Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (393)
John Carpenter predostiera v podstate jeho klasické béčko s tradične deravým a debilným scenárom, hlúpymi dialógmi, jednoduchou hudbou a afektovanými hercami. A ako tradične všetko funguje. Carpenterovské synťáky pískajú do rytmu ultimatívneho Kurta Russella, ktorý okamžite stúpa do nebies akčného filmu. Hlavným mínusom je minimum akcie a plazenie sa pod potenciál, ktorý námet a postava Snakea Plisskena ponúka. No dialógy a herci sú tak dokonalo dementní, že nie je možné nebaviť sa. Takéto filmy sa už ale (bohužiaľ) netočia... ()
Prohodím zde jen pár slov co na tomhle filmu miluju.. atmosféra, nápad, SNAKE PLISKEN, hudba, děj, postavy.. kašlu na to prostě tenhle film je za mě bezchybnej. Na jednu stranu tak temnej a zajímavej a na druhou akční a zábavnej. Zničený New york - top, Carpenter exceloval jak v režii tak v hudbě.. nemám prostě co vytknout.. nemám. Tohle a LA patří mezi mé nejoblíbenější akční filmy. ()
1988-zločinnost v USA vzrostla o 400%..., 1991- vzniká policie spojených národů...., 1997 z New Yorku je nejstřeženější uzavřená věznice (cesta vede pouze tam, nikoliv zpět)... jeden prezident (D. Pleasence) velící (téměř) celé Americe, jeden „Vévoda“ (I. Hayes) velící té horší části (Manhattanu) a čtyřiadvacet hodin mající Snake resp.Plissken na prezidentovu resp. svoji záchranu. Čistokrevné B-čko jako řemen se všemy klady (i zápory), absencí (plnohodnotného) scénáře, za to s celou řadou kultovních scén (za všechny- ikonická- Lee Van Cleef na mostě), snovým hereckým obsazením, v čele s K. Russellem coby Plisskenem (nakonec jsem rád, že C. Eastwood odřekl) a typickým (pro tu dobu) synťákovým (minimalistickým) hudebním doprovodem linoucím se napříč celým snímkem. Byť osobně dávám (ve spolupráci s „panem nízkorozpočťákem“ J. Carpenterem) přednost (věčně žíznivému polárníkovi) Kurtovi s lahví J&B po ruce, než (válečnému veteránovi) s páskou přes oko, ručím vám za to (i s přihlédnutím k mizivému rozpočtu a s tím spojeným „porodním bolestem“), že si snímek nemůžete nezamilovat. Mě čapnul (za koule) přesně od momentu 19,18,17,....následně přikoval ke křeslu, udržel mě tam i při automobilové honičce (btw, takhle vytuněnou káru resp. světla jako má zdejší chief „Vévoda“ nepřehlédnete ani na noční (zasekané) D1-čce, za to vám ručím) a pustil až se závěrečným (ironickým) finále aneb konce, ty vždy (John) uměl. P.S. pusťte si bonusy (rozhovory, „film o filmu“) a ručím vám za to, že pod 80% nepůjdete. P.P.S. pánové, komu z vás se podaří (po celou dobu trvání snímku) koukat A. Barbeau do.... očí, ten má u mě láhev Tulamorky a karton doutníků grátis. Já to (ne)vydžel (ani) 0,5sec...... Zasloužený (časem prověřený) KULT. ()
„Nájdite si nového prezidenta.“ ÚTEK Z NEW YORKU teoreticky nie je príliš dobrý film. Scenár je v lepšom prípade priemer, herci sú síce fyzicky výrazní, ale o klasických výkonoch nemôže byť reč. Akčné scény sú drsné, ale je ich málo, film o nich skoro vôbec nie je a prejavuje sa na nich typicky mizerný carpenterovský (ne)rozpočet. Prečo teda až 4*? Pretože sa treba nechať unášať báječnou atmosférou 80. rokov, kedy sa rogalami pristávalo na mrakodrapoch, ženy sa s vami ihneď vyspali a v poslednej chvíli ste, ťažko zranení, zachránili prezidenta USA, hoci si to pravdepodobne nezaslúžil. A Kurt Russell. ()
"Hej Snakeu, potřebujeme aby jsi šel do té věznice, našel prezidenta a do 24 hodin ho přivedl zpátky." "Najděte si nového prezidenta." V osmdesátkách byl Carpenter jednoznačně King. Na co šáhl, to se mu povedlo a z rukou mu přímo sálala tísnivá filmová atmosféra (což evokuje, že v 90´s nejspíš přišel o ruce). Útěk z N.Y. působí i po těch letech nebezpečně působivě a vedle drsňáka Plisskena (který toho ve filmu kromě chození/později belhání vlastně zase až tak moc nepředvede) je to právě úžasná atmosféra, která ho táhne nahoru. Ono, řekněme si to na rovinu, nápad s prezidentem je sice zajímavý, ale zbytek děje je řídký jako raní stolice a delší stopáž by taky určitě neuškodila. ()
Galerie (130)
Photo © AVCO Embassy Pictures
![Útěk z New Yorku - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/273/166273154_383ad6.jpg)
Zajímavosti (35)
- Štúdio chcelo, aby Snakea Plisskena hral Tommy Lee Jones alebo Charles Bronson. John Carpenter odmietol Bronsona, pretože bol príliš starý. (matt6)
- Iba jediná scéna z filmu sa natáčala v New Yorku. Bola to scéna na Ostrove Slobody pod Sochou Slobody. Útek z New Yorku je prvý film, ktorého nakrúcanie povolili na Ostrove Slobody. (matt6)
- Ještě předtím, než roli Snakea odmítl Tommy Lee Jones a Charles Bronson, byla hlavní úloha neúspěšně nabídnuta Clintu Eastwoodovi, pro kterého byla napsána přímo na tělo. Právě proto ve filmu Kurt Russell chrlí tolik sarkastických hlášek, používá drsné vystupování a minimálně mluví. (ClintEastwood)
Reklama