Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Alibi na vodě navazuje postavami kriminalistů Tůmy a Líbala na předchozí dva filmy režiséra Vladimíra Čecha 105% alibi a Kde alibi nestačí, v nichž alibi podezřelých hrálo hlavní roli. Děj třetího záhadného případu je zasazen do atraktivního prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit pátrání policistů v novém kriminálním filmu experimentální dokumentární metodou. Na opuštěném hausbótu na přehradě nechá „zmizet“ svou hrdinku a tajně natáčí práci policie. Pokus však skončí tragicky, dívka je skutečně zavražděna. Všichni podezřelí mají alibi, zde doslova „na vodě“. Řešení případu je však velmi vtipné a originální. Kromě Karla Högera a Josefa Beka v rolích vyšetřovatelů se ve filmu setkáme i s Oldřichem Novým v roli fotoreportéra, Otomarem Krejčou jako režisérem Konrádem, dále s Jaroslavem Vojtou, Svatoplukem Benešem a Josefem Beyvlem. (Česká televize)

(více)

Recenze (103)

Kajislav89 

všechny recenze uživatele

Přestože po letech repríz už znáte rozuzlení, pokud máte pro detektivky ze šedesátých let slabost, tenhle film je právě pro vás. Mě na něm nejvíce potěšila atmosféra vyšetřování a dobré herecké výkony podpořené trochou humoru, někdy i černého: "Prohlédneme si v Muzeu jeden nový exponát...". Taky mám rád pěkné filmové lokace a Orlická přehrada i zámek jsou ve filmu hodně koukatelné. Nejoblíbenější scéna: Výslech Helgy Čočkové v holičství. ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Jedna se serie detektivek "o alibi" s vynikajícím KARLEM HÖGREM a JOSEFEM BEKEM. Tentokrát se mi zdál scénář trochu překombinovaný, ale vzhledem k tomu, že český divák byl lačný po dobrodružných filmech (psal se rok 1966) a měl už "plné kecky" angažovaných filmu s pracovní, vojenskou a politickou tématikou, zdálo se, že tento film byl kasovním trhákem. Nestály se sice na něj dlouhé fronty u pokladen, ale bylo vždy téměř vyprodáno. Nebo že by to bylo kvůli panu Högerovi ? ()

Reklama

Deverant 

všechny recenze uživatele

Nestačil jsem se divit, kolik ironie, zamířené ne ani tak na dobové detektivky, jako na dobu jako takovou Alibi na vodě skrývá. Věty jako "Obléká jen západní zboží a posmívá se našim skvělým výrobkům.", stylizace do amerických detektivek (Tůma s Líbalem popíjejí Johnie Walkera, za oknem poblikává neon), komentáře doby z úst čachráře s valutami. Vrcholně výsměšný je pak závěr a hlášení příslušníka do vysílačky:"Skupina dětských chuligánů zautočila na náš vůz...Je vedena dvěma dospělými příživníky...". ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

V prvním „alibi“ se laškuje s filmem jen finálním Högerovým vtípkem, na což bezprostředně navazuje druhé otevřenou hrou „samo na sebe“ zábavným uvedením úvodních titulků. Tentokrát už tvoří skloubení „skutečné“ a „filmové“ kriminálky samu látku i zápletku. A jestliže jsem si v obou předešlých povšiml hambatých fotografií v bytě nepoctivcově, zde i tento motiv je rozehrán na vyšší úrovni. Opět nezbytné buržoazní přežitky. Zcela bez kontextu jde opět o sympaticky podanou šarmantní a vtipnou detektivku s osvědčenou skvělou dvojicí; za vnitřními kvalitami prvního „alibi“ se zde ovšem zaostává znatelněji než v tom druhém. Dvojí (až trojí) záběr v jednom obrazu vyznívá jako líbivý projev tvůrčí impotence. Patrná je tendence k dílčím skečům a hláškám, jež zřejmě pochází z přehnané snahy využít potenciálu ústřední „kultovní“ dvojice; na něčem podobném staví rovněž samotná hra na filmaře a kriminalisty, zdařilá sice, ale na úkor uvěřitelnosti. Nicméně konverzačně a jaksi dobově „stylově“ je to opět velmi příjemný retro požitek. Herci opět skvělí, jakkoli síla prvního „alibi“ už v tom není. Pochvaly jsem uvedl slovy „zcela bez kontextu“. Pokud si promítneme dobový kontext, celé to vyznívá trochu jinak. Vladimír Čech se dosti nejapně strefuje do kolegů po tvůrčí stránce nesrovnatelně zajímavějších, když svého „režiséra“ pracujícího s neherci, experimentálně, dokumentačně („film pravda“) – rozuměj exponenta tzv. nové vlny – představuje jako bezskrupulózního, snobského a poněkud namyšleného, zkrátka moderního „intelektuála“ (téměř nadávka z Bekových úst), který je sice ne přímo prevítem, ale přece jen jakýmsi protielementem obou sympatických kriminalistů, kteří v této subtilní konfrontaci se sotva postřehnutelnou falší divákovi naznačují, na které straně (totiž v které Straně) má hledat ty správné chlapíky. Jestliže jsem podobné poměry v „alibi“ z r. 1959 vnímal jako osvěžující a „buržoazní přežitky“ jako roztomilé, v roce 1965 to vše naopak páchne zatuchlinou (zdůrazňuji – právě v této době právě taková postava režiséra, jak jsem ji popsal). Otřesnost Čechových kolaboračních snímků v době normalizace pak už nepřekvapí. V zanícení onoho „pohledu do vlastních řad“ Čechovi dokonce uniká takový detail, že by kriminalisté museli Konrádovi strašlivě spílat (ne-li ho pohnat před soud), jakmile v souvislosti s vraždou vyšlo najevo, že je skutečně zaměstnal fingovaným zmizením osoby. To se zde zcela přechází. Pro pořádek jsem si nemohl ideovou kritiku odpustit. Stále se však jedná přinejmenším o velmi slušný průměr. Ba dokonce právě to, co mám filmu za zlé, podává Čech takovým způsobem, že to dodává poslednímu dílu báječné trilogie zvláštní dobovou zajímavost. Malé bezvýznamné plus za závěrečnou „bandu dětských chuligánů vedenou dvěma dospělými příživníky“. Celkově má tato trilogie sice lehce, ale přece jen zřetelně sestupnou tendenci. Podotýkám, že posuzuji velmi přísně: všechny díly patří k tomu nejlepšímu a nejsympatičtějšímu, co z českých kriminálek znám. Přinejmenším pokud jde o přesvědčivost dialogů a výslechů, jakož i přesvědčivost a logiku jednání postav, dalece předčí např. nejeden díl oslavovaných Hříšných lidí města pražského. Pražákovu komentáři vděčím za postřehy sympaticky podezřelých detailů, které mi unikly; jejich zakomponováním by můj komentář vypadal asi trochu jinak, jenže nevím jak; Prážákův názor, že si Čech i s Högerem a Bekem střílí sami ze sebe, není vůbec od věci. () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Kladete otázky tak rafinovaně, že se asi v příštím okamžiku přiznám." Tak se přiznej režisére, že ty jsi chtěl ze dvou soudruhů kriminalistů udělat šašky před skrytou kamerou. Chtěl, já to viděl, ale zatím je hausbót na dně, milenka tuhá a pornokarty v oběhu. To je zase zapeklitej případ a já bych dopředu nevylučoval špionáž. Taky musím soudruha majora Tůmu opětovně poučit o tom, že muž, kterej mluví, obvykle není hluchoněmej. Pan Lebeda je tedy pouze hluchej a báječně odezírá, což je největší pozitivum snímku. A pak mě bavila moudra o tom, že ženy raději žárlí než vaří, avšak tuto hypotézu nemám odvahu potvrdit. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (12)

  • Hluchoněmý rybář Lebeda (Jaroslav Vojta) ve filmu sice neslyší, ale mluví. Není tedy hluchoněmý, ale pouze hluchý. Za hluchoněmého je však označen v oficiálním textu distributora i v samotném filmu majorem Tůmou (Karel Höger). (navabaca)
  • Když vyšetřovatelé poprvé přijdou ke zmizelému hausbótu, téměř nefouká (vidíme poměrně klidnou hladinu a plachetnice v pozadí neudrží napnuté plachty). Vzápětí se Tůma (Karel Höger) vyptává naproti v restauraci a podle plachetnic je vidět, že fouká mnohem víc. Podobně když hausbót hledají ve člunu, fouká hodně. Když ale po prohledání přehrady připlují zpět k molu, opět nefouká. (Jarek572)
  • Když se vyšetřovatelé pokouší najít zmizelý hausbót, vyrazí na člunu od zámku Orlík směrem na jih, tj. proti proudu Vltavy – lze to poznat např. podle Žďákovského mostu, který podplouvají a za chvíli je vidět v pozadí. Navíc každá další zátoka, do které nahlédnou, je dál k jihu než předchozí. Podle hradu Zvíkov vplují až do Vltavy, kde potkají protijedoucí policejní člun, přičemž stále jedou proti proudu Vltavy, ale v dalším záběru náhle připlouvají k hrázi, která se nachází od zámku Orlík na sever, tj. opačným směrem. (Jarek572)

Reklama

Reklama