Režie:
Richard LinklaterKamera:
Lee DanielHudba:
Fred FrithHrají:
Ethan Hawke, Julie Delpy, Andrea Eckert, Erni Mangold, Hans Weingartner, Peter Ily Huemer, Adam Goldberg, Richard Linklater, Paul Poet, John Sloss (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mladý Američan Jessie, který cestuje po Evropě, se ve vlaku z Budapešti do Vídně náhodou seznámí s francouzskou studentkou Celine. Cesta je dlouhá, Celine půvabná, a tak ji Jessie osloví a dají se do řeči. O několik hodin později si stále ještě povídají. Ač jsou každý jiný, mají si stále co říci a ani jeden z nich nechce, aby ta nečekaně kouzelná chvíle skončila. A když vlak dorazí do Vídně, přemluví Jesse dívku, aby odložila svou cestu do Paříže a vydala se s ním do ulic Vídně, kde jejich rozhovor pokračuje a přerůstá ve vášnivou romanci plnou krásných a pro oba nezapomenutelných chvil. Když pak přijde těžký čas rozloučení, slíbí si, že o půl roku později se znovu setkají. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (571)
Vynikající nenáročné romantické drama, které vás pohltí hlavně díky dlouhým a neobyčejným dialogům, které vás však provázejí po celý film a romantika v tom pravém slova smyslu na vás dolehne zřejmě až na úplném konci. Ovšem pověstná chemie mezi oběma hlavními představiteli funguje na výbornou....70% ()
Pro mě dost osobní film. Připomíná mi vlastní vlakové seznámení, já ale tehdy nebyl jako Jesse, vystoupil jsem a nechal neznámou, sympatickou cestující pokračovat v její cestě, čímž náš souznivý, dlouhý rozhovor skončil…a pokud se říká, že si skrz filmy plníme nerealizované sny, Před úsvitem je přesně ten případ. Ale přímo k němu. Vyzařuje přirozenost (snad krom gesta barmana), mládí, spontánnost, svobodu, nevyzrálost, nesmělost, lehké, nenápadné jiskření, nejisté, letmé pohledy („hudební box“), oťukávání a prchavost (i kouzlo) okamžiku. Dílo je to úsměvné (vedou „telefonní hovory“), příjemné, plné očekávání a všemožných emocí. Dialogy (zdánlivě) o ničem jsou parádní a člověk si přeje, aby nikdy neskončily. Čas kvapí, blíží se „deadline“, najednou je tu poslední pohled na Jesse, pak Celine…a s dalšími zhlédnutími mně u konce ani trochu nevadí, že „vím“…5* už takřka bez výhrad. „Poslední dobou přemýšlím…znáš někoho, kdo má šťastný vztah?“ - „Jasně, znám šťastné páry. Ale myslím, že si lžou.“ - „Jo. Lidé můžou žít celý život ve lži.“ ()
70%. Na tento film mam zvlastnu spomienku, kedze som videl najprv pokracovanie PRED SOUMRAKEM (2004) a to este k tomu v autobuse, kde sa v uplnom klude pozerat nedalo a okrem toho som vobec netusil, ze to bolo vlastne pokracovanie tohto filmu. Takze sklamanie z autobusu nudnymi obkecavackami som si vynahradil touto prvou castou, ktora sa mi zacala celkom pacit, aj ked niektore dialogy boli trosku nudne, ale ku koncu to zacalo byt dost zaujimave, hlavne ako sa zmieria Jesse a Celine so stale bliziacou sa rozluckou. Najviac sa mi pacila scena v restauracii, kde akoze hlavni hrdinovia improvizovane telefonovali s kamaratom(kou). Dnes sa tesim na opakovanie nenavidenej nudnej konverzacky Pred soumrakem, ktoru som spoznal v autobuse a kde su hrdinovia o 9 rokov starsi :-) ... 22.06.2010 _______ Ethan Hawke - (Jesse) +++ Julie Delpy - (Celine) +++ Andrea Eckert - (Žena vo vlaku) +++ Hanno Pöschl - (Manžel vo vlaku) +++ Hudba: Fred Frith +++ ()
Scénář: Richard Linklater, Kim Krizan .. Znáte to - někoho potkáte a už samotný první pohled slibuje mnohé. Proto, pokud je to možné začnete dialog a zbytek necháte jen tak vyplynout.. Ó, vy říkáte, že to neznáte? .. Tak tohle nebude film o (pro) Vás!! V oné chvíli, byť v pulzujícím velkoměstě, se vše kolem vás stává nepodstatným a jen si plně vychutnáváte ten krásný pocit krátkého štěstí, přívalu lásky a opojné radosti, kterou vám přináší přítomnost té druhé osoby. Ty dva limitoval jen čas a fakt, že každý žije na jiném kontinentu. Nikdo neví, co mu život přinese a je jen na každém z nás jak tyto příležitosti využije. Určitě ze života, o tom nepochybuji. Litovat nakonec můžete tak i tak, na druhou stranu, ta možnost získat neopakovatelné, nenahraditelné vzpomínky a možná mnohem, mnohem víc ... je smutné to nezkusit a nezažít! ()
Mladý kluk dobrodruh potká pohlednou dívku a impulzivně spolu stráví noc, je to krásné, nebo je to rutina, od romantického filmu očekávaná? Myslím, že více než obvykle zde záleží na tom, co do filmu divák vloží a co od něj chce přijmout. Romantická duše + sebeprojekce = jasný úspěch, jeden dlouhý dialog Před úsvitem se bude zdát kouzelný, milý, něžný a přitom zdánlivě normální a nenucený. Na druhou stranu cynismus + nadměrné zapojení racionální poloviny mozku = obyčejná romantická fabulace, v dialozích není nic transcendentního, z filmu není co si odnést. Osobně mi úlisné vzezření Ethana Hawke nebylo příliš sympatické a nejen proto se příkláním k druhé variantě. 6/10 ()
Galerie (21)
Zajímavosti (16)
- Na konci filmu Jesse poznamená, že je 16. června. Stejné datum je použito v knize Ulysses od Jamese Joyce, která vypráví o Leopoldu Bloomovi a jeho jednodenní cestě po Dublinu. (HellFire)
- Na MFF v Berlíně vynesl snímek režisérovi Richardu Linklaterovi Stříbrného medvěda. (Rodriguez)
- Ve scéně, kdy si Jesse stěžuje, že věstkyně nikdy neříkají pravdu, cituje téměř přesně z knihy The Circus of Dr. Lao od Charlese G. Finneyho. (HellFire)
Reklama