Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (962)
Cruisovi prý scientologická církev pomáhala pochopit některé postavy: třeba právě osobnost chladnokrevného nájemného vraha Vincenta. Hvězdný herec měl studovat práce na téma asociálního chování. Intelektuál Michael Mann zase trochu přerežírovává, na škodu to ale dle mého není. Své nápady vnesl do města andělů, které tepe vlastním životem a ve kterém do jednoho z taxíků sedne zdvořilý pracháč s šedými vlasy. Řídí ho černoch, který tvrdí, že je to jen dočasná práce, a marně sní o vlastním byznysu. A má tu smůlu, že onen chlapík má bouchačku a potřebuje ze světa sprovodit pět životů. A na seznamu je možná i někdo, na kom taxikáři začalo záležet. Atmosféru obřího mraveniště velkoměsta zachytil Mann dokonale. Už jen sledovat taxík, který projíždí před zářícími neony a hraje u toho nějaká fajn skladba, je solidní zážitek. A Vincent, který nemá problém ušpinit si ruce a který nelichotivě mluví o svém otci (i Cruise měl komplikovaný vztah k tátovi), je příjemně umírněný a mrazivý, což je zásluha slavné star, která se vzdala svým typickým manýrů a projevů. Obyčejný hrdina Jamie Foxx je zase dokonale vyděšený i dokonale rozhodný. Fajn jsou i vedlejší herci (Ruffalo a Bardem především). Největší hvězdou je ale pro mě režisér: s atmosférou pracuje náramně, jeho akce je netradiční, má švih, má nápad, natáčení na vysoce kvalitní video bylo velmi dobrým tahem. Zatímco Vincent občas filosofuje (rozuměj plácá) o ničem, pár přešlapů nabídne i taxikář Max (třeba jeho úprk z nemocnice, čímž vlastně ohrožuje vlastní matku). Přesto si takhle nějak představuju špičkový thriller. Opojné, atmosférické, mannovské. ()
Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()
"Chlápek vleze v L.A. do metra a zemře. Myslíš, že si toho někdo všimne?" Neboj Tome, já si všimnul. Výborný thriller, kterému k dokonalosti chybí opravdové minimum. Přestřelka na diskotéce je chuťovka. Javier Bardem i na malém prostoru dokázal jakým vynikajícím a přesvědčivým "monstrem" umí být. Michael Mann si opět vyhrál s digitální kamerou a dokázal že mě ještě nikdy žádným filmem nezklamal. 85% ()
Max je vodičom taxíku, ktorý sníva svoj veľký sen. Mať vlastnú, luxusnú autodopravu. Jedného dňa zoberie na "palubu" elegantného gentlemana, ktorý si jeho služby prenajme na celú noc. Napriek tomu, že je to proti predpisom, Max vďaka zvýšenému prísľubu finančnej odmeny, ponuku príma. Maxa čaká noc na ktorú len tak ľahko nezabudne. Vďaka hereckému obsadeniu, originálne zamotanému príbehu, veľmi slušný, no zároveň ťažko uveriteľný thriller. Nemyslím si totiž, že by nájomný vrah zrovna takto komplikovane riešil svoje objednávky. Tak isto správanie taxikára miestami postrádalo logiku. Záver čiastočne vynahrádza negatívne dojmy zo snímku, čo ma núti prihodiť o jednu ★ navyše. ()
Výborně natočený thriller o tom, jak pár "osudových" rozhodnutí způsobí prožití několika nejrušnějších hodin v životě Los Angeleského taxikáře.... Moc se mi líbila Mannova režie, záběry nočního města jak z taxíku, tak ze vzduchu, výborný byl Foxx, skvělý Cruise, pěkná muzika a úžasná scéna s kojoty na ulici.... Pár významných děr ve scénáři mi ovšem nedovolí dát plné hodnocení - škoda. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (48)
- Michael Mann chtěl, aby Vincent byl někdo, kdo dokáže přijít a odejít aniž by si ho kdokoli všiml nebo si ho zapamatoval. Tom Cruise se tedy připravoval na roli i tím, že na přeplněném losangeleském trhu doručoval zásilky FedExu tak, aby ho pokud možno nikdo nepoznal. (Specs)
- Na režisérskou stoličku mohli usednout i Spike Lee, Martin Scorsese či Steven Spielberg. Zájem měl i slavný kameraman Janusz Kamiński. (imro)
- Pozorní diváci najdou ve scéně, kdy Vincent (Tom Cruise) a Max (Jamie Foxx) navštíví Maxovu matku v nemocnici, odkaz na slavného Taxikáře (1976) Martina Scorseseho. (imro)
Reklama