek děje je řídký jako raní stolice a delší stopáž by taky určitě neuškodila. ()
Je to celkom dobrý akčný sci-fi film s Kurtom Russelom. Má dosť dobrý príbeh o svete blízkej budúcnosti, kde je oblasť Manhattan uzavreté miesto bez možnosti úteku a posielajú sa tam zločinci, pričom si žijú svojim životom, ale ked´ tam havaruje lietadlo s prezidentom, poslednou nádejou zostáva slávny zločinec, ktorý ho má nájsť a vyviesť. Spracovanie nie je zlé, ale nie som až tak spokojný. Film dokáže zaujať po celý čas a ani na okamih nenudí, ale má prekvapivo pomalé tempo a hlavne berie sa až zbytočne moc vážne, čo tu vôbec nesedí. Akcie je tu málo a moc na nezaujala. Ručnú akciu tvorí väčšinou zneškodnenie protivníka niekoľkými údermi, no to je po všetkých stránkach nezvládnuté, lepšie sú na tom prestrelky, ktoré sú dobre natočené, ale chýba im nejaký lepší moment alebo nápad. Herecké obsadenie je slušné, Kurt Russell sa tu skvelo hodí, lepšia voľba ma ani nenapadá, len škoda, že jeho postava je presne taká, ako aj celý film, teda zbytočne moc vážna a tu sa to vôbec nehodí. Ostatné postavy sú až na úplne nevhodného prezidenta bez väčších problémov. Réžia a technická stránka sú až na tú vážnosť perfektné, tu Carpentera chválim, film má výbornú atmosféru, veľmi dobré kulisy a slušné efekty, réžiu považujem za hlavný klad tohto filmu. Oceňujem aj hudbu, ktorá je pre tento typ filmu veľmi dobrá, ale je jej zbytočne moc, kedže hrá takmer neustále. Útek z New Yorku určite stojí za pozornosť, ale kvôli vážnosti a pomerne slabej akcii nemôžem hodnotiť lepšie. Viac mi sadla novšia verzia Útek z L.A. 64% ()
Velmi dobře vykreslený post-apokalyptický New York roku 1997. Kurt Russell jako Snake Plissken je dost cool a myslím, že se v roli dost vyřádil a stal se jednou z ikon americké sci-fi. Potěšil mě hlavně i Ernest Borgnine jako sympatický taxikář či Harry Dean Stanton jako Pliskenův kolega Brain. Útěk je velmi nápadité a atmosferické science fiction, vlastně jedno z mých nejoblíbenějších. Carpi se předvedl. ()
║Rozpočet $6miliónov║Tržby USA $25,244,626║Tržby Celosvetovo $39,800,000║ Opäť žiadna sláva od Johna Carpentera, natočil len nevýrazné béčko z nudným príbehom, kde sú ako tak slušné triky na tú dobu samozrejme a vytvorenie zázemia pre zničený - zdevastovaný Manhattan slúžiaci ako väzenie tiež spravilo svoje temné čaro, len škoda toho planého príbehu, ktorý fakt nemá čo ponúknuť. /40%/ ()
Další sci-fi nízkorozpočtová Carpenterovka po Temné hvězdě, kterou jsem měl tu čest vidět, se mi již zdobným písmem do srdéčka nezapsala. Pár bizarních šlehů, které upomenou na vtip onoho kosmického zmaru, se tu sice nachází, leč ne v úplně dostatečné míře. Prostředí rozpadlého New Yorku přeměněného na obří vězení, v němž vězni zvící neandrtálských punkerů a středověkých nájezdníků budují postiženou civilizaci, jež dokonce produkuje "umění", v němž se na ulici válí sesle lákající k "drsnému posezení" u ohýnku, též všudypřítomnému - to prostředí člověka uhrane. Napětí proložené pobaveným úšklebkem "Bože to je ale blbina", což je myšlenka, která napadne každého soudného člověka při vědomí, že jde o záchranu prezidenta USA z krimlu jménem New York předrsnělým jednookým mariňákem, který neumí mluvit jinak než... no jako tvrďák. Zápletka předznamenává i styl, který jakoby vypadl z oka first (či third) person střílečkám, jež se odehrávají v zanedbaných metropolích a dobře k němu sedí 80. šlágry. Silné ***. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Quentin Tarantino je velkým fanouškem snímku Útěk z New Yorku a jasně na něj odkazuje ve filmu Kill Bill (2003), kde se herečka Daryl Hannah objevuje s páskou přes oko. Kurt Russell si pak zahrál v dalším Tarantinově filmu Grindhouse: Auto Zabiják (2007), a to postavu kaskadéra. (ClintEastwood)
- Scény v nočnom meste boli natáčané v St. Louis po nedávnom zničujúcom požiari. (matt6)
Reklama