Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (960)
(1001) -"Man, I don't know any Rwandans." -"You don't know the guy in the trunk, either." Bez chuti. Bez zápachu. O čem to bylo? Pamatuji si kamennou tvář Toma Cruise. Pamatuji si také, že ji mívá i ve filmech, kde nehraje kamenné lidi. Proti své vůli vzdělán. Kdo - divák, drožkař. Noční město? Noční můra. ()
Michael Mann holt umí, jeho decentně i precizně zrežírovaný Collateral rozhodně není běžný thriller, kecá se v něm více než dost a to je jen dobře, když to má úroveň. Ať mi nikdo netvrdí, že úvod byl příliš vlažný, neboť já si ty dialogy skvělě užíval (viz "How many cabbies get you into an argument to save you money? There were two of us. I had to kill the other one. I don't like competition."). Tom Cruise také zabodoval, roli chladného, profesionálního zabijáka zvládl na jedničku a jeho prošedivělý, ale stále šarmantní look mu dodává na stylu i originalitě (a rozhodně by nemohl být zaměněn za Van Damma)... Gradování je výtečné a celé to působí relativně komorním a uvěřitelným dojmem, jen ten závěr se trochu vymyká. 9/10 ()
Velezkušený režisér Michael Mann dobře ví, že kombinace horizontálních a vertikálních záběrů shora se nejlépe hodí k charakteru městského urbanismu, který tak bravurně reprezentuje právě akční thriller Collateral. Jak je u Manna zvykem, staví celý film na bipolárním modelu dvou hlavních postav (model známý z Nelítostného souboje atd.), které svede osud či náhoda dohromady a kteří pak tvoří kostru děje. Jejich vztah (jako v každém Mannově filmu) záhy přeroste v cosi hlubšího a zásadnějšího, což je asi největší devizou všech jeho snímků, které pak stojí v ostrém kontrastu s bezduchou většinou filmů akčního žánru. Nejenom střet dvou odlišných světů (cynicky pragmatický morální relativista versus sympaticky naivní idealista), ale i výstižně předvedená anonymní strnulost spícího Los Angeles, megapole, v němž má člověk skutečně tak bezvýznamné postavení, že jeho smrt se v běhu města absolutně nijak neprojeví... Tohle civilizační odcizení městského způsobu života (o němž mluví postava nájemného vraha Vincenta) vnímám jako ústřední myšlenkovou osu filmu... Podobné filmy: Nelítostný souboj, Ronin, Dějiny násilí ()
Skvělé, ale od pětihvězdičkového hodnocení tenhle film dělí až příliš veliké logické díry ve scenáři (nevyužité Jamieho šance utéct, rozhovor v baru o Milesu Davisovi, kdy Foxx se zájmem naslouchá a tváří se, jako by zrovna neprožíval jednu z nejpernějších chvil svého života, nepochopitelná nepřítomnost policie u státní zástupkyně...). Na druhou stranu jistá Mannova režie dokázala umně skloubit psychologické a akční prvky, výhrou je použitá digitální kamera a "ksicht" celého filmu (obraz Los Angeles plného světel, hra barev) je velmi působivý a při kvalitní projekci ho divák docení, řečem o rušivosti kamery nevěřte :o). Cruisův cool drsňák je uvěřitelný, přesto malinko místama přehrává a opět si občas neodpustí ty své x-krát viděné grimasy. Hvězdou filmu je tak pro mně znamenitý Jamie Foxx, který mně už před lety velmi zaujal ve Stoneově Any Given Sunday a řekl bych, že o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme. ()
S tím digitálem tu jde Mann na hranu a scénář si dovedu představit výrazně napínavější, bez zbytečné a předvídatelně zakončené paralelní linky s policejním pátráním, zato soustředěný do auta a na filozofující dialogy, ale i tak je to solidní thriller z ranku filmů o dvou cizincích sbližujících se během jedné noci. Cruise vynikající. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (48)
- Vincent (Tom Cruise) používá pistoli Heckler & Koch USP45 ráže .45 ACP, která má zásobník na 12 nábojů, avšak během přestřelky v klubu Fever z ní Vincent vystřelí celkem 17krát, než přebije. (Rimland)
- Téměř 80 % filmu se natáčelo digitální kamerou, protože režisér chtěl co nejvěrněji zachytit noční atmosféru. (imro)
- Aby se lépe vžili do svých rolí, napsal režisér Michael Mann pro oba hlavní představitele jejich fiktivní život. (HellFire)
Reklama