Režie:
Jan de BontScénář:
Graham YostKamera:
Andrzej BartkowiakHudba:
Mark MancinaHrají:
Keanu Reeves, Sandra Bullock, Dennis Hopper, Joe Morton, Jeff Daniels, Glenn Plummer, Richard Lineback, Beau Starr, John Capodice, Richard Schiff, Beth Grant (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Ve výškové budově je surově zavražděn noční hlídač a vzápětí vybuchne bomba, která zničí výtahová lana. Celkem osmnáct cestujících zůstává uvězněno ve výtahu, který prudce padá dolů, než ho zastaví silné brzdy. Ale i ty hodlá atentátník odstřelit, pokud nedostane tři miliony dolarů. Do akce jsou nasazeni špičkoví losangelští policisté Jack Traven a jeho přítel Harry. Při riskantní a nebezpečné akci se jim podaří dostat cestující z výtahu, atentátník se ale zmocní Harryho a vyhrožuje jeho zabitím, jestliže nedostane peníze. Jack se odhodlá k akci, svého přítele postřelí na noze a ten atentátníkovi unikne ze sevření. Šílenec však uteče… Oba policisté jsou vyznamenáni za odvahu a večer společně oslavují. Zejména Harry je poněkud společensky unavený. Druhý den dostane Jack zprávu, že byl unesen autobus, na němž je připevněna bomba. Přihlásí se i atentátník: o své peníze rozhodně nechce přijít. Zatímco Jack jde do akce přímo, Harry je s ním ve spojení a řídí operace. Jack se dostane do autobusu, kde ve zmatku vystřelí jakýsi muž, který si myslí, že jde policie po něm. Bob, řidič autobusu, je těžce zraněn a za volant usedá jedna z cestujících, studentka Annie. Autobus se podle pokynů atentátníka nesmí dostat pod určitou rychlost, jinak nálož vybuchne... Jackovi se nejprve podaří vyjednat, aby byl z autobusu vysazen zraněný Bob. Pak se v panice snaží vystoupit další cestující, starší žena, je ale usmrcena. Jak se zdá, atentátník vše pozorně sleduje díky přímým záběrům vrtulníků, které celou akci přenášejí. Brzy se ukáže, že na dálnici, kam autobus míří, je patnáctimetrová díra... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (629)
Jeden z nejzběsilejších režijních debutů 90. let. Řemesla dobře znalý Jan De Bont se nepouští do žádného složitého vyprávění, nenimrá se v psychologii a motivacích, minulost postav a vztahy mezi nimi zohledňuje jen minimálně. Od prvních do posledních minut (v tomto případě bez nadsázky nebo přehánění) se řídí plnou rychlostí vpřed. V podstatě přitom jen velmi šikovně spojil tři akční sekvence, které variují stejné, v základě krystalicky béčkové schéma – lidé se snaží ve zdraví dostat z rychle se pohybujícího objektu (výtah, autobus, metro). Sázky stoupají (na postavách nám záleží stále víc), rychlost je zvyšována (snižována z logiky věci ani být nemůže) a bezprostředně po překonání jedné překážky se objevuje další, horší té předchozí. Keanu Reeves a Sandra Bullock jsou oba sympatičtí a skvěle sladěni, Dennis Hopper předvádí jednoho ze svých nejlibovějších psychopatických zmrdů a trochu do počtu tu je akorát Jeff Daniels, na jehož postavu zřejmě zapomenete dřív, než naběhnou závěrečné titulky. Natáčení převážně v autentickém prostředí, jen s minimální výpomocí CGI (skok daleký), miniatur (vykolejení metra) a zadní projekce (bitka na střeše vlaku) filmu hodně prospělo a řekl bych, že i po mnoha dalších letech dokáže zvýšit hladinu adrenalinu spolehlivěji než nynější akce, natáčené převážně před modrým/zeleným pozadím. Přes zdání jednoduchosti jde o jeden z nejlépe zkonstruovaných akčních filmů deváté dekády, s průběžně stupňovaným napětím a nepolevujícím tempem. Z filmů mého dětství jeden z těch, k jejichž opakovanému sledování se hrdě hlásím. 90% Zajímavé komentáře: Oskar, tron, choze, dopita ()
Jo první díl, to je ten spravnej akční nářez. Sice je pravda, že chvílema je to možná až přehnaný a že z Keanu Reevse udělali až moc velkýho akčního hrdinu, ale to se dá lehce odpustit, když se v podstatě za celou dobu filmu nenudíte. Je to dáno hlavně tím, že od začátku do konce jsou jen akční scény, nic jinýho se snad ani nenajde, takže o nějakých hluchých místech tady nemůže být ani řeč. jediný co se dá filmu vyčíst je pěkně natáhnutej konec, bohatě by postačila autobusová pasáž, dál už se v tom neměli vrtat, bohužel stalo se a tak musim hvězdičku ubrat a nic na tom nezmění ani perfektní záporák Dennis Hopper. ()
Ze začátku jsem si říkal, že to bude normální průměrný akčňák. Už jen podle lehkého obrysu děje. V autobude je bomba a jestli zpomalí, vybuchne. Naštěstí jsem se spletl, jelikož, právě díky výbornému scénáři, který ukrývá naprosto skvělou výstavbu děje, jenž obsahuje akci, dějové zvraty, romantiku a akci :) jsem byl naprosto upoután ke křeslu a nechával jsem se unášet fascinujícím nebojím se říct dobrodružstvím. Tenkrát notně mladý Keanu Reeves na mě zapůsobil tak moc, že jsem pak sháněl zásadně filmy s ním, Dennis Hopper nezklamal stejně jako Jeff Daniels. No a Sandru B. beru jako bonus. Prostě tenhle film se stal klasikou akčních filmů a ani po několikátém shlédnutí neomrzí. ()
4 důvody, proč bylo rozumné dopřát si tuhle legrační roadmovie: 1. Keanu Reeves zachraňuje svět s bezelstným výrazem plachého kolouška, kterého si okamžitě toužíte pořídit domů. 2. V Harrym Potterovi létá Ford Anglia, ale tady si to vzduchem suverénně plachtí poloobsazený autobus. V některých amerických městech zjevně neplatí fyzikální zákony ale ...3. Zato funguje chemie. Dokonce i zcela nereaktivní Sandra Bullock se vzmůže na svůdný pohled a kroutění...volantem:) Není divu-viz bod č.1...A za čtvrté: Počet akčních filmů, které jsem viděla, dosáhl deseti. Mám splněno:) ()
I přes všechny nelogičnosti, o kterých by se dalo dlouho diskutovat, vám Speed nedá vydechnout. Myslím, že je tolik nabitá akcí a napětím, že na nějaké přemýšlení moc času nezbude. Vše je rychlé a mám pocit, že se z charakterů na tento typ snímku vytěžilo dost a taky by dost nudilo, kdyby tomu bylo jinak. Dennis Hopper je sice dědek, ale jeho roli jsem mu věřil a připadal mi skvělý, i když to byl vlastně zpropadený hajzl. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (79)
- 20th Century Fox původně nesouhlasilo s obsazením Keanu Reevese (Jack), protože chtělo do hlavní role větší hvězdu, ale Jan de Bont odmítl natáčet s kýmkoliv jiným. Studio na obsazení Keanu Reevese přistoupilo až dva týdny před začátkem natáčení. (Ai.ma)
- Pro režiséra Jana de Bonta bylo velmi důležité, aby cestující v autobuse odráželi multikulturní identitu Los Angeles a aby jejich herci skutečně vypadali jako lidé, na které se můžete podívat při ranní cestě do práce a vidět je, jak si čtou noviny, popíjejí kávu, dívají se z okna a začínají svůj den. (Narcis)
- Režie byla nabídnuta Rennymu Harlinovi a Quentinu Tarantinovi, ale oba odmítli. Tarantino později film označil za jeden ze svých dvaceti nejoblíbenějších filmů natočených po roce 1992. (Ai.ma)
Reklama