Režie:
Paul GreengrassScénář:
Tony GilroyKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
Matt Damon, Franka Potente, Brian Cox, Julia Stiles, Karl Urban, Gabriel Mann, Joan Allen, Márton Csókás, Tom Gallop, John Bedford Lloyd, Ethan Sandler (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Jason Bourne, bývalý zabiják CIA trpící ztrátou paměti, se domnívá, že se mu podařilo utéct před vlastní minulostí a se svou přítelkyní Marií si užívají klidu v jejich dočasném domově v zapadlé indické vesnici. Ale i tam jsou vystopováni. Jason s Marií místo kvapně opouštějí. Mezitím byli v Berlíně zavražděni dva agenti CIA a vše nasvědčuje tomu, že je zabil právě Bourne. Znovu se tak kolem něj začne stahovat smrtící smyčka a Jason se opět vydává na cestu. Je odhodlán vypátrat strůjce falešného obvinění a přitom postupně objevuje i svou ztracenou minulost. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 006)
Na tenhle film jsem se docela těšil, protože jsem na něj čet a slyšel plno chvály. Bohužel, pro mě to bylo celkově spíš zklamání. Asi je to tim, že jsem neviděl Agenta bez minulosti, protože jsem se nějak nedokázal pořádně dostat do děje. Film mi připadal trochu moc komplikovanej a zmatenej a ze zběsilýho střihu mě chvílema skoro bolela hlava. Sem tam nějaká akce, jinak spíš nuda. No aspoň jsem se u toho v klidu navečeřel. Navíc Matt Damon mi nějak moc neseděl v roli takovýho posledního akčního hrdiny. Hodně průměrnej film. ()
Bournův mýtus je film, který již víc než jednu dekádu natolik miluji a natolik jsem toužil jeho dynamice definitivně přijít na kloub, že i po stu a jednom zhlédnutí jsem se pustil do několikaměsíční práce na jeho analýze okénko po okénku a záběr po záběru. Výsledkem je studie Bournův mýtus: akční film pohybu, v níž je rozbor samotného snímku zarámováný do výkladu o proměnách (moderního) akčního filmu (s. 51-55, 87-91). Kromě vysvětlení rozmanitého množství filmařských taktik tohoto působivého díla v článku najdete i pasáž o výstavbě slavné automobilové honičky v Moskvě (s. 81-84). ___ (Jo a strašně moc se těším na letošní pokračování. ;)) ()
|| Scenár: Tony Gilroy, Brian Helgeland / Robert Ludlum (Novel) | Hudba: John Powell | Produkcia: Frank Marshall, Patrick Crowley, Paul L. Sandberg | Distribúcia: Universal Studios | Štúdio: Kennedy/Marshall, Ludlum Entertainment | Rozpočet: 75 miliónov $ | Tržby: 288,500,217 $ || Nová éra kinematografickej dokonalosti sa začína mýtusom Jasona Bourna... ()
Jo kdyby všechny akční filmy (a všechny pokračování) vypadaly takhle, rozhodně bych se nezlobil. Kinetická neuhlazená akce, která přitom není přeplácaná exhibice a pro mě je pořád velmi přehledná. Bourne celý film postupuje dost logicky a s použitím poměrně primitivních (ale jak účinných) metod je pořád krok před nepřítelem. Scénář se evidentně (kromě předlohy, se kterou tuším ale nemá moc společného) dost inspiroval u klasiky žánru Tři dny kondora. ()
Já se tedy přidám k té zdá se méně početné skupině lidí, která nějak nechápe, v čem by Supremacy měl být lepším filmem, než jednička. Tohle je solidní akčňák, ale ve výsledku o tom stejném, co jednička, pouze mu chybí mysteriózní atmosféra a neustálé napětí, které provázelo Identity. Nastolené otázky v jedničce byly daleko zajímavější, neboť se týkaly samotné podstaty toho, co je Bourne zač. Zde to již víme a otázky se týkají pouze jedné z jeho misí. K tomu je film hůře sledovatelný kvůli módnímu rozstřesu kamery. Navíc brzké úmrtí jedné z klíčových postav z jedničky mě velmi zklamalo, neboť tím snímek pro mě o hodně přišel. Díky této postavě se mi zdála jednička dějově komplikovanější a zajímavější, dvojka je tak poměrně primitivní záležitostí, která mi připadala jako mix Toma a Jerryho a Running Mana. ()
Galerie (86)
Zajímavosti (45)
- Na rozdíl od Agenta bez minulosti tentokrát scenárista Tony Gilroy četl knižní předlohu Roberta Ludluma. Vysvětlil, že nevytvořil adaptaci románu, nýbrž scénář podle klíčových událostí a charakterů. (HellFire)
- Výbuch domu byl natočen bez použití speciálních efektů. (Witta)
- Při bitce v mnichovském domě Jason Bourne (Matt Damon) drží jako zbraň stočený časopis. Nejde o žádný výmysl autorů, Bourne používá staré bojové filipínské umění Kali. Jsou při něm užívány především krátké tyče, v moderní verzi pak předměty běžného života určené k jiným účelům. Na rozdíl od původní předlohy tedy agent používá dostupné a reálné "zbraně". (don corleone)
Reklama