Reklama

Reklama

Píše se rok 1940. Do Hollywoodu přichází pětadvacetiletý mladík, jemuž se všeobecně říká „zázračný chlapec". Jmenuje se Orson Welles. Má za sebou doslova raketový nástup jako divadelní herec a režisér i jako tvůrce strhující rozhlasové hry Válka světů. Holywood je dalším cílem ambiciózního tvůrce a šéf studia RKO mu nabídne výjimečnou smlouvu. Díky ní bude mít Welles při natáčení svého filmu nevídanou tvůrčí svobodu, i když někteří mocní studioví šéfové pochybují, že arogantní mládenec dokáže takové smlouvy skutečně využít. Orson nejprve přemýšlí o adaptaci Conradova románu Srdce temnoty, ale poté, co se setká s tiskovým magnátem Williamem Randolfem Hearstem a jeho okouzlující milenkou Marion Daviesovou, se rozhodne pro zcela jiný příběh. Příběh o bezohledném, tvrdém muži a jeho vzestupu k moci a bohatství. Předobrazem ústřední postavy filmu, jehož název bude Občan Kane, se stane právě Hearst. Orson požádá o pomoc scénáristu Hermana Mankievicze a pustí se do práce, přestože oba vědí, na jak tenký led se pouštějí. Film se začne natáčet pod výrobním číslem 281 a kromě vedení studia RKO nikdo netuší, čím životem se Welles inspiroval. Teprve když je film hotov, se Hearst dozvídá pravdu a vyvine veškerý svůj vliv, aby zabránil jeho uvedení. Nemilosrdné vydírání šéfů studií má úspěch a zdá se, že osud filmu je zpečetěn. Jenže ani Hearst není úplně všemocný a obrovské dluhy mu zabrání dokonat dílo zkázy. 1. května 1941, v den Wellesových šestadvacátých narozenin, má Občan Kane premiéru. Těsně předtím se mladý autor náhodou setkává v hotelovém výtahu se šestasedmdesátiletým mužem, který se jeho dílo pokusil zničit. Snaží se mu vysvětlit, že Občan Kane je víc než jen životní příběh jednoho muže. „Je to moralita o člověku, který dobyl celý svět, ale ztratil přitom duši..." A Hearst odpovídá: „Já jsem svou bitvu se světem vybojoval dávno předtím, než jste se tu objevil. Ta vaše však teprve začíná..." (HBO Europe)

(více)

Recenze (40)

Anthony 

všechny recenze uživatele

Výborný snímek oceněný Zlatým glóbem za nejlepší TV film roku 1999 (+ Griffith a Schreiber byli nominováni). Zajímavé vykreslení zákulisí natáčení převratného snímku a hlavně toho, co následovalo potom. Myslím, že tvůrci ani příliš nepřehánějí -ono to skutečně bylo takové drama. RKO je vyprávěn se zaujetím, které se přenáší i na diváka a navíc v tom hraje spousta hereckých hvězd. Pro příznivce filmové hudby: všimněte si krásně nervního Bernieho. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nedokážem sa vcítiť do kože kolegov, ktorí majú hodnotiť tento film bez toho, aby videli Občana Kanea. Ja som ho videl v dobe, keď väčšina užívateľov ČSFD ešte nebola na svete (to nie je zásluha, ale konštatovanie) a odvtedy ešte zopár krát, prečítal som množstvo článkov a recenzií a dokonca som zdiaľky videl aj gýčovité sídlo Randolpha Hearsta. Na televízny film som bol plne pripravený a po jeho skončení môžem konštatovať, že som bol mimoriadne spokojný. Do piatich hviezdičiek mu podľa mňa chýbalo, aby postava Orsona Wellesa bola démonickejšia, menej salónna a atmosfére filmu by prospelo, ak by tvorcovia mali odvahu nakrútiť ho na čiernobiely materiál. Ale celkovo veľká spokojnosť. ()

Reklama

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Díky tomuto dramatu o okolnostech vzniku Občana Kanea, bude divák zaručeně vnímat dané dílo z trochu jiného pohledu. Tvůrci RKO 281 sice místy dělají z celé záležitosti trochu "kovbojku" a mírně přehánějí, přesto se jim ale podařilo natočit strhující televizní film, který se navíc může pyšnit výbornými hereckými výkony. ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Super snímek, který se dá považovat za Občana Kanea 0. :o) Netušil jsem, že bylo kolem filmu Orsona Wellese takové podvižení. Měl štěstí, že se mu podařilo toto mistrovské dílo ukázat světu. Benjamin Ross, takový problém neměl, protože už tu není Hearster, ale pokud by byl, tak zakáže tenhle film a ne Občana. Mimochodem, nejdřív shledněte skutečného Občana Kanea nebo si zkazite celý film. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Zatímco Mank se zaměřil na postavu scénáristy, politický machinace hlavounů velkých studií a fázi produkce vypouští úplně, RKO 281 zajímá pan režisér a snaha krachujícího Hearsta spálit film před jeho distribucí. Fajn vidět pokud vás to téma vyloženě zajímá, v součtu ale pořád nijak vzrušující TV film. Za mě měl jít hlouběji s extra půl hodinou. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (7)

Reklama

Reklama