Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jen tři zlaté dukáty v dlani má zakletá slečna Julie k tomu, aby se mohla vrátit zpátky do života. Vždycky jen jednou za sto let… Juraj není jenom obyčejný venkovský pastýř ovcí, díky místnímu učiteli je vzdělaný, umí číst a psát v mateřštině i anglicky. A díky tomu se u něj z různých knih, novin a časopisů dozvídá o světě, o nových vynálezech a objevech z počátku 20. století. Jeho snem je cesta až do Ameriky. Na to potřebuje peníze. Když se jedna z oveček zatoulá k ruinám starého hradu, objeví se před ním nečekaně tajemná slečna Julie. Je krásná a tvrdí o sobě, že je majitelkou místního velkého panství i se zámkem. Nesmí ale nikomu říct, že někdy počátkem 17. století ji do věčnosti zaklela bohatství a moci chtivá teta, ani o tom, kdo a jak ji může prokletí zbavit. Z minulosti si odnesla jen tři zlaté dukáty, z nichž jen jeden může jednou za sto let nabídnout za vysvobození. Pastýř Juraj, kterého potkává s posledním zlatým dukátem v dlani je její poslední šancí. A Juraj zlatý dukát potřebuje. Za něj by si mohl koupit lístek na loď do Ameriky. Netuší ale, jaké problémy se záhadnou dívkou z časů dávno zapomenutých mu tím začínají. (Česká televize)

(více)

Recenze (255)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Chcete vánoční zamýšlení? Ty slovenské pohádky se mi zdají takové jiné než ty naše ,,ejchuchu,´´ Ačkoli já možná radši styl ,,ejchuchu´´, tak tohle se mi docela líbilo . Mohlo to být celé opět výrazněji a pečlivěji odvyprávěné, ale temnější motiv zakletí nebo fascinace novými vynálezy v rozvoji vědy a techniky se mi v této pohádce docela líbily, bylo to docela zajímavé, navíc s krásnými lokacemi a kamerovými záměry. Dokonce jsem uvažoval  i o čtvrté hvězdě. Stejně jako o štědrovečerní pohádce, můžu i o této  říct, že pro mě asi nepůjde o žádnou klasiku, kterou bych vyhledával i další rok. Ale dneska večer mě to nějak nezklamalo a zdejší relativní hate mě tentokrát spíš překvapuje. Jasně, jsou Vánoce. Takže jako každý rok můžeme diskutovat, o tom, co je adekvatní vysílat v Prime Timu na Boží hod,. Ale tohle mi přišlo minimálně jako  hodně snesitelný průměr. ()

Zazie 

všechny recenze uživatele

Nádherné exteriéry i interiéry, nádherní lidé, nádherné kostýmy. A tím to asi tak končí. Pominu, že jsem nepobrala zápletku, respektive jsem ji začala trochu chápat až na konci filmu; to může být problém můj, nikoli zápletčin. Po prvních minutách jsem se těšila, že to bude temná pohádka, možná s prvky hororu. Nestalo se a rychle se to přelilo v pasteveckou selanku ozvláštněnou vynalézavým bačou, který nakonec zřejmě skončil podobně jako Cimrman (Edison byl na tom patentovém úřadě dřív). Celé mi to připadalo poněkud nedomrlé, nedochucené, prostě bez chuti a bez zápachu. Asi se z námětu dalo vykřesat víc (a pro mě líp vysvětlit zápletku). ()

Reklama

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Tři zlaté dukáty mi přišly kvalitativně srovnatelné se štědrovečerním Klíčem svatého Petra, byť jde o dvě zcela odlišně pojaté pohádky. Film od našich východních sousedů má takřka romantický úvod (ve smyslu epochy, nikoli zamilovaného žánru): hned na začátku je v útrobách tajemné ruiny (hradu) postižena mladá šlechtična několikasetletým zakletím bez jakékoli jistoty na záchranu. Tvůrci se ve snímku viditelně snažili propojit dvě epochy, vzdálené od sebe tři sta let, přičemž jsem měl místy dojem, že v rámci modernějšího pojetí už trochu tlačili na pilu - ale zase na druhou stranu, v málokteré pohádce člověk vidí přes tři sta let starou šlechtičnou, jak řídí prastarý automobil. Tři zlaté dukáty těží především z vybraných lokací (viz Oravský hrad či klášter Rosa coeli) a venkovského koloritu, zatímco z hlediska postav/herců jsem už byl méně spokojený: nepřirozeně nabušený bača, nevýrazná zámecká paní, nepřesvědčivý padouch z hradu (zde mi sedla více penězchtivá teta z minulosti), nejapně nafoukaná vesnická fiflena atd. V závěru jsem byl ale vesměs spokojený a nebráním se v budoucnu opakované projekci. ()

fantassia 

všechny recenze uživatele

Neexistuje slovo ani skutek, které by nemělo ozvěnu ve věčnosti, tohle pohádkové moudro si zasloužilo víc propracovat, ale výborný námět, slušně zahrané, třeba se ten diamant  jednou někomu podaří víc vybrousit, aby nebylo jen lehce třpytivé uhlí a v zářivém lesku probleskla ta věčná moudrost a  lidi nezůstali u povrchu, ale pochopili, že světlo jde zevnitř..... ()

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Slováci zde vsadili na vděčné téma zakleté šlechtičny a vůbec neprohloupili. Urozená panna Julia, zakletá začátkem 17. století, čekala na své vysvobození tři sta let. Poté se ocitne v době na počátku 20. století, seznamuje se s jiným stylem života i myšlení a s technickými vymoženostmi oné doby, jako je třeba elektřina nebo automobily, což je nejzábavnější část filmu. Další děj akcentuje tehdejší sociální poměry na Slovensku, do nichž je tento jednoduchý pohádkový příběh organicky začleněný. Slušně odvedená filmařská práce. Přikládám záznam tematicky korespondujícího snu. - - - Sen o zakleté slečně (v noci z 20. na 21. prosince 2020) - - -     Je pěkný letní den. Jsem na výletě v nějakém městě s krásně restaurovaným historickým centrem. U starodávné brány stojí slečna, má na sobě šaty jako kdyby se chystala na ples a usmívá se na mě. Zastavím se a prohodím s ní pár slov. Ona mi navrhne, jestli bych nechtěl jít na hradby. Prý je z nich úžasná vyhlídka. Projdeme branou, zahneme vlevo, vyjdeme kousek nahoru a jsme na hradbách. Kochám se výhledem na okolí. Slečna stojí vlevo těsně vedle mě a nabádá mě: „Podívej se vlevo, ještě víc, víc...“ Poslechnu ji a hledím jí přímo do obličeje. Má přivřené oči a pootevřené rty, zjevně v očekávání polibku.      Políbím ji, jenomže má na rtech silnou vrstvu rtěnky a na obličeji spoustu mejkapu. To bych ji nejdřív musel umýt, aby se dala líbat. Všimnu si, že její šaty jsou nahoře rozpínací a že pod nimi zjevně nemá podprsenku. Povzbuzen jejím vzdycháním ji rozepnu a věnuji se jejím ňadrům. Ta má však silně napudrovaná a ten pudr nějak podivně voní. Začnu jí jazykem dráždit bradavky, ale i ty si patrně něčím ošetřila, protože jsou hořké jak pelyněk. Úplně mi to vezme inspiraci. Když to slečna zaregistruje, zmizí. V rukou mi zůstanou pouze její šaty, které se zmenšily, takže vypadají jako šaty na panenku. Leknutím je upustím a ony spadnou dolů z hradeb. Podívám se po nich, ale nikde je nevidím. Nicméně vidím bránu a u ní stejnou slečnu. Tentokrát má na sobě džíny a bohatě zdobenou halenku. Pohlédne na mě a řekne: „Já už fakt nevím, co bych si měla obléct, abych se chlapům líbila.“      Ukáže se, že mé erotické dobrodružství sledoval asi tucet lidí poschovávaných v okolí. „Tak se jí to zase nepovedlo,“ říká někdo. Zeptám se, o co tady vlastně jde. Dozvídám se, že slečna je zakletá. Zjevuje se u té brány už odnepaměti, a sice jednou ročně od pravého poledne do jedné hodiny po poledni. Vysvobozena může být tím způsobem, že ji během té doby nějaký muž ojede. Zatím to však nikdo nedokázal. Ptám, se proč na sebe strašidlo plácá tolik mejkapu. To pod ním vypadá jako mumie? Ale kdepak! Onehdy se ji snažila ojet jedna místní lesba a dobře se na to připravila. Vzala s sebou kabelu s odličovacími přípravky, lubrikační gel, vibrátor... Že prý když je dnes ta rovnost pohlaví, tak se musel změnit i smysl kletby a vysvobození může provést i žena. Odlíčila ji a pod mejkapem objevila svěží pleť, ale rty pořád chutnaly divně. Umyla strašidlu pudr z prsou, ale hořkost z bradavek nebylo možné ničím odstranit. Nakonec dostala strach a nechala toho. Říkám, že tu hořkou chuť pořád cítím v ústech. Přátelští domorodci mě informují, že se ta pelyňková pachuť dá dobře spláchnout pivem: „Nezajdeme na jedno?“      Zajímá mě, jestli se nikdy nenašel borec, který by strašidelné slečně jednoduše vyhrnul šaty, stáhnul kalhotky a šel rovnou na věc. Ve středověku se s tím chlapi asi moc nemazali a vzhledem k tehdejšímu stavu hygieny nikdo nijak zvlášť nevoněl. Vždyť tudy kdysi táhli Švédové, později Prusové a co já vím, kdo ještě. To přece není možné, že by ji nikdo nepřefiknul. Odpověď: „V městské kronice se o žádném takovém případu nepíše, ale kdyby se to stalo, tak by tady už nebyla. Třeba má dole také nějaký problém, kdo ví? Kromě toho je k dispozici pouze jednu hodinu ročně.“ () (méně) (více)

Galerie (53)

Zajímavosti (8)

  • Ladislav Bédi se kvůli roli pastýře Juraje naučil jezdit na koni a také strávil nějaký čas na ovčí farmě: „Pokusil jsem se pochopit, co všechno musí dobrý pastevec umět. Při natáčení ale vypadala práce se stádem ovcí úplně jinak. Musel jsem se popasovat s tím, co přinesl daný okamžik,“ uvedl. (SONY_)
  • Katarína Krajčovičová: "Pri svojej prvej role som sa spoliehala na režisérku Čengel-Solčanskú. Na pľaci bola moja nervozita a radosť vyvážená. V režisérke som mala istotu, pre mňa je to obrovská ikona a mohla som sa na ňu plne spoľahnúť." (Arsenal83)

Reklama

Reklama