Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
Tak Wahlberg ako známy katolík sa raz vyjadril, vraj dúfa, že mu tento film Boh nebude mať raz za zlé, alebo v tom zmysle. Ja mu to za zlé nemám. Výborné spracovanie a prvé dve tretiny boli za plný počet. Konečná fáza trochu zastagnovala, stratilo to na dynamickosti, ale furt to ostalo nadpriemerné. Záverečná scéna trochu ujetá, ale šlo to. ()
Režijně strhující náhled do společnosti alternativních hipíků, kteří prožívají jen na oko uvolněné a bezstarostné životy. Anderson exceluje v dlouhých záběrech s precizně inscenovaným pohybem po mizanscéně a v závěru také simultánním spojením pocitově se překrývajících linií. Všechny postavy jsou v podstatě jistou karikaturou a příběh nejlépe funguje v jejich přirozeném prostředí, když si režisér utahuje z nich i z jejich "umění". V prostřední části jsem měl problémy držet plnou pozornost a s postavami souznět, což vyrovnal až závěr a bizarně napínavá scéna u maniakálního Alfreda Moliny. Hříšné noci na mě působí spíše jako kreativní černohumorná satira, která by ale chtěla být něčím víc... A během těch 150 minut se jí to ne vždy daří. 80% ()
takmer 5 hviezdičiek. tento film sa mi páčil ešte viac ako skvelá magnólia. už tu sa 27ročný anderson prejavil ako bezosporu vnímavý a zručný scenárista a vynikajúci režisér. Práca s kamerou, HERCAMI, strihom, soundtrackom a stupňovaním, dávkovaním je tu majstrovská. pár krôčkov k piatej hviezdičke stratil pred záverom, kde sa vyskytla podobná vec, ktorá mi nesadla ani na magnólii, aj keď tu bola v menšej miere a viem, že aj tu aj neskôr v magnólii bola silným autorským zámerom - mne však tie vyhrotené ukončenia jednotlivých ciest prišli miestami trošku viac, naozaj len trošku viac vydramatizované. ale záver filmu ma vrátil späť do toho príjemného pocitu, ktorý som mal od začiatku. veľmi dobrý film, ten anderson vie, vie ako sa dostať do svojich postáv, kvôli tým charakterom, kvôli tomu, ako sa posúvajú, kvôli choreografii vzťahov a tomu všetkému sa andersonove filmy oplatí pozerať a pozerať a pozerať . . . PS: záverečná scéna - úplná citácia záveru Scorseseho Raging Bull ()
Po Magnolii moje druhé filmové setkání s panem Andersonem. Moc jsem od filmu nečekal (radši), ale mile mě překvapil. Zajímavé téma, dobrá hudba, velmi povedené herecké výkony (Wahlberg, Reynolds, Mooreová, Grahamová a Hacy), trochu specifický humor a sice ne moc originální, ale velmi dobře zpracovaná myšlenka snímku. Bohužel stejně jako v Magnolii mi nesedl konec (v tomot případě: depka->"hepáč"), takže to bude za 4*. Každopádně milé překvapení, film doporučuju. :-) ()
Dva a pol hodinová strhujúca sonda do tohto priemyslu od tvorcu Magnólie a Čiernej krvi je navyše úžasným filmom, ktorý by nemal nikomu uniknúť. Neopakovateľná atmosféra 70. rokov, sex, drogy, sex, alkohol, sex a obrovská drina celého štábu v skvelom spracovaní skutočného príbehu inšpirovanom pornohviezdou Johnom Holmesom je takisto výnimočným hereckým koncertom všetkých zúčastnených . Dirk Diggler, muž s najväčšou chlapskou pýchou široko ďaleko, je možno životnou rolou Marka Wahlberga a svoj malý comeback si tu vychutnla aj jedna z najväčších hviezd prelomu 70. a 80. rokov - Burt Reynolds. O hereckom umení Phillipa Seymora Hoffman, Julianne Moore alebo Williama H. Macyho sme sa presvedčili už mnohokrát. Snímka, ktorá ukazuje, že nezabudnuteľné dielo sa dá vytvoriť z každej témy. Stačí obrovské množstvo talentu pred, aj za kamerou. ()
Galerie (107)
Photo © 1997 New Line Cinema
![Hříšné noci - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/158/162158840_4daf50.jpg)
Zajímavosti (35)
- Leonardo DiCpario doporučil Marka Wahlberga do hlavní role. (HOODY)
- Věta z úst Williama H. Macyho "Moje žena má prdel v jeho čurákovi" byla přeřeknutím. Měla znít "Moje žena má čuráka ve svý prdeli". P. T. Andersonovi to přišlo vtipné a ve filmu to nechal. (Kulmon)
- Hlavní postava Eddie Adams (Mark Wahlberg) byla inspirována skutečným pornohercem Johnem Holmesem. (Olík)
Reklama