Reklama

Reklama

Kókaku kidótai: Stand Alone Complex

(seriál)
  • Japonsko 攻殻機動隊 STAND ALONE COMPLEX (více)
Japonsko, (2002–2005), 21 h 40 min (Minutáž: 25 min)

Předloha:

Masamune Širó (komiks)

Kamera:

Kódži Tanaka

Hudba:

Jóko Kanno

Hrají:

Akio Ócuka, Acuko Tanaka, Kóiči Jamadera, Ken Narita, Šin'ičiró Miki, Robert Axelrod, Tóru Šinagawa, Daran Norris, Murphy Dunne, Kazuja Ičidžó, Akiko Jadžima (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(52)

Obsahy(1)

Kôkaku kidôtai: Stand Alone Complex je Japonský cyberpunkový anime seriál. Původní tvůrce manga předlohy Masanori Ota, známý pod svým pseudonymem Masamune Shirow, zasadil děj svého díla do Japonska ne až tak vzdálené budoucnosti. Hlavní postavou je mladá majorka ze speciální jednotky SEKCE 9 Motoko Kusanagi. SEKCE 9 slouží jako policejní jednotka, mající na starosti problémy spojené s hackery a zločiny, které páchají, což rozhodně nejsou pouhé úniky dat a převody peněz z konta na konto, ale například ovládání cybermozků ochranky prezidenta policie za účelem jeho atentátu a podobné. To vše je zabaleno do slušivého sci-fi kabátku. (Mr.Crowley)

(více)

Recenze (74)

Adasin 

všechny recenze uživatele

Kyberpunk v dokonalé kombinaci s kriminálkou. Už manga a Ošíího film se mi hodně líbily a já pořád neměla dost - sáhla jsem tedy po seriálovém zpracování. A to jsem si stejně jako film oblíbila. Nejenže se jedná o výborný kyberpunk se vším všudy (kybernetické vylepšení, virtuální realita, hackeři atd.) s naprosto pohlcující atmosférou (opět jsem si vzpomněla na Neuromancera, Matrix, Blade Runnera, prvního Trona z roku 1982...) ale i nejzajímavější kriminálku, kterou jsem dosud viděla - kam se hrabou dnešní rutinní a nezáživné kriminálky o sedmi a více řadách (zdravím již vyčerpané C.S.I.: Miami, Las Vegas, New York a další). Stejně jako třeba v původním NCIS je tým v čele s Gibbsem, tak zde je skvělý tým Sekce 9 plný sympatických postav, oblíbila jsem si všechny od hlavní hrdinky Majora Motoko Kusanagi (sakra smutná minulost), přes Togusu (sympaťák s rodinou, kterému jsem zatraceně fandila), drsňáka Batóa až po snipera Saita (na epizodu Poker Face z druhé série nikdy nezapomenu) a dokonce i šéfa Aramakiho (ani jemu se osobní problémy nevyhnou). Oproti NCIS, C.S.I. aj. jsou ale v obou sériích Ghost in the Shell: Stand Alone Complexu zajímavé, napínavé a skvěle napsané i ty případy, což bývá jinde spíš výjimkou, skoro až vzácností. Nyní něco k oběma sériím: -------------------- PRVNÍ série "trpí" tím, čím asi mnohé seriály sledující osudy jednoho týmu (napadají mě např. Agenti S.H.I.E.L.D.) - několik prvních epizod slouží především ke seznámení s týmem, jejich prací a prostředím seriálu - pro znalé mangy nebo filmu celkem zbytečné, nemyslím, že je moc lidí, kteří by před zhlédnutím tohoto seriálu ze světa GitSu nic jiného neznali - možná ti, co na seriál náhodou narazili na stanicích AXN a Animax (dle Dabingforum.cz to tam zřejmě běželo s českým dabingem, byla jsem překvapena, že seriál má český dabing). Poté, co "přetrpíte" těch několik rozjezdových epizod Vás série odmění skvělým případem Laughing Man (pro jistotu používám anglický překlad), který je až do konce první série její hlavní dějovou linií a i většina dalších případů je s ním provázána - doporučuji tedy nepřeskakovat epizody přímo se netýkající případu Laughing Man, mohl by Vám totiž utéct nějaký podstatný detail, a za pozornost stojí i úvahy o tomto případu. A nejen ty lidské - přesto, že jsou roboti tachikomy někdy upištěné až příliš, dokáží uvažovat podobně zajímavě jako protagonisté z řad lidí a kyborgů. Tachikomy jsou vůbec pozoruhodnou součástí seriálu - na temný kyberpunkový svět příliš veselé a dětské, ale zato neskutečně zábavné, smála jsem se hlavně u jejich "pořadu" na konci titulků několika epizod. U první série ještě pochválím adrenalinem nasáklé a akcí narvané finále, a pozastavím se nad zde často kritizovanými úvodními titulkami - asi takhle: poslouchejte jen tu hudbu. -------------------- 2ND GIG - bezchybná fantastická jízda již od začátku. Všechny drobnosti, které jsem vyčetla první sérii, jsou pryč. Odpadá tu povinné představení týmu, epizod přímo netýkajících se hlavního případu Individual Eleven je minimum a oproti první sérii lépe zapadají mezi ty ostatní. Stejně jako u první série je nejlepší (vlastně spíš nutné) pro pochopení vidět vše. Ono stejně při tom neskutečném tempu budete hltat každou epizodu a ani si neuvědomíte, že se lehce odbočilo. Dále je tu globální měřítko, intriky, opět politika a především emotivní příběhy z minulosti Sekce 9 (např. Motoko, Saito), umírněnější tachikomy, ještě temnější atmosféra... a fantastické a neuvěřitelně chytlavé úvodní titulky, nyní již plně animované. ---------- Celkově tedy seriál s výborně napsanými postavami, skvělými případy a atmosférou, s povedenou animací a chytlavou hudbou, jenž je jasnou povinností pro fandy sci-fi - kyberpunku zvlášť, a který by měl uspokojit jak fanoušky akčních thrillerů tak ty, kteří se bez zamotaného děje neobejdou. A rozhodně seriál, který by měl mít víc takových sérií - bylo by super, kdyby z filmu Solid State Society byla další řada... Netflix prý něco ze světa GiTSu chystá, a bylo u toho S.A.C., tak že by? 10/10 () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Nejznámější animovaný přírůstek do žánru cyberpunku mám rád jak v celovečerní, tak (jako jeden z mála) i v hrané hollywoodské podobě, takže jsem po dlouhých letech odkládání nakonec zamířil i do jeho seriálové verze. A i přes přítomnost všech známých postav a povědomé kulisy mě čekalo nečekané vystřízlivění. Pryč jsou akční symfonie nebo salvy myšlenek, které nejdou vždy adekvátně uchopit nebo pár větami vysvětlit, částečně je navíc pryč i specifická nálada, neodmyslitelně k Sekci 9 patřící. Ze Stand Alone Complex se totiž vyklubala epizodická sci-fi kriminálka, která je sice tu a tam ozvláštněna nečekanými žánrovými zatáčkami, ale ve své podstatě zůstává stále tím samým. Kartotékou případů, které se ve velkém otřou o politiku, v menším záběru pak o ekonomiku, sociologii či historii, aby vše zakončily střídmou akční scénou nebo nostalgickou rozmluvou. Chvíli jsem takový přístup dokázal přijímat, ale když se podobně nenápaditě vyvíjela i ústřední linie s Vysmátým mužem, která se první tři čtvrtiny seriálu zdá spíše povinným přívěskem, nebylo mi zrovna do zpěvu a marně jsem se snažil pochopit, proč právě Ghost dosahuje v žebříčcích nejpopulárnějších japonských seriálů tak kultovní úrovně. Jenže pak přijde poslední sedmička epizod, které míří tak vysoko, že jsem se málem ujišťoval, jestli sleduji stále ten samý seriál. Místo nicneříkajících dialogů se přistupuje k činům, na osudech hlavních charakterů mi záleží až bolestivě moc a zpětně divák pochopí i velmi pozvolné tempo nebo občas až neexistující gradaci jednotlivých zápletek či epizod. Stand Alone Complex je hodně specifická vize a přestože k ní mám nejednu výhradu, má v sobě zároveň tolik jedinečnosti, že jí v hodnocení rád trochu pomůžu a jsem rád, že nakonec dostála slavnému jménu. ()

Reklama

July 

všechny recenze uživatele

Mé počáteční hodnocení (po třech epizodách) znělo: "Oproti filmům slabý odvar. A tachikomy jsou příšerně dětinské... Správně hutná tísnivá atmosféra schází téměř všude. 3*" Ale GITS seriál nabízí víc, než se zpočátku zdálo, a zejména complex episodes jsou vynikající. Za filmy sice stále zaostává, ale je to moc pěkná kyberpunková podívaná. ...a hodnocení po několika dalších epizodách: Výborné. Některé stand alone epizody jsou sice slabší, ale případ Vysmátého muže je vynikající a tento hacker se určitě téměř vyrovná i Pánovi loutek. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

To je pro mě tak těžké ohodnotit, vážně sedím tu nad tím už celou věčnost a přemýšlím. Nabité prvotřídníma myšlenkama, občas to prostě můj mozek nepobíral, prostě jsem tak trochu nechápala, nemyslím sled událostí, ale například rozhovor v 26. dílem si zřejmě budu muset pustit ještě jednou, protože jsem prostě nestíhala, můj mozek na tohle ještě není připraven ;-) Ze začátku mě to nebavilo, pak tam byly sem tam velmi dobré díly, pak další, které mojí pozornosti nevoněly, ale ten konec... Lepší než Matrix, ale hůř se zpracovává v mozkovně, a to je skvělé, ne? Akce, pátračka, pohledný Vysmátý muž. Oishi! :-)) ()

Gemini 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kôkaku kidôtai je moje anime srdcovka a Stand Alone Complex je kdesi velmi, velmi vysoko v mém pomyslném žebříčku. Ale na čistých pět to není, přece jen některé "stand alone" díly byly trochu slabší. Ano, vyvážily je jiné samostatné, naprosto špičkové epizody jako od Asimova, jedna totální Fincherovina a taky Tachikomy a kdybych chtěl, mohl bych ty "slabší" díly obhájit tím, že autoři nechtěli všechny díly našlapané kyberpunkem a chtěli předvést i něco civilnějšího, poctivě detektivního. Jenže já nechci:) Navíc, vedlejší členové Sekce 9 by si zasloužili více prostoru. Nebo alespoň sniper Saito;) Ale to jsou v porovnání s výborným případem Laughing Man a úžasnou Motoko;) jen takové drobné vady na kráse. Když je řeč o té kráse - nebýt výborné titulní skladby, tak bych ty nechutné CGI titulky, které se objevily někde u čtvrté epizody, přeskakoval:P Hudba celkově taky hraje pro vyšší hodnocení, elektronika od Yoko Kanno se k tomu podstatně akčnějšímu hávu, do kterého se SAC odívá, hodí stejně dobře jako ambientní Kenji Kawai k bezprecedentnímu rozjímání o individualitě a jiných věcech, tak jak jsou k vidění v legendárních filmech o duchu a jeho schránce. Stand Alone Complex jde trochu jinou cestou, dává divákovi jiný zážitek, ale rozhodně má své místo v historii anime jisté. 90% ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Jméno jedné postavy pochází z povídky J. D. Salingera „Smějící se muž“. V seriálu je také odcitovaná pasáž ze Salingerova románu "Kdo chytá v žitě" ve znění: "Napadlo mě, že bych mohl předstírat, že sem jakože hluchoněmej. Tak bych se nemusel s nikým pouštět do žádnejch zatraceně blbejch a zbytečnejch rozhovorů. Když by se mnou chtěl někdo mluvit, tak by to musel napsat na kus papíru a ukázat mi to. Za chvíli by je to začlo pořádně nudit a pak bych z toho byl venku, měl bych s rozhovorama pokoj na celej zbytek života." (KlonyIlony)
  • V 18. epizodě je ve scéně, kdy Batou pozoruje ze sochy anděla Berlín, možné najít podobnost se scénou z filmu Nebe nad Berlínem (1987), ve které neviditelní andělé pozorují město a jeho obyvatele. (Jigvell)
  • Ve 3. epizodě je část dialogů převzatá z filmu U konce s dechem (1959). Všichni androidi typu Jeri byli vytvořeni podle Jean Seberg, herečky učinkující právě v tomto snímku. Stejnojmenný film společně s několika dalšími od režiséra Jean-Luca Godarda má pak syn kanadského velvyslance ve své sbírce. (Zofan)

Související novinky

Pán prstenů dostane anime prequel

Pán prstenů dostane anime prequel

11.06.2021

Studia Warner Bros. a New Line Cinema se vrací ke značce Pán prstenů. Oznámili totiž čerstvě anime prequel k trilogii režiséra Petera Jacksona The War of the Rohirrim. Příběh samostatně stojícího… (více)

Reklama

Reklama