Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
Gabriel Byrne, Marcia Gay Harden, John Turturro, Jon Polito, J.E. Freeman, Albert Finney, Mike Starr, Steve Buscemi, Olek Krupa, Michael Jeter, Lanny Flaherty (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V období prohibice kvete v USA organizovaný zločin, který prorůstá do politiky. Stranický boss Lionel Leo opřený o podsvětí prakticky ovládá americké velkoměsto, ale vyrostla mu konkurence v klasickém mafiánovi italského původu Johnym Casparovi, který mu dosud za "ochranu" platil tučné výpalné. Leo odmítne Casparův požadavek na zavraždění Bernieho Bernbauma, který vychytrale těží z Casparových sázkových podvodů. Pomáhá mu v tom jeho sestra Verna, která má s Casparem poměr právě proto, aby bratra ochránila. Tom Reagan, Leova pravá ruka, zadlužený kvůli své sázkařské vášni, vidí v obětování Bernieho cestu k uchování Leovy moci, avšak váže ho utajované citové pouto k Verně. Casparovo komando se neúspěšně pokusí Lea zlikvidovat a Tom pochopí, že válka podsvětí by mohla pohltit jeho i Vernu. Přiznáním vztahu s Vernou Leovi, který se s ní chce oženit, začíná Tomova rafinovaná hra o vlastní život... (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (336)
Scenáristický briliant, který ač možná nedosahuje noblesnosti Kmotra, či stylovosti Mafiánů, se stále řadí mezi přední a navíc trochu pozapomenuté mafiánské snímky. Bratři Coenové si hrají s postavami, jsou detailní a nevyzpytatelní, nejde však o kdovíjak velkolepé, nebo nedej bože násilné zvraty, divák jen prostě nemůže odhadnout následujicí děj. Millerova křižovatka pěkně vystihuje atmosféru 30. let, je velice chytrá a hlavně bohatá na dialogy až do takové míry, že po jednom zhlédnutí snad ani nelze film plně vstřebat, proto kdo se o to aspoň pokusil, nemůže říct, že se nudil. 10/10 ()
Kdyby se Coenovi víc soustředili na kvalitu a míň na styl a prezentaci svých trade mark, bylo by to skvělé dílo. Ďábelské charisma Gabriela Byrnea se nedalo přehlédnout, jeho klobouk a přesně padnoucí jméno (Tom). Je fakt, že Kmotr je jen jeden, který nemá konkurenci, a těžko se mu cokoliv přiblíží. Stejně šlo o velice zdařilou podívanou s několika scénami, které proběhly podle mého gusta i očekávání. Včetně té v lese (1.poprava), na schodišti (2.poprava) a pak samozřejmě závěr. Snad rodilým mafiánem je Jon Polito a Albert Finney taky párkrát zaválel. A hlavní hrdina? Ten kromě okouzlující aury zaujal výjimečným charakterem. Jako by si zahrával s lidmi i se sebou, s životem a smrtí; bylo v něm víc tajemna a odvahy než křiváctví a zrady. ()
Po formální stránce dobrá práce, coenovka ve stylu, na jaký je divák od těchhle bráchů zvyklý. Členitý, kombinačně bohatý scénář, specifická filmová řeč, výrazné herecké typy, temná atmosféra s prvky grotesky a černé komedie, až potud klasika. Bavil mě slizký židák Turturo, tlustý plešatý taliánský mafián, nebo temná postava gangsterského homouše "Dána". Ovšem nebavila mě a film mi tak zprotivila postava hlavní, Byrneův machiavellistický gangster, který se v prvních záběrech jeví jako proklatě cool bourák a suverén, ale ze kterého se postupně vyklube slizký lhář, křivák a podrazák, který dostává neustále přes držku aniž by to na něm zanechávalo fyzické stopy, a který dějem proplouvá a ze všeho vždycky vybruslí jen díky scénáristické shovívavosti, protože v reálu mezi opravdovými gangstery by s těmi svými hrami skončil na prkně po deseti minutách. A divákovi je tenhle charakterově pokřivený oportunista představován jako hrdý a tvrďácký sympaťák a jeho podlé pletichaření jako moudrá strategie, díky které dokáže jeden hajzlík přečůrat jiné hajzlíky, poštvat je proti sobě a vyzrát nad nimi. Spíš než jako irský gangster se chová jako židovský zlodějíček a nemám ho rád. A z tohohle důvodu se jedná zatím o mou nejslaběji hodnocenou coenovku. ()
Scénář: Joel Coen, Ethan Coen .. Zakruť praseti uchem a ono začne kvičet… Pozvolně vyprávěný, ukecaný gangsterský snímek, hodně těžící z prostředí a pravidel třicátých let. Gabriel Byrne je výborný stejně jako pestrá paleta sekundantů, jež se opírají o opravdu brilantní dialogy, které mají šmrnc i humorný náboj. Technické zpracování je také výborné, pomalé jízdy kamerou či stylová hudba. Co však bere body je zauzlování příběhu resp. příliš snadné a na efekt dělané rozvazování těchto překážek. Tady by si snímek zasloužil drobet více vyhrát s okolnostmi - na Miller's Crossing se totiž zatraceně dobře dívá a pár minut navíc by jistě prospělo. 70%. ()
Kdyby mi včera někdo řekl, že se budu bavit u gangsterky, nevěřila bych, nejsou to sice tradiční Coeni hýřící vtipem, ale film nepostrádá nadsázku. Rafinovaná skládačka jedné velké manipulace s několika důležitými hráči má úžasnou atmosféru, čemuž pomáhá výborný vizuál. Herecké výkony jsou, jako tradičně, na velice vysoké úrovni a spolu s výbornou hudbou pomohly stvořit podmanivě zábavný film z gangsterského prostředí, jehož politická paralela je více než nápadná. ()
Galerie (48)
Photo © Fox de
Zajímavosti (18)
- Mnoho filmových situací, postav a dialogů bylo převzato z románů "The Glass Key" z roku 1931 a "Red Harvest" z roku 1929 od Dashiella Hammetta. (Terva)
- Starostovu sekretářku si zahrála Frances McDormandová, manželka režiséra Joela Coena. (Terva)
- Millerova křižovatka se může pyšnit tím, že obsahuje nejdelší palbu ze zbraně Thompson, která se kdy objevila v kinech. Palba trvá rovných 20 sekund a není ničím přerušena. (PanZahadnyCZ)
Reklama