Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Na přelomu padesátých a šedesátých let si získala popularitu dvojice kriminalistů – kapitán Tůma a nadporučík Líbal – v podání Karla Högera a Josefa Beka. Natočeny byly celkem tři filmy – 105% alibi (1959), Kde alibi nestačí (1961) a Alibi na vodě (1965). V prvním příběhu řeší vyšetřovatelé vraždu starého účetního revizora podniku RaJ Zelinky. Byl nalezen mrtev s rozřezanou tepnou na ruce a okraden o los a hlavní výhru v podobě osobního automobilu. Z vraždy jsou podezíráni dva mladíci, kteří s ním v kritický večer popíjeli a byli s ním naposledy viděni… Roli starého revizora přesvědčivě ztvárnil Eduard Kohout, dva mladíky Josef Vinklář a Otto Lackovič, protřelého číšníka s nevinnou tváří Vladimír Menšík. (Česká televize)

(více)

Recenze (102)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„Tak nám zabili Ferdinanda, pane Batysta..“ Těžké časy, kdy se rum podával pouze k čaji a kávě a nadějní dorostenci trénovali pod kouřícími komíny fabrik. Podezřelí jasně daní, falešné stopy nastraženy, čeká se jen, kdy viník za bubnového sóla podlehne taktice detektivního dua „kdo se moc ptá, moc se dozví“. Nutno podotknout, že ti dva se víc zpotili v tichém boji o seržantku Hůrkovou a vzhledem k počtu frček bylo jasné, že jako první se Líbal líbat nebude. Nejvíc práce tam dle mého odváděla uklízečka, když na stanici musela uklízet vajgly z podlahy a všude se povalující cigaretový popel. Vždyť ti Sherloci dýmili i ve vlastní „CSI“ laboratoři! Tři mine a to hlavně proto, že Höger a Bek byli ve službě.. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Tuhle trilogii o alibi mám velmi rád. Obsazení Karla Hogera (kapitán Tůma) a Josefa Beka (poručík Líbal) je perfektní a jako dvojka vyšetřovatelů ladí dokonale. Tento první díl je asi nejpochmurnější a i díky kameře Josefa Střechy, která je hodně nadčasová a vynalézavá. Vladimír Čech uměl detektivky točit velice zdařile a dokázal diváka napínat do poslední chvíle. Občasné humorné vsuvky film povyšují ještě více. Spolu s filmy Kde alibi nestačí a Alibi na vodě tvoří jedny z nejlepších, které v kriminálním žánru u nás byly natočeny. ()

Reklama

juanpera 

všechny recenze uživatele

Po mnoha letech jsem shlednul celou trilogii skoro v kuse. Na tehdejsi dobu, dobu budovani socialismu a doby obrovske propagandy a politiky jedne strany moc povedena detektivka. Navic ve velmi dobrem hereckem obsazeni. Na tuhle detektivku bude mozne koukat jako na "fim pro pametniky" asi vzdy. Velmi dobre udelane, detektivka s napetim a dejem, zlocinem odpovidajicim dobe. Takze LIBI 80. ()

Chřástal 

všechny recenze uživatele

Vyšetřovaný zločin – vražda starého alkoholika, navíc účetního - nevypadá v kontextu dnešních krimi příliš atraktivně (jak psal už Stephen Leacock, mrtvola ženy či dítěte je tragédie, kdežto mrtvola staršího džentlmena – no bože, to je přece docela v pořádku) a největší akcí je málem nákup v bufetu, ale jde o solidně promyšlenou a zahranou „čistou“ detektivku. To nejlepší je samozřejmě dvojice vyšetřovatelů, která si přímo říkala o další případy budoucí „alibistické“ trilogie – hloubavý charismatický Tůma a bodrý hard-boiled Líbal jsou k nezaplacení, přestože jejich dialogy a poznámky nejsou ještě tolik zábavné (tím neříkám, že zábavné nejsou) jako v pozdějších – čím dál tím víc ironických – filmech série. Dobový bufáč (s prodavačkou jak z Millerova Sin City), putyka a Menšík. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Kriminální drama bez ideové propagandy a s účinnou atmosférou napětí i zdařile povedenou psychologickou hloubkou. Díky tomu jde o příjemnou zábavu, která vtáhne do děje každého, kdo se sugestivním prostředím napětí nechá vést až ke zdárnému konci. Hlavní postavou příběhu je pedantský kapitán Veřejné Bezpečnosti Miloš Tůma (příjemný Karel Höger), který se musí zorientovat v nepřehledné situaci neupřímnosti a zatajování významných skutečností všech podezřelých, z nichž nikdo nemá čisté svědomí. Jeho věrným společníkem je horlivý nadporučík Veřejné Bezpečnosti František Líbal (Josef Bek), který v každém podezřelém vidí pachatele. Důležití a vykreslení jsou podezřelé osoby. Prvním je vedoucí hotelu Černá růže Alfréd Batysta (František Vnouček) s křečovitou bezstarostností při účetní nesrovnalosti. Druhým je bohémský úředník Karel Antoš (dobrý Otto Lackovič) s bohémskou machinací výherního losu. Třetím je Karlův kamarád Jirka Brož (dobrý Josef Vinklář) s pocitem viny, lidského selhání a zrady. Čtvrtým je vrchní číšník Josef Neumann alias Kici (velmi dobrý Vladimír Menšík) s žoviální a upřímnou nechápavostí. Z dalších postav: Tůmova sekýrovaná sekretářka a pracovitá seržantka VB Jindřiška Hůrková (Eva Kubešová), svědomitý laborant a poručík VB Kavenda (Miloš Vavruška), osamělá a nedočkavá prodavačka z bufetu Majka Válková (velmi zajímavá Dagmar Zikánová), překvapená Kiciho milá Eva Zelinková (Jana Štěpánková), opilec, filuta a účetní revizor Restaurací a Jídelen Ferdinand Zelinka (dobrý Eduard Kohout), či Karlova sestra, Jirkova milá a všímavá pošťačka Jana (půvabná Zuzana Fišárková). Prostředí, atmosféra i herecké výkony jsou na jedničku. Samotný kriminální příběh není složitý, napne a důstojně pobaví. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • Nadporučík Líbal v podání Karla Högera říká: „Někdo na to přijde sám, že si na toho Spartaka může ušetřit.“ Vůz Spartak stál ve své době 27 450 korun za standardní model. To v době, kdy průměrná měsíční mzda byla po měnové reformě, jež v roce 1953 znehodnotila úspory většiny lidí, kolem 1 200 korun. Spartak si mohl navíc pořídit jen ten, kdo dostal zvláštní poukaz, rozdělovaný vybraným pracovníkům většinou odborovou organizací. (sator)
  • V jedné z verzí scénáře je Tůma (Karel Höger) vedle své profese amatérským spisovatelem detektivek, které však nakladatelství odmítá uveřejnit pro jejich vykonstruovanost a nepravděpodobnost a paradoxně navrhuje Tůmovi odborného konzultanta z VB. Rovněž je v několika scénách přítomna starostlivá manželka, se kterou Tůma probírá pracovní problémy v prostředí ložnice. (snaked)
  • V kanceláři kriminálky visí obraz z pohraničníkem u hraničního mezníku a sedící mladou matkou. Stejný obraz daroval strýc major (Ilja Prachař) novomanželům v komedii Svatba jako řemen (1967). (Ganglion)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno