Režie:
David CronenbergScénář:
Josh OlsonKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Ashton Holmes, Peter MacNeill, Stephen McHattie, Greg Bryk, Kyle Schmid, Aidan Devine, Morgan Kelly (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Majitel malého bistra Tom Stall si poklidně žije se svou manželkou, právničkou Edie, a jejich dvěma dětmi na malém městě Millbrook ve státě Indiana. Jediná noc však navždy změní jejich životy. Tom se stane mediálním hrdinou poté, co zneškodní dva brutální vrahy, kteří přepadli jeho podnik. Snaží se vrátit zpět ke svému obyčejnému životu, ale marně. Náhlá sláva přitahuje nežádoucí pozornost okolního světa a přivádí k němu záhadného muže Carla, který tvrdí, že Tom není tím, za koho se vydává. Vztah jeho rodiny je vystaven zkoušce a oni jsou najednou nuceni řešit vzájemné vztahy, které se pod vlivem okolností začnou pomalu hroutit. Tom si je vědom toho, že musí bojovat nejen o svůj život, ale i o život své rodiny. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (728)
Zajímavý snímek mistra podivností. Snímek o snaze změnit svůj život, osud i povahu. Bohužel je od začátku hodně věcích jasných a jen režisér si sám před sebou schovává pravdu, aby nám jí po té řekl, ale my nebyli překvapeni(protože jsme an to už přišli bez něj). Film je výrazný svým realistickým poddáním, kritikou doby, ale i hereckým výkonem Aragorna Mortensena. ()
Zvláštní film. Velice úsporně zrežírované psychologické drama, které vás téměř devadesát minut navnaďuje na naprosto úžasnou pointu, která se nakonec nekoná, což je vlastně dobře, neboť by zbytečně odváděla pozornost od hlavního tématu – jak člověka, potažmo společnost mění násilí? Není pravda, že hlavní příběh se začíná odvíjet od oné zásadní události v bistru, začíná se odvíjet od prvních minut. Právě asymetrie Tomova poklidného života před „událostí“ a po „události“ je na filmu nejvíce fascinující. Nemění se však jenom Tom – hlavní aktér, ale i jeho rodina. Dějiny násilí jsou promyšlenou studií násilnické mysli, přičemž je lze vnímat dvojím odlišným způsobem – metaforicky a racionalisticky. Cronenbergh režíruje skutečně neuvěřitelně střídmě, scény brutálního násilí a explicitního sexu si šetří jen pro ty nejzásadnější momenty, aby vše zapadalo do jeho tak jednoduše, tak složitě strukturované mozaiky. Vrcholnou scénou filmu je posledních zhruba 5 minut, kdy nikdo neřekne ani slovo, ale my přímo cítíme, co kdo zrovna prožívá, čím prochází. Skvělé jsou pak také herecké výkony – hlavně vedlejších herců, kteří jistí místy nejistého Mortensena. Maria Bello předvádí emočně podobně vypjatý výkon jako Naomi Watts v 21 gramech, Ed Harris svým děsivým charismatem prostoupil celý film (i když se celkem objevuje asi jenom deset minut) a role Williama Hurta je natolik malá a natolik dobře napsaná, že si jej určitě zapamatujete nejlépe. Jak jsem napsal, je to zvláštní film, nebude vyhovovat každému, ale pokud dokážete ocenit díla, kde nabitá brokovnice nemusí nutně symbolizovat nabitou brokovnici a pokud jste Dějiny ještě neviděli, máte se nač těšit. 85% Zajímavé komentáře: Marius, k212, Nick Tow, d-fens. Othello ()
Nenápadné posuny v tvárach, o ktoré sa tu hrá, dávajú veľa vyniknúť hercom, ktorí sú pod Cronenbergovým vedením bez výnimky výborní, čo vďaka bohu platí aj o Mortensenovi (zvlášť keď zakrvavený objíma svojho syna s výrazom Terminátora) ako o Edovi Harrisovi (keď by sa vám motal okolo baráku, asi by ste rýchlo vymenili dvere za pancierované). Výborná je aj Maria Bello, ale bezkonkurenčnou nezabudnuteľnosťou vás omámi hlavne William Hurt ako šialený a prehnane srandovný protivník No. 1. Aj vďaka nemu sa Cronenbergovi podarilo vyšperkovať svoj film parádnym a neskutočne čierno-humorným finále. A vzhľadom k tomu, že aj všetka "akcia" je natočená prehľadne a v kontexte Cronenbergovho štýlu nečakane efektne, nezostáva mi než dať plný počet hviezdičiek. ()
Cronenberg se vyhýbá jakémukoli rodinnému klišé a otěže celého, byť v podstatě jednoduchého filmu, má pevně ve svých rukou. Je zde jasně patrná jeho až úchylná zvrhlost v krvi a brutalitě, neboť takhle surová akce se skutečně nevidí v každém druhém snímku. Detailní průstřel hlavy, či rozbitého obličeje tak uvidíme hned několikrát. Stejně tak zmrzačený Ed Harris určitě diváka nenechá chladným. Mortensen je překvapivě vcelku věrohodný a akční kousky zvládá bravurně a uvěřitelně. Maria Bello je zde rovněž ke koukání, avšak svou roli z ER netrumfla. Oscarovou nominaci pro Hurta však naprosto nechápu. Jinak ale v podstatě stále stejný Cronenberg. Jiný a tolik se lišící od většiny ostatních. ()
Viggo sa začína po 'Prsteňoch' konečne filmovo rozpínať a chopil sa (zatiaľ) životnej role. Tú mu ponúkol mnou už takmer odpísaný Cronenberg, ktorý sa v tomto snímku ozaj neserie a natočili úchvatný snímok! Veľmi nevšedný pohľad na mafiánske podsvetie, doteraz neopísaný, alebo aspoň nie podobne s takou dávkou filmariny! Pre mňa jeden z filmov roka. 100%. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (22)
- 32-milionová komiksová adaptace vydělala během úvodního víkendu (23. – 25. 9. 2005) ve 14 severoamerických kinech 515 992 dolarů. Později se však dočkala širšího nasazení a po měsíci promítání se výdělek vyšplhal na 26,3 mil. dolarů. (imro)
- Mickův příběh o jeho přítelkyni, která ho bodla kusem rozbitého zrcadla, je zážitkem samotného režiséra. Během natáčení snímku Shivers (1975) ho totiž herečka Lynn Lowry bodla do zad vidličkou. (imro)
- Gangstri mali byť pôvodne Taliani. Po obsadení Williama Hurta a Eda Harrisa sa ale režisér David Cronenberg rozhodol zmeniť ich národnosť na írsku. (Arsenal83)
Reklama