Režie:
Brian De PalmaScénář:
Brian De PalmaKamera:
Jonathon CliffHrají:
Izzy Diaz, Rob Devaney, Patrick Carroll, Kel O'Neill, Daniel Stewart Sherman, Ty Jones, Mike Figueroa, Ohad Knoller, Zahra Zubaidi, Francois Caillaud (více)Obsahy(2)
První obětí války bývá obvykle pravda. Stejně jako vietnamský konflikt v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století, tak i současné působení amerických vojáků v Iráku a Afghánistánu budí kontroverzní reakce. Filmová produkce hollywoodských studií a nezávislých tvůrců se ožehavé tematice začíná po počátečním váhání stále častěji a také výmluvněji věnovat, jak o tom např. svědčí nedávné oscarové vavříny pro drama z násilím sužovaného Bagdádu Smrt čeká všude (2008; režie Kathryn Bigelowová). Snímek Zredigováno (2007) natočil známý americký režisér Brian De Palma podle skutečného incidentu, s jehož podrobnostmi se seznámil na internetu. Provedl nezbytné úpravy, aby se vyhnul možným právním důsledkům, a ve spolupráci s málo známými herci realizoval působivý příběh americké jednotky, v němž se prolíná několik zdrojů, tvořících dohromady jednolitý obraz násilí, plodícího další násilí. Jako v bludném kruhu sledujeme nesmyslnou smrt těhotné Iráčanky na kontrolním stanovišti, nevinné oběti nastražených bomb, znásilnění patnáctileté dívky a vyvraždění její rodiny, odvetný únos a popravu amerického vojáka. De Palma, proslulý svým okázalým režijním rukopisem, události neukazuje jako v konvenčním dramatu, ale skládá je dohromady z videodeníku jednoho z vojáků, reportážních záběrů místní televize, záznamů bezpečnostních kamer a dokonce z výseků fiktivního francouzského dokumentu. Film nenabízí žádná řešení, jen upozorňuje na to, co se tu děje. A není to nic veselého. Snímek, který upomíná na starší De Palmovo dílo Oběti války (1989), byl vyznamenán Cenou za režii na MFF v Benátkách. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (175)
Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. De Palma to určitě dobře myslel, ale nízkorozpočťák Redacted je ve výsledku jen nepříliš emocionální, s ničím novým či zajímavým přicházející hraný dokument, inspirovaný skutečnými událostmi. Bojím se, že to, s čím si režisér a scénárista lámal hlavu nejvíc, byla volba zdrojů obrazu - někdy je to videokamera vojáka, tu francouzský dokument, vysílání televizní stanice, video z internetu atd. Závažné téma ještě zdaleka nedělá závažný a dobrý film. 50% /DVD screener/ ()
Palčivých otázek se dotýká na digitální kameru natočený snímek Briana De Palmy, resumován jako naprosté pohrdání lidským životem. Výsledkem je MINIMÁLNĚ zajímavý pohled na nesmyslnost celého iráckého konfliktu, který je často i svědkem krvavých omylů a rozporuplného chování amerických jednotek (muž v autě spěchá s těhotnou ženou do nemocnice, nedbá příkazů amerických vojáků k zastavení a následný masakr si vyžádá smrt nejen ženy, ale i nenarozeného dítěte). A výsledek? Násilí plodí násilí. I přes kratičkou délku se ale u mne minul účinkem. ()
Cinepur Choice 07 - De Palma mě polil napalmem. Jakkoli může Redigováno připomínat dokumentární rekonstrukci (s občasnými odklony - francouzský dokumentární film, internetové klipy, průmyslové kamery či zpravodajské a televizní reportáže), stále je to pouze vykonstruovaná "paradokumentání" syntéza výše uvedeného s určitou dávkou patosu. De Palma se snažil o čistou autenticitu, poněkud se to ovšem minulo účinkem. Přesto se ve výsledku jedná o otevřenou a naléhavou výpověď k tématu, které je celosvětově velmi choulostivé a často diskutované. Jak ve filmu jeden z vojáků trefně poznamenal: "Já jsem tu vlastně neměl být." Nikdo z nich tu neměl být. Irácká invaze je totiž dle mého jeden velký omyl. ()
Tak takhle tvrdou a ostrou podivanou s nazorem a tolika otazkama jsem necekal. Jedna z nejkomplexnejsich (formalne i obsahove) vypovedi o Iraku, obzalob valky v Iraku a zaroven obhajob medii, kterou jsem kdy videl. Podivana snad jeste tvrdsi, nez byly Obeti valky. Z tehle filmu mam husi kuzi od zhnuseni. ()
Brian De Palma si největší tvůrčí úspěch prožil v 80.-90. letech, kdy natočil několik kultovních gangsterek, skládal poctu Alfredu Hitchcockovi v tajemných thrillerech a natočil jeden z legendárních a působivých pohledů na válku ve Vietnamu "Oběti války". A právě na "Oběti války" jsem si při sledování tohoto snímku vzpomněl. I zde vidíme válkou unavené a zničené vojáky, kteří každý den přicházejí o své končetiny nebo kamarády a které toto peklo svede na temnou stranu lidské důstojnosti a udělají to, na co by v běžném životě neměli žaludek. I přes pokus o autentičnost, mě však film prakticky ničím nezaujal a většina hereckých výkonů mě vážně iritovala. Od tvůrce De Palmova formátu bych čekal něco výjimečného, než jen chladný pohled na novodobý válečný konflikt. ()
Galerie (17)
Photo © HDNet Films
![Zredigováno - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/490/164490859_250f2f.jpg)
Zajímavosti (5)
-
Klasická hudba, ktorá doprevádza niektoré scény, bola použitá už vo filme Barry Lyndon (1975), ktorý má Brian De Palma veľmi rád.
(MikO_NR_1909)
- Film se odehrává v polovině roku 2006, americká armáda však na začátku roku 2006 začala používat jiný typ přileb než ten, který se objevuje ve snímku. Typ přileb Pasgt byl ve skutečnosti nahrazen typy Mich a Ach. (Caaslav)
- Islámští extremisté používají film jako propagandistický materiál a tvrdí, že jsou ve filmu použity skutečné záběry z archivů americké armády natočené skutečnými americkými vojáky v iráku. (Caaslav)
Reklama